اولین سری از سلسله رویدادهای مجازی مدارس تابستانی داغ مهارتی با محوریت و میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی و همکاری مراکز استان تهران و استانهای، قم قزوین البرز، آغاز به کار کرد.

۰۱ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۴ کد : ۳۴۰۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۸۰
مهندس گرد رئیس دانشکده شریعتی: امیدواریم این حرکت در سالهای آینده تقویت شود. جوانان ما در دانشگاه فنی و حرفه ای و در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی از این توان برخوردار هستند که بر روی ایده های مهارتی کار کنند و وارد مراکز رشد شوند.

اولین سری از سلسله رویداد مجازی مدارس تابستانی داغ مهارتی با محوریت و میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی و  همکاری مراکز و استانهای  قم قزوین البرز، صبح روز دوشنبه یکم شهریورماه 1400 برگزار شد.
مراسم با اجرای سخنرانی توجیهی توسط تسهیلگر و کارگاه ایده یابی و حل مساله و حضور دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هیآت علمی، مدرسین دانشگاه فنی و حرفه ای و صاحبان صنعت و حرفه، آغاز به کار کرد.
در ابتدای این مراسم مهندس گرد رئیس دانشکده شریعتی، ضمن تشکر و قدردانی از دست اندرکاران این رویداد، اظهار داشت: امیدواریم این حرکت در سالهای آینده تقویت شود. جوانان ما در دانشگاه فنی و حرفه ای و در مقاطع مختلف کاردانی و کارشناسی از این توان برخوردار هستند که بر روی ایده های مهارتی کار کنند و وارد مراکز رشد شوند. ما معتقدیم در سطح ایده پروری و نوآوری باید حرفی برای گفتن داشته باشیم . توصیه ام به عزیزان شرکت کننده این است که از این فرصت بهترین بهره مندی را داشته باشند و خود را مورد آزمایش قرار دهند، برنامه مناسب داشته باشند و از ایده هایشان به خوبی دفاع کنند تا آینده خوبی را برای خود رقم بزنند . من معتقدم همه شرکت کنندگان، برنده این مسابقه هستند چرا که هم حضور پیدا کردند و هم تلاش ارزشمندی خواهند داشت . 
در ادامه دکتر مهران کرمی، دانشجوی دکترای مدیریت کارآفرینی گرایش کسب و کار جدید از دانشگاه تهران و نماینده جهانی و تسهیلگر رویداد استارتاپ ویکند، به عنوان تسهیلگر این رویداد، در سخنان خود بیان داشت: مهمترین هدف در این سه روز یادگیری می باشد. از این دست رویدادها در سطح دنیا و جهان برگزار می شود و به افراد کمک می کند تا قدرت خلاقیت و ایده پردازی داشته باشند.
درِ یادگیری را در ذهنتان باز کنید و از کارگاه های مختلف بهره ببرید تا بتوانیم در کنار همدیگر  یادبگیریم و مهارت های جدید کسب کنیم و امیدوارم بعد از این رویداد سه روزه به سطحی از دانش برسیم که یک استارتاپ در شهر راه اندازی کنیم و بتوانیم با استفاده از تجربیات و اتفاقات شبیه سازی شده، شروع یک کسب و کار را داشته باشیم.
دکتر کرمی در ادامه ضمن بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی روند این رویداد از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی، ثبت رویداد، انتخاب ایده توسط داوران و تشکیل ده تیم براساس ده ایده برتر، افزود: ایده وقتی ارزشمند می شود که پرورش داده شود و اول نیاز است ایده کسب و کار را به یک مدل کسب و کار تبدیل و بعد از آن تجاری سازی کنیم .
در روز دوم رویداد با کمک کارگاه ها، یاد می گیریم که بررسی کنیم و با اعضای تیم همفکری نماییم که آیا ایده ما جواب می دهد یا نه و در چه چارچوبی باید باشد و کار مهمی که در این بخش باید انجام دهیم، اعتبار سنجی می باشد تا بتوانیم مدل کسب و کارمان را به یک محصول اولیه تبدیل کنیم.
روز سوم ، روز ارائه می باشد بدون شک زندگی یک کارآفرین یعنی ارائه ی خوب و درست . بنابراین در کارگاه های سومین روز از این رویداد، یاد می گیریم که چطور تمام کارهایی و فعالیتهای انجام شده در تیم را ارائه دهیم، چطور مدل کسب و کار خود را معرفی کنیم و توضیح دهیم. قطعا همه ما برنده هستیم چرا که در این سه روز مهارت و تجربه های بسیار زیادی را کسب خواهیم کرد.
وی در ادامه سخنان خود توضیحاتی را در خصوص استارتاپ و استارتاپ ویکند، بیان نمود و تصریح کرد: استارتاپ یعنی کسب و کار نوپا و استارتاپ ویکند یعنی رویدادی که برگزار می شود و افراد در مورد کسب و کار، آموزش می بینند و تجربه کسب می کنند. امروزه یک سری نیروهایی می بینیم که در گذشته شاهدش نبودیم که به قوانین جدید بازی کسب و کار تبدیل شده اند و کسی موفق است که این قوانین را یاد بگیرد و نیاز است مهارت، ابزار و یک قالب ذهنی جدید برای خود ایجاد نماید.
