گزارش بازدیداز پژوهشگاه صنایع رنگ ایران

این بازدید با حضور استاد بسطامی رئیس دانشکده شریعتی در صبح روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۱ از مقابل دانشکده همراه تعداد زیادی از دانشجویان آغاز گردید.
۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۳ کد : ۷۴۶۹ اخبار امورفرهنگی
تعداد بازدید:۶۳

این بازدید با حضور استاد بسطامی رئیس دانشکده شریعتی در صبح روز یکشنبه مورخ 1402/08/21  از مقابل دانشکده همراه تعداد زیادی از دانشجویان  آغاز گردید. 
در ادامه ضمن معرفی پژوهشگاه صنایع رنگ ایران، شرح مختصری از این بازدید از زبان دانشجو حاضر بیان می گردد.
این موسسه در شهریور ماه 1385 با هدف تجاری سازی یافته‌­های پژوهشی  برای اولین‌بار با ایده تأسیس مرکز رشد فناوری رنگ در پژوهشگاه رنگ شکل گرفت و مأموریت خود را ارائه خدمات مختلف (خدمات عمومی، فنی و تخصصی، آموزشی، مشاوره­ای و ...) به واحدهای فناور و شرکتهای کوچک و متوسط دانش مدار مستقر در خود قرار داده است.
گزارش بازدید از زبان دانشجو:  در ابتدا  از کتابخانه این پژوهشگاه دیدن کردیم،کتابخانه ای نسبتا کامل که اکثر کتاب های آن به زبان اصلی بود و در ادامه بعد از توضیحات استاد بسطامی درباره لعاب ، مواد تشکیل دهنده و انواع لعاب، دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند و هر گروه به آزمایشگاهی مجزا رفتند.
اولین آزمایشگاه،  تفاوت بین لعاب ها را نشان می داد و این تفاوت به دمای پخت آنها بستگی دارد ، به طور مثال وسایل با بیس کریستالی و شیشه ای در دمای پایین تری به نسبت وسایل با بیس بیسکوییت پخته میشود،مثلا در پخت شیشه به دلیل  تحمل درجه حرارتی شیشه که بین 600 تا 670  است اگر دمای پخت شیشه بالا باشد، شیشه شکل خود را از دست میدهد.در نتیجه لعاب خام که از مواد معدنی است و درجه پخت مواد معدنی بالا است، نمیشود از آنها روی شیشه استفاده کرد و در جای دیگردر این آزمایشگاه انواع ترکیب های مس را به ما نشان دادند که اکثرا جذب ترکیب جوانه زده سبز رنگ مس شدیم. سپس لعاب رنگ آبی ساختند و در همزن سیاره ای قرار دادند تا لعاب کاملا ترکیب شود. و تعدادی گوی از جنس زیرکنیا را رنگ کردند و نحوه رنگ زدن بیسکوییت را آموزش دیدیم و در آخر کار نیز همین بیسکوییت ها را پختند.
آزمایشگاه بعدی آزمایشگاهی با دیوار های طوسی (رنگ طوسی به علت این است که وقتی رنگ سنجی میکنند باید چراغ ها خاموش باشد و با طوسی کردن دیوار ها فضا کامل تاریک شود تا در رنگ شناختی تاثیر نگذارد) در این آزمایشگاه دستگاهی به نام اسپکتروفتومتر بود که رنگ ها را در واحد های بسیار کوچک بدست میاورد در حالی که چشم انسان تفاوت رنگ بین دو شی که کمتر از نیم واحد است را تشخیص نمیدهد. این دستگاه هر رنگ را در یک طیف معنا میکند این طیف ها مانند اثر انگشت برای هر رنگ می باشد یعنی هیچ دو رنگی  طیف شبیه به هم ندارد
دستگاه دیگری که در این آزمایشگاه بود، دستگاهی به نام اسکپکتروفتومتر چند زاویه ای، این دستگاه مناسب رنگ هایی همچون رنگ های متالیک است که از هر زاویه به یک رنگ دیده میشود و باید این رنگ‌ها را در چند زاویه مختلف اندازه گیری کرد.
دستگاه اکپکتروفتومتر پرتابل، دستگاهی است که محدوده یووی، ویزیبل،نیر آی را از 190 تا 1100نشان میدهد.
با این دستگاه تفاوت بین دو رنگ را در طیف های مختلف مشخص میکند قسمت یو وی این دستگاه برای رنگ های بود که سفید کننده در آن ها استفاده شده بود و مقدار سفید کننده را نشان میداد.
آزمایشگاه بعدی آزمایشگاهی با دستگاه های مختلف بود که نحوه کار هر یک از این  دستگاه ها توسط مسئول مربوطه توضیح داده شد.
بعد به قسمت کوره این پژوهشگاه رفتیم و در آنجا بیسکوییت هایی که توسط دانشجویان رنگ و پخته شده بود را تحویل گرفتیم.
در خاتمه به سالن همایش بازگشتیم و در مورد پژوهشگاه و مهم ترین پروژه های این مرکز توضیحاتی ارائه فرمودند.
گفته شد امید است در سال 1404 این پژوهشگاه که در این صنعت کار می کند نفر اول جهان باشد.


نظر شما :