رییس دانشگاه فنی و حرفه ای: اینجا محل تربیت فارغ‌التحصیلانی است که به جای پشت میز ادارات به کف بازار می‌روند

۰۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۰ کد : ۹۸۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۴۷۹
بهترین جاهایی که برگشت سرمایه در آن وجود دارد آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای است

                                                         

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: این دانشگاه دانشجویانش را برای اینکه در یک ارگان دولتی استخدام شوند تربیت نمی کند چرا که آنها باید خودشان بتوانند یک کار و حرفه ای را راه اندازی کنند و خود اشتغال باشند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس: توسعه و پیشرفت هر کشوری به دست نظام آموزشی و علمی آن کشور انجام می شود چراکه همه افرادی که سکان هدایت و مدیریت یک مملکت را برعهده دارند، تربیت شده مراکز علمی هستند و آموزش های لازم را برای قرار گرفتن در هر موقعیتی در محیط دانشگاه می آموزند، در واقع می توان گفت دانشگاه نه تنها محور هدایت بلکه عامل توسعه یافتگی و پیشرفت کشورها است.


کشور ایران نیز دارای مراکز علمی و دانشگاه‌های بسیاری است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای همان گونه که از نامش مشخص است به آموزش‌های مهارتی و فنی دانشجویان در رشته های مختلف می پردازد، به گفته مسؤولان این حوزه در چند سال اخیر تغییر و تحولات خوبی در سیستم آموزشی دانشگاه ها به خصوص دانشگاه فنی و حرفه ای اتفاق افتاده است به طوری که این دانشگاه پاسخگوی بسیاری از دغدغه‌های جوانان و خانواده‌های آنها در قبال اشتغال و یادگیری مهارت مورد علاقه‌شان بوده است.


به نظر می آید دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به سیاست و ساختار و همچنین ماموریتی که دارد می تواند به عنوان متولی نیروی محرک تولیدی و تربیت دانشجویان کارآفرین و معرفی متخصصان جوان به جامعه کمک بسیار زیادی به حوزه اقتصاد و به خصوص رونق تولید کند چراکه در مدت زمان کوتاهی می توان با استفاده از ظرفیت و پتانسیل نیروهای دانشگاهی تحول خوبی در حوزه صنعت ایجاد کرد.


برای آشنایی بیشتر از تغییر و تحولات ساختاری و کارهایی که در این دانشگاه مهارتی  اتفاق افتاده است به سراغ رئیس این دانشگاه رفتیم و دقایقی را با او درباره برنامه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و بین المللی گفت‌وگو کردیم که خواندن صحبت‌هایش خالی از لطف نیست.


برای شنیدن آنچه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال انجام است با ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ساعاتی را در نخستین دقایق یک روز کاری در خنکای صبح روز تابستانی در یک اتاق کوچک و بسیار آرام به گفت‌وگو نشستیم.


ابراهیم صالحی عمران از فعالیت ارتباطات بین المللی دانشگاه برایمان حرف می زند و صحبت های قابل توجهی از نقش دانشگاه فنی و حرفه ای در اقتصاد کشور و مقوله رونق تولید به دستان دانشجویانش می‌گوید، او معتقد است نسل بعدی کشور در محیط و شرایط بسیار متفاوت و همراه با به روز ترین تکنولوژی‌ها و همچنین ساختاری بر پایه تولید محصول روبرو خواهد بود.


آنچه در گفت‌وگوی ما با ابراهیم صالحی عمران می خوانید:
* عمده فعالیت آموزشکده های ما در دوره های تکنسین و کاردانی است
*رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کارآفرین است
*بهترین جاهایی که برگشت سرمایه در آن وجود دارد آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای است
*مدیران صنعتی می‌توانند از تخصص و مهارت قشر دانشگاهی بهره‌مند شوند
* در سال تحصیلی جدید 141 دانشجوی خارجی لبنانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند
* امسال حداقل افزایش شهریه 10 درصد و حداکثر 12 درصد است 
*بودجه امسال دانشگاه فنی و حرفه‌ای 850 میلیارد تومان است اما نیاز ما 2 هزار میلیارد تومان است 
*  80 درصد آموزش ها در کشور به خصوص آموزش‌های دانشگاهی برای 20 حرفه است


