دانشکده شریعتی میزبان مشاور وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در جلسه هم اندیشی نقش آموزش های عالی فنی و حرفه ای در مهارت آموزی و کارآفرینی

۰۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۹ کد : ۹۸۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۰۸
جلسه هم اندیشی نقش آموزش های عالی فنی و حرفه ای در مهارت آموزی و کارآفرینی به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشکده دکتر شریعتی روز سه شنبه ۸/۵/۹۸ در اتاق شورای این دانشکده با حضور دکتر دباغیان مشاور وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی، مهندس تکبیری کارگزار نمایشگاه کربلا ، دکتر رجایی، مدیر کل پژوهش دانشگاه فنی و حرفه ای، مهندس گرد رئیس دانشکده ، دکتر بسطامی، معاون پژوهش و فناوری دانشکده و جمعی از مدیران گروه و استادان رشته های مختلف، برگزار شد.

در این جلسه مهندس گرد، اظهار نمود: ما تمام حرفمان این است که دنبال تشکیل یک کلاس معمولی نباشیم بلکه درهای دانشگاه باید به روی افراد صاحب نظر گشوده شود و در این میان ارتباط میان رشته ای، تقویت گردد. آموزش نمی تواند از عرصه اقتصاد جدا باشد. ما باید بستری فراهم نماییم تا دانشجو بتواند توانمندیهایش را در صنعت به کار گیرد و یا کارآفرین شود. در حال حاضر فضا برای استادان و دانشجویان ما باز است،  مرکز کارآفرینی و رشد و  نوآوری قرار است بهینه سازی کنند چرا که نیاز به تفکر ارتباط با جامعه ، صنعت و خدمات اجتماعی داریم.
وی افزود: فضای دانشکده باید فضایی باشدکه بتواند تولید ثروت کند و ما این را جزء یکی از شعارهای این دانشکده قرار دادیم و اگر بخواهیم باقی بمانیم باید به تعاملات بین رشته ای چه در داخل و چه در بین مراکز اهمیت بدهیم.
رئیس دانشکده خاطر نشان کرد: دانشجویان ما نیاز به هدایت و حمایت دارند. بنابراین از ظرفیت ایجاد شده استقبال می کنیم و شرایطی را ایجاد می نماییم تا اساتید ما بتوانند به طور عملی کارآفرینی کنند و منفعت ما در دانشگاه فنی و حرفه ای، توانمند سازی استادان و دانشجویان ما است و امیدواریم که این ارتباط توسعه پیدا کند.
این جلسه که با مدیریت و هدایت دکتر بسطامی برگزار شد، وی ضمن تبریک هفته مهارت و کارآفرینی، مشارکت و هم اندیشی همه بخش ها و نهادهای مرتبط با آموزش های عالی فنی و حرفه ای و صنایع خلاق را ضروری معرفی کرد و بر بستر سازی فرهنگی برای ایجاد فرهنگ کار که یکی از نیازهای امروزی و نیاز جوانان است تاکید نمود.
در ادامه دکتر بسطامی ضمن معرفی دانشکده شریعتی و فعالیتهای آن، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای در حال سرمایه گذاری و استفاده از توانایی دانش آموختگان است و بر اساس وظایف محوله در آموزش های خود همواره سعی شده است از پرداختن به تئوری محض خودداری کند تا آنجا که در برخی رشته ها بیش از 70 درصد دروس کارگاهی و عملی می باشد.
وی افزود: هم راستایی ارگان ها و نهادهایی که خدمات آموزش عالی فنی و حرفه ای را بر عهده دارند ضروری است که بایستی زمینه های لازم برای ایجاد انگیزه جوانان و فرصت تشکیل کارگروه های استارتاپی فراهم گردد که در این بین نقش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بسیار مهم می باشد.
در ادامه دکتر دباغیان مشاور وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ابتدای سخنان خود بیان داشت: حوزه مشاغل خلاق کشور را هم مدیریت و هم هدایت می کنیم و هم این بستر را برای تمامی کارآفرینان که در حوزه صنایع خلاق فعالیت دارند،  فراهم می کنیم تا بتوانند در موقعیت و زمان فعلی، این نسل گلخانه ای و پرورشی را که به دنبال مشاغل جذاب، نشاط بخش و پردرآمد هستند را مدیریت نمایند.
