برگزاری وبینار آشنایی با نرم افزار کلو تری دی CLO۳D

۲۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۴ کد : ۵۰۲۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۸۰
در این وبینار به مزایای این نرم افزار و چگونگی استفاده از آن در طراحی لباس و مدلسازی سه بعدی، پرداخته شد.

 به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به همت مدیرگروه طراحی و پارچه ولباس و مرکز نوآوری مدولباس و همکاری انجمن علمی دانشجویی طراحی دوخت ،پارچه ولباس، وبینار" آشنایی با نرم افزار کلو تری دی" با تدریس استاد معصومه سلیمانیان در روز چهارشنبه18/3/1401، به صورت مجازی برگزارگردید.

در ابتدای جلسه استاد در مورد این نرم افزار، بیان داشت: "کلو تری دی " نرم افزاری بسیار قوی برای طراحی لباس می‌باشد که اخیرا در حوزه طراحی لباس و فشن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این نرم افزار به دلیل مزایای فوق العاده در حوزه های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم افزار کلوتری دی به کاربران امکان می‌دهد به راحتی و بدون نیاز به  استفاده از کاغذ الگو و پارچه‌های مختلف لباس مد نظر خود را بصورت دیجیتال طراحی کرده و از زوایای مختلف ارزیابی کنند. استفاده از این نرم افزار باعث شده طراحان بتوانند در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند زیرا دیگر نیازی به کشیدن الگوها بصورت دستی ندارند و می‌توانند تغییرات اعمال شده در مدل و الگو را بصورت آنی مشاهده کنند. همچنین این نرم افزار مجهز به سیستم مدل‌سازی سه‌بعدی لباس‌ها و نمایش آنها بر روی آواتار می‌باشد که به طراح امکان می‌دهد لباس را بر روی تن مانکن به صورت سه‌بعدی ببیند و بتواند نواقص طرح را در همان مرحله برطرف کند. دیگر مزیت جذاب این نرم افزار امکان ایجاد حرکت یا انیمیشن‌سازی با لباس طراحی شده است؛ این ویژگی به کاربر امکان می‌دهد لباس را در هنگام راه رفتن، دویدن، وزش باد و ... مشاهده کند.

سپس استاد سلیمانیان، مزایای نرم‌افزار CLO 3D، به صورت زیر تشریح نمود:
1.    کاهش زمان طراحی : نرم‌افزار کلو‌تری‌دی زمان آماده‌سازی طرح را کاهش می‌دهد زیرا کاربر می‌تواند بلافاصله با استفاده از الگو‌های آماده وارد فرآیند طراحی شو و طرح‌های جدید را مستقیماً روی آواتار ترسیم کرده و قطعات الگو را به طور خودکار در مکان‌های مختلف مدل بسازد.
2.    استفاده از متریال دقیق:این نرم‌افزار می‌تواند انواع پارچه‌ها با سبک‌های مختلف را با تمام ویژگی‌هایشان به طور دقیق تقلید کند. همچنین کاربران می‌توانند برای مشاهده ایده‌های طراحی، به کتابخانه جامع پارچه‌های این نرم‌افزار مراجعه کنند.
3.    قابلیت ایجاد تغییرات بصورت REAL-TIME: کاربران می‌توانند هرگونه تغییر در الگوها، رنگها، بافت‌ها و دیگر جزئیات را بلافاصله در مدل سه‌بعدی شبیه‌سازی شده مشاهده کنند. این ویژگی باعث بهبود کیفیت طرح‌ها می‌شود زیرا با بررسی اشکالات و تناسب‌ها زودتر می‌توان به نتیجه دلخواه رسید و قبل از نهایی شدن طرح آن را بصورت کاملا واقعی مشاهده کرد.
4.    رابط کاربری ساده:یکی از دلایل محبوبیت این نرم افزار استفاده ساده آن است، در این نرم‌افزار می‌توانید فقط با چند کلیک طرح‌های خود را سه‌بعدی کنید. کاربران در هر سطح مهارت و تخصص می‌توانند به راحتی با رابط کاربری ساده کلو تری دی کار کنند و به سرعت بر آن مسلط شوند.
5.    مشاهده استایل نهایی: به کاربران امکان می‌دهد لباس‌های سه‌بعدی ساخته شده را به روش‌های متعدد در محیط‌های واقعی نمایش دهند. برای مثال در محیط‌هایی مانند فروشگاه لباس‌های سه‌بعدی را تا کنند، آویزان کنند یا روی تن مانکن نمایش دهند و روند خرید و فروش آن را مرور کنند.

