بازدیدعلمی دانشجویان گروه معماری از عمارت مسعودیه

این بازدید با هدف بررسی میدانی و آموزش در محیط های واقعی و لمس بناهای تاریخی با موضوع آموزش درس برداشت در محل و در زمینه تزءینات و بناها صورت گرفت.
۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۱ کد : ۷۳۹۳ اخبار امورفرهنگی
تعداد بازدید:۹۵

به گزارش کانون خبر و رسانه دانشکده ،تعدادی از دانشجویان انجمن علمی رشته معماری در تاریخ 21 آبان 1402 به همراه استاد خجسته از عمارت تاریخی مسعودیه بازدید کردند.
این بازدید با هدف بررسی میدانی و آموزش در محیط های واقعی و لمس بناهای تاریخی با موضوع آموزش درس برداشت در محل و در زمینه تزئینات و بناها صورت گرفت .

عمارت مسعودیه در بافت مرکزی پایتخت است و در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان قرار دارد. 
هنگام  ورود به مجموعه مسعودیه، روی در ورودی نشانی از معمار عمارت و ارادت وی به ظل‌السطان و همچنین سال تاسیس بنا را می‌بینید.

   نود و پنج بنا گشت پس از الف و دویست                         ز قلی خان رضا چاکر ظلّ السلطان

بر اساس مستندات باقی‌مانده، این باغ دارای دو قسمت بیرونی و اندرونی می‌شد که در حال حاضر از قسمت اندرونی آن اثری باقی نمانده است. قسمت بیرونی مجموعه فعلی، باغ‌عمارت مسعودیه را تشکیل می‌دهد.

در این باغ در حال حاضر هفت عمارت وجود دارد که به‌وسیله حیاط‌هایی به یکدیگر متصل شده‌اند.در حیاط اصلی از سردر باغ، یک محور کالسکه‌رو شروع می‌شود و تا حیاط مقابل دیوان‌خانه امتداد دارد. باغ به‌وسیله ستون‌های آجری و نرده‌های چوبی به دو قسمت غربی و شرقی تفکیک شده بود که اکنون نرده‌ها برچیده شده‌اند. حیاط مقابل دیوان‌خانه دارای یک حوض مدور است که در دوره قاجار به شعاع حدود دو متر گرداگرد آن با آجر فرش شده بود و جهت گذاشتن گل به‌طور شعاعی از آن استفاده می‌کردند. 


نظر شما :