دکتر کرمی با ذکر مثالهایی از مدل کسب و کارهای جدید، گفت: انقلاب آنلاین اتفاق افتاده است. عصر حاضر، عصر میان رشته ای می باشد و شرایط باعث شده قوانین بازی کسب و کار تغییر کند. مانند اخبار و اطلاعات لحظه ای در سایت ها و فضاهای مجازی، کتاب های اینترنتی و صوتی، تاکسی اینترنتی، فیلم های ویدیویی، نقشه ها و مسیر یاب های آنلاین، پروسه حمل و نقل و مسافرت از این دست کسب و کار می باشد که هر روز در حال تغییر است.
وی همچنین تعاریف مختلفی از استارتاپ ارائه نمود و تاکید کرد: جامع ترین تعریف برای استارتاپ، سازمانی است موقتی و در واقع مرحله ای از راه اندازی کسب و کار می باشد که مهمترین محصول آن مدل کسب و کارش می باشد که این مدل باید ویژگی هایی همچون گسترش پذیری، تکرار پذیری، سود دهی، نوآوری و عدم قطعیت را داشته باشد.
در ادامه ، کارگاه ایده یابی و حل مسئله با سخنرانی آقای داوود دهقان مدرس، بنیانگذار اصفهان پلاس و کارشناس تجارت الکترونیک برگزار شد. 
آقای دهقان در ابتدای سخنان خود علاوه بر ایده، دو راه را برای ایجاد کسب و کار معرفی نمود و اظهار داشت: یک وقت هایی ایده ندارید ولی با شور، اشتیاق و دانش و تخصص می ‌توانید به ایده و فناوری برسید. بنابراین ببینید در چه زمینه هایی توانمندی و مهارت دارید. در راه دوم با ارتباطی که در صنعت یا حوزه کاری خود دارید می ‌توانید نیازی را شناسایی کنید و وارد حوزه کسب و کار شوید و یا از کسانی که در صنایع گوناگون تخصص دارند کمک بگیرید و ارتباط موثر برقرار نمایید.
وی در خصوص چگونگی پیدا کردن ایده های خوب، افزود: شما یا شریک تان می توانید ببینید به چه چیزی معروف هستید و یا شهرت دارید، در همین زمینه کسب و کار جدید راه اندازی کنید.همچنین با استفاده از از تجربه کاری در مشاغل قبلی یا شناسایی ناکارآمدی ها و نقاط آزاردهنده، می توانید به ایده های خوبی دست پیدا کنید و لازم نیست برای ایجاد یک ایده جدید خیلی دور بروید. اشتیاق برای ایجاد یک بازار مشخص و یا داشتن یک دغدغه شخصی، می تواند در ایجاد یک ایده به شما کمک کند.
آقای دهقان در ادامه تصریح کرد: برای راه اندازی یک کسب و کار جدید پاسخ به این پرسش مهم است که چه کاری را به خوبی یا  به مدت طولانی می توانید انجام دهید و به این فکر کنید مشکلی را از چه گروهی می توانید حل کنید. خلق ایده جدید برای کسب و کار این نیست که فکر کنیم برای ایجاد خلاقانه یک مدل کسب و کار، باید کاملاً جدید وتا به حال وجود نداشته باشد در این صورت یا باید نابغه و یا آماده شکست باشید.
این مدرس در ادامه به مقایسه کسب و کارهای مطرح ایران و دنیا پرداخت و تاکید نمود: باید در نظر داشته باشید در شروع مسیر کسب تجربه لازم است و راه اندازی کسب و کار این نیست که با یک محصول انقلابی وارد بازاری بدون رقیب شوید و کسب و کاری ایجاد نمایید که تا به حال به ذهن کسی خطور نکرده باشد. در واقع خلق ایده جدید کسب و کار یعنی نوآوری در بازطراحی برخی ارکان یک مدل کسب و کار موجود و تقلید بقیه ارکان از رقبا می باشد چرا که با ایده و تقلید خیلی کارها می شود انجام داد و نباید ترسید. در واقع  نوآوری یعنی کاری بکنید که نسبت به رقبا یک مزیت رقابتی به دست بیاورید، کسب و کار از پول شروع نمیشود و از مخاطب و انگیزه و اشتیاق که دارید آغاز می گردد.
آقای دهقان ضمن معرفی سایتهایی در خصوص ایده های جدید، به ابزارها و تکنیکهای انتخاب یک ایده از میان چندین ایده، اشاره نمود و توضیحاتی را در مورد تکنیک غربال ایده بیان کرد.
سپس در بخش پایانی سخنان خود در خصوص معیارهای موفقیت ایده و تکنیک های ایده پروری، مطالبی را خاطر نشان نمود.
در بخش دوم این رویداد در بعد از ظهر دوشنبه یکم شهریورماه، جمع اوری ایده ها انجام شد و تسهیلگر برنامه از صاحبان ایده خواست تا برای یک دقیقه، ایده ی خود را معرفی نماید.
و در ادامه داوران حاضر در نشستی به انتخاب 10 ایده اولیه پرداختند و در کارگاه تیمسازی توسط تسهیلگر ، ایده های منتخب اولیه ، معرفی شدند.
گفتنی است افراد متناسب با تخصص و مهارت شان در 10 تیم دسته بندی شدند.

کلید واژه ها: اولین سری از سلسله رویداد مجازی مدارس تابستانی داغ مهارتی با محوریت و میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی و همکاری مراکز و استانهای قم قزوین البرز، آغاز به کار کرد.


نظر شما :