برگزاری سمینار تخصصی دنیای تعاملی عکاسی و هوش مصنوعی

۰۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۰ کد : ۴۹۳۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۴۸
به همت گروه هنر و همکاری کانون شکوفایی و خلاقیت دانشکده

سمینار هوش مصنوعی و کاربرد آن درعکاسی، با برنامه ریزی گروه هنر و همکاری کانون شکوفایی و خلاقیت معاونت پژوهش و فناوری دانشکده، روز شنبه 31 اردیبهشت ماه1401، در سالن اجتماعات فاز 3، برگزار گردید.
دراین برنامه که با استقبال گسترده گروههای دانشجویی و اساتید مختلف مخصوصا گرافیک برگزار گردید استاد مرتضی حسنی از اساتید گروه هنر و عضو رسمی کمیته نخبگان ایران، پیرامون موضوع این کنفرانس، طی سخنانی، بیان نمود: موجودات هوشمندی که توانایی تفکر داشته باشند، در اسناد تاریخی از دوران باستان دیده می‌شوند. اولین تعریف از چنین موجوداتی، آن‌ها را ابزارهایی با قابلیت داستان‌گویی می‌دانستند. پس از گذشت قرن‌ها، در کتاب‌های داستانی همچون فرانکشتاین و R.U.R، نمونه‌هایی از ماشین‌های هوشمند دیده شدند. کاراکترهای موجود در داستان‌های مذکور، اولین چالش‌ها را درباره‌ی اخلاقیات حوزه‌ی هوش مصنوعی مطرح کردند و به‌نوعی موجب تولد نگرانی‌ها نیز شدند.
وی ضمن معرفی هوش مصنوعی از کاربردهای آن درعرصه فضای مجازی و دیجیتال، صحبت نمود و با مشارکت دادن دانشجویان دربحث مربوطه، افزود: از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در زندگی کاربران دهه‌ی۲۰۱۰،  می‌توان به کنسول بازی ایکس‌باکس ۳۶۰ و ابزار کینکت آن اشاره کرد که پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، درک ساختار سه‌بعدی بدن را ممکن می‌کرد. دستیارهای صوتی نیز به‌مرور به گوشی‌های هوشمند اضافه می‌شدند که کاربرد فناوری جدید را در زندگی ما بیشتر کردند. هوش مصنوعی، فناوری تازه‌ای نیست و حدود نیم قرن در کنار ما بوده است. این فناوری قطعا در آینده‌ی نزدیک از بین هم نخواهد رفت و به‌نوعی با هدف ماندن در کنار ما توسعه می‌یابد. دراین‌میان نگرانی‌ها درباره‌ی توسعه‌ی بدون قانون آن نیز باید در نظر گرفته شوند. به ‌هرحال مرزی برای هوشمندی وجود ندارد و شاید نگرانی برخی از ما از آینده‌ای با فرمان‌روایی اسکای‌نت، آن‌چنان بی‌ربط نباشد.
استاد حسنی، دربخش دیگر سخنان خود با پخش ویدئوهایی دراین زمینه و تاکید براینکه "کسی که درعصر حاضر عکاسی را نداند، از قسمتی از علم روز و نیز از زندگی بی بهره است"، به تکنیک های مختلف عکاسی به صورت تخصصی و استفاده از هوش مصنوعی دراین عرصه پرداخت.
این استاد هنر، خاطرنشان کرد: با پیشرفت هوش مصنوعی، کاربردهای آن هم بیشتر می‌شود. اما متأسفانه یک تکنولوژی جدید قدرتمند همواره در معرض خطر سوءاستفاده قرار دارد. این خطرات تمام جنبه‌های زندگی روزمره‌ی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ از حریم خصوصی و امنیت سیاسی گرفته تا اتوماسیون شغل‌ها. اولین گام در کاهش خطرات هوش مصنوعی‌ این است که تصمیم بگیریم این فناوری در چه موقعیت‌هایی استفاده شود و در چه شرایطی از استفاده از آن اجتناب گردد.
این سمینار با پرسش و پاسخ دانشجویان و استاد، پایان  یافت.

گفتنی است این سمینار همزمان به صورت مجازی، ارائه گردید.

کلید واژه ها: هوش مصنوعی و کاربرد آن درعکاسی گروه هنر دانشکده فنی دختران دکتر شریعتی وبینار


نظر شما :