6.    سیستم مبتنی بر بردار:نرم افزار CLO 3D مانند دیگر برنامه های سه‌بعدی سازی سیستمی مبتنی بر بردار دارد اما اولین نرم افزار تخصصی برای طراحی لباس به شمار می‌رود. این نرم افزار ابزار های قدرتمندی را در اختیار طراحان لباس قرار می‌دهد که به آنها امکان طراحی انواع اجسام پارچه ای بصورت حرفه ای را می دهد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که با آن می توان ریزترین جزئیات را به مدل اضافه کرد و یک مدل واقع گرایانه از لباس ارائه داد.
 7.    کلو تری دی CLO 3D نرم افزاری مناسب برای ساخت جزئیات:این برنامه قابلیت اضافه کردن هرگونه جزئیاتی به لباس را دارد. کاربران در کلو تری دی می‌توانند دکمه، زیپ، بافت و ... را در لباس‌ها تغییر داده و حتی چگالی و ضخامت پارچه را نیز تعیین کنند. دیگر ویژگی مهم، مجهز بودن به جدول اندازه‌ها می‌باشد که با دقت زیادی در این نرم افزار وجود دارد. همچنین امکان تغییر بافت و تکسچر پارچه ها نیز وجود دارد، این ویژگی به طراحان امکان می‌دهد پارچه را متناسب با مدل طراحی شده انتخاب کنند و بتوانند قبل از هزینه کردن برای خرید پارچه از جنس، بافت و حتی پترن  آن مطمئن شوند.
 8.    نمایش لباس بصورت زنده و در حرکت :کاربران در این نرم افزار امکان مشاهده لباس از زوایای مختلف را دارند که باعث می‌شود نمای واقعی لباس روی بدن یک انسان در حال حرکت و در ژست‌های متفاوت و حتی در هنگام وزش باد ارزیابی شود. علاوه بر این کاربران می‌توانند از الگو‌های متقارن و آماده این برنامه برای سرعت بخشیدن به فرآیند طراحی استفاده کنند و جزئیاتی مانند درز، دوخت، چین و .. را به آن اضافه نمایند.


 در ادامه استاد بااستفاده از تصاویر برنامه سایر امکانات نرم افزار را معرفی کردند.
1.    طراحی MODULAR:دارای تنظیمات دستی و خودکار/استفاده از فایل‌های قالب مدولار/ امکان ویرایش اجزای هر بلوک
2.    شبیه‌سازی با لایه‌های سه‌بعدی:امکان شبیه‌سازی بصورت REAL-TIME/ امکان حرکت دادن پوشاک بصورت REAL-TIME/ امکان شبیه‌سازی پوشاک با وضوح بالا/امکان استفاده از الگوی تاشو در لایه دوخت
3.    امکان ایجاد درجه‌بندی:امکان اضافه کردن اندازه الگو/ امکان ویرایش اندازه الگو/امکان ایجاد جدول اندازه
 4.    امکان استفاده از دوخت‌های مختلف:  دوخت قطعه‌ای /  دوخت متقارن/ دوخت پلیسه
5.    امکان تغییر ویژگی‌های پارچه:ویرایش سواچ رنگ/ویرایش خواص فیزیکی پارچه / اضافه کردن تکستچر دلخواه به پارچه

پرسش و پاسخ و تقدیر از استاد سلیمانیان پایان بخش این برنامه بود.

                                                                   

 

کلید واژه ها: نرم افزار کلو تری دی CLO3D دانشکده فنی دختران دکتر شریعتی وبینار طراحی و پارچه ولباس مرکز نوآوری مدولباس انجمن علمی دانشجویی


نظر شما :