فارس: درباره ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای بگویید؟
صالحی عمران: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور، اکنون  173دانشکده در زیر مجموعه خود دارد که تعداد 53 دانشکده بر اساس تفکیک جنسیتی ویژه بانوان است که از قدیم بر همین منوال بوده است. نزدیک به 150 هزار دانشجو  در این دانشگاه تحصیل می کنند ازطرفی باید بگویم در سال تحصیلی جدید در دوره های کاردانی و کارشناسی نا پیوسته ما دارای 130 هزار نفر ظرفیت دانشجو هستیم.

* عمده فعالیت آموزشکده‌های ما در دوره های تکنسین و کاردانی است
فارس: عمده فعالیت دانشگاه چیست؟
صالحی عمران: عمده فعالیت آموزشکده های دانشگاه در دوره های تکنسین و کاردانی است به خصوص کاردانی پیوسته که در حقیقت  ورودی و خروجی های ما را فنی و حرفه ای و کاردانش تشکیل می دهند یعنی این دانشگاه وابسته به پایه های قبلی خودش است، به عبارتی 3 سال متوسطه و 2 سال در دانشگاه یک مهارت را به طور پیوسته یاد می گیرند، درواقع می توان گفت یک نوع برنامه تحصیلی پیوسته طراحی شده است که بخش هایی از آن در آموزش و پرورش و بخش های دیگر مانند هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کارو دانش آموزش و مهارت ها منتقل می شود و ادامه آن دوره تکنسین است که در مرحله بعد دانشجویان باید وارد بازار کار شوند به دلیل اینکه یک مهارت و فنی را در دوره قبل و به خصوص در دانشگاه یاد گرفته اند و می‌توانند وارد بازار کار شوند و به صورت خود اشتغالی و کارآفرینی درس بخوانند.
فارس:  دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه آموزش چه هدفی را دنبال می کند؟
صالحی عمران: هدف ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که دانشجویان ما بتوانند خودشان یک فنی و حرفه‌ای را راه‌اندازی کنند، در واقع مقوله خوداشتغالی و کارآفرینی باید به معنای واقعی اتفاق بیفتد، این دانشگاه عموما دانشجویانش را برای اینکه در یک ارگان دولتی استخدام شوند تربیت نمی‌کند، چرا که آنها باید خودشان بتوانند یک کار و حرفه ای را راه اندازی بکنند و خود اشتغال بوده و به عنوان کارآفرین برای دیگران هم شغل ایجاد کنند.
* رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کارآفرین است
دانشجویان بدون حمایت مالی که نمی توانند به هدفی که گفتید برسند، چه کسی بایدبه آنها کمک کند؟
صالحی عمران: در این رابطه باید بگویم رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی کارآفرین است و ما به هیچ عنوان کارمند در این دانشگاه تربیت نمی‌کنیم، چرا که وقتی یک مهارت یا فنی را یک دانشجو بداند می‌تواند با حمایت‌های مالی دولت و سیستم‌های حمایتی بانک‌ها نه تنها کارآفرین باشد بلکه برای افراد زیادی شغل ایجاد کند، در واقع دولت باید از فارغ التحصیلان حمایت کند.
این در حالی است که در بسیاری از کشورها خروجی‌های دانشگاه‌های مهارتی از درآمد بسیار بالایی برخوردار است. در حال حاضر افرادی که در جامعه دارای فن و حرفه‌ای هستند از درآمد خوبی برخوردار بوده و نه تنها هزینه زندگی خود را می‌دهند بلکه برای بسیاری از  جوانان نیز شغل ایجاد کرده‌اند، البته باید گفت هزینه دستمزد در کشور ما بسیار بالا است.
فارس: فارغ التحصیلان کارآفرین این دانشگاه به چه میزان می توانند در توسعه کشور تاثیر گذار باشند؟
صالحی عمران: یکی از شاخص‌های عمده توسعه کشورهای دنیا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی است و باید یادمان بماند توسعه شاخص‌های زیرساخت‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و امروزه برای اینکه بدانند یک کشور چه مقدار پیشرفت کرده است، آموزش فنی و حرفه‌ای آن کشور را اندازه‌گیری می‌کنند و به شدت این شاخص مهارتی یا حرفه‌ای بر روی توسعه منابع انسانی تأثیر دارد. در واقع می‌توان گفت یکی از شاخص‌های اصلی توسعه اجتماعات سرمایه‌گذاری بر روی سرمایه‌های انسانی است زیرا هر چقدر منابع انسانی آن کشور بر اساس آموزش‌های لازم برخوردار باشند خودش به تنهایی امکان سرمایه‌گذاری را برای کشور فراهم می‌کند.