وی در این ارتباط افزود: ما دنبال آن هستیم که خلق ثروت داشته باشیم تا دانشجویان ما با کمترین امکانات بتوانند بیشترین بهره وری را داشته باشند و خوب است بدانید که در حال حاضر اروپا با رویکرد تولید خدمات و محصولات صنایع خلاق فرهنگی، فعالیت می کند.
دکتر دباغیان ضمن تعریفی از صنایع خلاق فرهنگی که چند سالی است در اروپا مطرح شده است، تصریح کرد: صنایع خلاق فرهنگی همان کالاها و خدماتی که ارزش اقتصادی و صنعتی خود را از ارزش های فرهنگی می گیرند و نشات گرفته از هنر و میراث فرهنگی هر کشور است که برای ساماندهی، توسعه و پیشرفت آن باید صحیح مدیریت شود و ما امروز اینجا هستیم با با کمک و یاری همدیگر این امر را تبیین و در نهایت مدیریت راهبردی نماییم.
وی ضمن بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای در این زمینه باید ظرفیت ها و توانمندیهای مراکز خود را مدیریت کند، گفت: از آنجا که می دانم میزان توانایی های مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار بالا است و بارها از نزدیک شاهد تولیدات تکنیکی و هنری دانشجویان فنی و حرفه ای بوده ام بنا براین شما مسئولین و استادان می توانید دانشجویان با استعداد و خلاق خود و محصولات و ملزومات تولید شده توسط ایشان را که ریشه در میراث فرهنگی ما دارد، به حوزه صنایع خلاق فرهنگی معرفی نمایید و امیدوارم با این رویکرد بتوانیم در چند سال آینده محصولات خود را به کشورهای دیگر دنیا صادر نماییم.
دکتر دباغیان ضمن تبیین این مسیراظهار داشت: بهره برداری از سرمایه های خلاق فرهنگی مثلثی می باشد که یک ضلع آن فرهنگ و هنر است، ضلع دوم آن اقتصاد و تجارت است که در این زمینه ما بسترسازی می نماییم و ضلع دیگر آن فناوری و تکنولوژی و دانش دانشجویان و استادان مراکز دانشگاه می باشد که در این بخش کمک شما را می طلبد.
مشاور وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان این مطلب که به دنبال ایجاد سازمان صنایع خلاق فرهنگی هستیم افزود: با ایجاد سیستمی در این زمینه می توانیم با اقتصاد اشتراکی در تولید و باز تولید صنایع فرهنگی، بستر توزیع آن را فراهم کنیم و باعث رونق دهی بازار شویم که از خلق تولید، خلق ثروت داشته باشیم چرا که رونق تولید منوط به رونق بازار است.
وی افزود: ما برای کیفی سازی این صنعت باید با تمام کسانی را که در این حوزه هستند همگرایی و روشنگری کنیم و با استفاده  از این فرصت در صنایع خلاق فرهنگی، اقتصاد سبز کشورمان را رونق دهیم که خود می تواند بستر تمام اقتصادهای دیگر باشد. در حال حاضر حدود 80 درصد برخی از محصولات فرهنگی کشور ما از اروپا می باشد و ما مصرف کنندگانی هستیم که توان مالی خود را در کشورهای دیگر هزینه می کنیم که همین امر باعث گردیده میزان تجاری جهانی ما در حوزه برخی از صنایع فرهنگی، زیر1درصد باشد. اما با ظرفیتهایی که داریم می توانیم بازارهای صنایع خلاق فرهنگی را که بسیار گسترده است در دست بگیریم و تا ده برابر ارزش افزوده تولید نماییم چرا که انبوه سازی صنایع خلاق فرهنگی با کمترین ها، بهترین ها می شود فقط باید خلق تولید و ثرورت را مدیریت و هدایت کرد.
دکتر دباغیان در پایان ضمن تبریک روز ملی مهارت و کارآفرینی و تقدیر و تشکر از ایده آفرینان و ثرورت آفرینان، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در عراق به دلیل مشترکات فرهنگی و دینی که داریم اولین نمایشگاه مشترک صنایع خلاق فرهنگی و ملزومات اربعین را خواهیم داشت تا  تولیدات و محصولات کشور خود به دیگر کشورهای دنیا معرفی نماییم. ما در این برهه از زمان باید سهم خود را از بازار جهانی به دست بگیریم ما می توانیم صادرات فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم چرا که هم دانش فنی و هم نیروی کارآمد و متخصص را داریم فقط باید برای مدیریت یک نسل رشید در جامعه به این حوزه ورود نماییم که هم سریع اثربخش باشد و هم هزینه کمی را در بر داشته باشد و امیدوارم بتوانیم در این مسیر همگام و همراه شما و با بهره مندی از توانمندیهای دانشگاه، درست تصمیم بگیریم و عمل کنیم.