بهترین جاهایی که برگشت سرمایه در آن وجود دارد آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای است
فارس: سرمایه گذاری بر آموزش‌های مهارتی یا فنی و حرفه ای تاچه اندازه در رونق تولید نقش دارد؟
صالحی عمران:  سرمایه‌گذاری‌ در آموزش منابع انسانی فنی و حرفه‌ای یک جایگاه بسیار مهم و بالایی دارد به همین خاطر یکی از شاخص‌های اصلی هر کشور آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است. اگر بخواهیم از هر طرف به این موضوع  نگاه کنیم خواهیم دید که یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که سیاست‌مدارهای کشورهای خارجی انجام می‌دهند توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی و مبتنی بر نیازهای بازار است که بر روی آن سرمایه‌گذاری جدی انجام می‌دهند.
این در حالی است که خیلی از کشورها منابع مالی دولتی زیادی برای این کار می‌گذارند در کشور ما نیز باید بودجه عمومی دولت به طور متناسب سرمایه‌گذاری شود، یکی از اقدامات خوب سیاست‌گذاران هر اجتماعی این است که منابع ملی یا مالی که در اختیارشان قرار دارد را در آموزش های مهارتی سرمایه‌گذاری می کنند، در واقع این سرمایه‌گذاری بهینه است به این معنی که در آینده این سرمایه به جامعه باز می‌گردد. یکی از بهترین جاهایی که برگشت سرمایه در آن وجود دارد آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای است.
فارس: سرمایه گذاری بر آموزش‌های فنی و حرفه ای گره از چه مشکلاتی را باز می‌کند؟
صالحی عمران: سرمایه‌گذاری در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اختصاص بودجه‌ای از سبد عمومی یا هزینه عمومی دولت همیشه آثار و تبعات زیادی داشته است که به عقیده من بهترین جای سرمایه‌گذاری همین آموزش فنی و حرفه‌ای است با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور که باعث معضل بیکاری و نبود اشتغال شده است، باید به مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای توجه ویژه‌ای شود. به همین خاطر است که کشورهای توسعه‌یافته دنیا بسیار جدی بر روی آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند. 
فارس: متولی اصلی رونق بخش فنی و حرفه ای و مهارتی چه نهادی است؟
صالحی عمران: سرمایه‌گذاری بر روی بخش فنی و حرفه‌ای و مهارتی را باید دولت انجام دهد چرا که بخش‌های خصوصی نمی‌توانند چنین سرمایه‌گذاری را انجام دهند. چرا که در قانون برنامه ششم نیز توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شدت مورد تأکید قرار گرفته است و دولت را موظف کرده است که بر روی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری بکند که همین به تنهایی نشان از اهمیت این موضوع دارد، ما معتقدیم باید سیاست‌گذاران وقت بیشتری و سرمایه‌ بیشتری به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بدهند.
فارس: شما به عنوان متولی تربیت نیروی مهارتی چه اقداماتی انجام داده اید؟