در ادامه مهندس تکبیری کارگزار نمایشگاه کربلا طی سخنانی با اشاره به اینکه کشور ایران با 15 کشور همسایگی دارد و می تواند تبادل مالی داشته باشد اظهار داشت: ایران کشوری است که در این سالها ساختار واردات محور پیدا کرده است و در حوزه صادرات با چالش ها و موانع زیادی روبرو است و از طرفی نوسانات ارزی و عرضه کالاهای شرکت های خصوصی در خارج از کشور، هزینه های سنگینی را در بر داشته است. با این حال و دراین شرایط در سال گذشته ما نمایشگاه توانمندی های صادراتی را شکل دادیم و از تجار و بازرگانان دعوت نمودیم و بستری فراهم کردیم تا صادرکننده در کشور خود بازاریابی داشته باشد و حاصل آن برقراری ارتباط و همکاری با 160 تاجر و بازرگان از 70 کشور دنیا شد که علاقمند و آماده کار با ایران بودند.
وی از معایب اصلی امر صادرات گفت و افزود: شرکت های ایرانی در حوزه صادرات به شدت سنتی هستند و به جز برخی از شرکت ها، با کوچکترین چالش، کارشان می خوابد و اینکه ما به صورت حرفه ای در حوزه صادرات کار نکرده ایم و مجموعه های علمی و دانشگاهی ما اصلا با حوزه تحقیقات بازار همکاری نداشته اند و نمی دانیم ظرفیت های تولید داخل مان چطور و تا چه حد می باشد.
مهندس تکبیری با بیان اینکه باید در دانشگاهها بستر سازی شود، گفت: شاه کلید این کار تحقیقات در خصوص بازار است یعنی ما دانش بازار نداریم. باید برای صادرات نیازهای یک کشور هدف بررسی شود و با یک چشم انداز درست در این امر ورود نماییم و اینکه بازارهای هدف و صادراتی را باید بلند مدت ببینیم و در مسائل مختلف صادرات از جمله گمرک، حمل و نقل، بسته بندی و ... طرح مسئله و ارائه راهکار داشته باشیم که این کار باید توسط گروه های تحقیقاتی و دانشگاهی انجام شود.
وی بیان داشت: ظرفیت بسیار آماده و زیرساخت ها فراهم است فقط باید نگاهمان این باشد که بازار صادراتی پایدار ایجاد نماییم و بسترهای تجاری را دنبال کنیم.
مهندس تکبیری در پایان سخنان خود قول تخصیص فضایی رایگان برای برپایی نمایشگاه اکسپو2019 را به دانشکده دکتر شریعتی داد.
همچنین دکتر رجایی ضمن ارائه گزارشی از توانمندیها و فعالیتهای پژوهشی دانشجویان و استادان مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای و اعلام آمادگی، طی سخنانی اظهار نمود: مراکز رشد و شکوفایی خلاقیت در کلیه مراکز دانشگاه در حال فعالیت می باشد و مسیر حمایتی آن در بحث تجاری سازی وجود دارد و همچنین هنر می تواند با صنعت آمیخته شود و با انجام طرح های ما بین رشته ای، می توانیم یافته های تحقیقاتی استادان و دانشجویان خود را به صورت کاربردی و مورد نیاز صنعت با نگاه کسب و کار، ارائه نماییم.
سپس مدیران گروه و استادان دانشکده نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در جلسه مطرح نمودند.
در پایان جلسه دکتر دباغیان قول همکاری، مساعدت و حمایت از تولیدات دانشجویی را داد و مصوب گردید وزارت تعاون 70 درصد از هزینه نمایشگاه هایی که دانشجویان در خارج از کشور در حوزه دانش بنیان  برپا کنند را با کمک صندوق نوآوری و معاونت علمی ریاست جمهوری، پرداخت و مدیریت نماید، دو غرفه رایگان به گروه هنر، تخصیص دهد و گروه خلاق روستاییان را ایجاد کند.

گفتنی است بعد از اتمام جلسه دکتر دباغیان، مهندس تکبیری و دیگر حاضرین از کار هنری دانشجویان رشته طراحی پارچه و لباس دیدن نمودند.

 

کلید واژه ها: جلسه هم اندیشی نقش آموزش های عالی فنی و حرفه ای در مهارت آموزی و کارآفرینی


نظر شما :