صالحی عمران: در این باره باید بگویم مهم ترین اقدام ما این است که دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود 1300 کارگاه و آزمایشگاه دارد که این تعداد در 173 آموزشکده در کل کشور وجود دارد البته بسیاری از امکانات این کارگاه‌ها و آموزشکده‌ها قدیمی هستند چرا که در یک دوره‌ای این آموزشکده‌ها و کارگاه‌ها متعلق به آموزش و پرورش بوده است که به مرور زمان تأسیس شده‌اند اما تجهیزات آنها به روز نشده و اکنون نیاز به بهسازی، به روزرسانی و بازسازی دارند این در حالی است که برنامه‌های درسی هم در آن زمان تا کنون به روز نشده بود.
ازآنجایی که امروز علم و فناوری و دانش بسیار تغییر کرده است ما در فناوری‌های جدید نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیادی هستیم. یکی از نیازهای اساسی ما در این دانشگاه به روزرسانی و بهسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها است که این کار سرمایه بسیار زیادی را می‌خواهد که در یک برنامه درازمدت سیاست‌گذاران جامعه باید فکر بهسازی و بازسازی آزمایشگاه‌ها مراکز علمی و دانشگاه ها به طور کلی باشند.
 * قرار شد 60 میلیارد تومان برای بهسازی کارگاه‌ها از محل درآمد اختصاصی هزینه کنیم‌
فارس: برای بهسازی و تجهیز کارگاه‌ها دانشگاه اقدامی کرده است؟
صالحی عمران: بله ، یکی از برنامه‌های جدی ما در این دانشگاه بازسازی کارگاه‌ها است که در این رابطه خوشبختانه در آخرین مصوبه هیأت امنای دانشگاه ، قرار شد 60 میلیارد تومان برای بهسازی کارگاه‌ها از محل درآمد اختصاصی هزینه بکنیم در واقع رویکرد دانشگاه در این رابطه بسیار مثبت است اما این بودجه بسیار کم است که اگر بخواهیم همه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه را بهسازی و تجهیز کنیم نیازمند 4 هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.
البته انتظار نداریم که دولت در مدت زمان کوتاهی این بودجه را تأمین کند این در حالی است که ما به دنبال راهکارهای دیگری هم برای تجهیز و بهسازی کارگاه‌ها هستیم. 
فارس: چه راهکارهایی را برای تجیز آزمایشگاه های خود انجام داده اید؟
صالحی عمران:  ما برای بهسازی و تجهیز کارگاه‌های خود ارتباطات خوبی با بخش‌های مختلف صنعتی برقرار کرده‌ایم به طوری که با تعدادی از شرکت‌های خصوصی بزرگ و کوچک تفاهم‌نامه‌ای امضاکردیم که در آن ما حاضر هستیم کارگاه ها و آموزشگاه‌های خود را در اختیار آنها قرار دهیم که آنها با تجهیز کارگاه‌ها می توانند با استقرار نیروهای خود به فعالیت تولیدی بپردازند از طرفی این کارگاه‌ها نیاز به ایجاد فضای جدید ندارند و از محیط استاندارد و کافی برخوردار هستند. با این کار دانشجویان ما نیز با تجهیزات آنها آشنا و در کنار آنها آموزش می‌بینند که حضور دانشجویان ما نه تنها باعث تبلیغ محصولات شرکت‌ها می‌شود بلکه می‌توانند از خلاقیت و تخصص دانشجویان ما نیز استفاده کنند.

* مدیران صنعتی می‌توانند از تخصص و مهارت قشر دانشگاهی بهره‌مند شوند
فارس: دانشگاه در راستای تحقق شعار رونق تولید فعالیتی دارد؟ 
صالحی عمران: بله ، اما باید بگویم به عقیده من به معنای واقعی کلمه رسیدن به رونق تولید باید با کمک  بخش‌های خصوصی انجام شود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به طور مثال اگر اشتغال کشور بخواهد حل شود باید بخش‌های خصوصی تقویت بشوند چرا که این سیاست‌گذاری یک سیاست‌گذاری صحیحی است امروز باید بر روی تولید داخلی سرمایه‌گذاری شود چراکه وقتی از رونق تولید حرف می‌زنیم باید حمایت‌های مالی، صورت بگیرد.
ما نیز به عنوان دانشگاه سعی می‌کنیم به صنعت نزدیک شویم و با جذب اعتماد آنها نه تنها فارغ‌التحصیلان ما شاغل خواهند شد بلکه مدیران صنعتی می‌توانند از تخصص و مهارت قشر دانشگاهی بهره‌مند شوند. 
فارس: آیا دانشگاه تغییراتی در نحوه فعالیت‌های آموزشی دارد؟
صالحی عمران: بله ، یکی از مهمترین شاخص های ما تغییر برنامه درسی است که در این رابطه  ما جزء دانشگاه‌هایی هستیم که با سرعت خوبی وارد تغییر سرفصل‌های برنامه‌های درسی شدیم به طوری که در 4 ماه گذشته تمام سرفصل‌های خود را با تشکیل گروه‌های برنامه‌ریزی، اعضای هیأت علمی دانشگاه، حوزه  صنعت و آموزش و پرورش گروه‌های برنامه‌ریزی درسی بسیار خوبی را شکل داده ایم.
خوشبختانه تا کنون 21 برنامه آموزش درسی تغییر پیدا کرده است که این موضوع ادامه دارد، البته باید بگویم از ابتدای سال تحصیلی جدید این تغییرات در سیستم آموزشی لحاظ می‌شود. این در حالی است که ما 100 دوره کاردانی در این دانشگاه داریم که تغییر سرفصل‌های درسی به طور کلی انجام خواهد شد. 
فارس: آیا ارتباط با دانشگاه های خارجی را در دستور کار خود دارید؟
صالحی عمران: ارتباطات بین‌المللی از اهمیت زیادی برخوردار است ما در کمیته برنامه‌ریزی دانشگاه رصد می‌کنیم که چه رشته‌هایی در چه دانشگاه‌های خارجی دچار تغییر شده‌اند.
به عقیده من ارتباطات بین‌المللی برای به روز شدن فعالیت های دانشگاه بسیار کلیدی است. یکی از راه‌های بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها، بین‌المللی کردن رشته‌های تحصیلی است که باید این موضوع را همه دانشگاه‌ها مورد توجه قرار دهند از طرفی در احادیث  اشاره شده که برای علم و دانش تا هر نقطه‌ای که نیاز است باید تلاش کرد.
در واقع تحولات فناوری در دانشگاه‌ها و نهادهای علمی باید مورد رصد قرار گرفته و از تجربیات آنها بایداستفاده و در نهایت بومی‌سازی شود. در واقع باید بگویم ما در حوزه تجهیزات فناوری و مهارتی نیازمند اطلاعات هستیم.
* در سال تحصیلی جدید 141 دانشجوی خارجی لبنانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند
فارس: برای بین المللی سازی دانشگاه تاکنون با کشور های خارجی ارتباط برقرار کرده اید؟
وصالحی عمران: به نظر من یکی از راه‌های بین‌المللی سازی دانشگاه‌ها استفاده از اساتید دانشگاه‌های خارجی است که در این رابطه ما نه تنها برای استفاده از اساتید بلکه برای جذب دانشجویان خارجی تفاهم‌نامه‌هایی را با دانشگاه‌های لبنان، سنگال، بسته‌ایم که در سال تحصیلی جدید 141 دانشجوی خارجی لبنانی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. همچنین با کشورهای آلمان و فرانسه هم تفاهم‌نامه‌ای بسته شده است که اساتید دانشگاه خود را برای گذراندن دوره‌های مختلف اعزام می‌شوند البته اساتید دانشگاه‌های ذکر شده نیز وارد دانشگاه‌های ما شده و به تدریس می‌پردازند.
فارس: اساتید خود را بورسیه می‌کنید؟
صالحی عمران: در این رابطه ما مذاکرات خوبی را با دانشگاه سوربن فرانسه فراهم کرده‌ایم که بتوانیم بورسیه‌هایی را از آنها دریافت کرده تا  اساتید خود را برای بازآموزی و توانمندسازی بهتر به دانشگاه و صنایع این کشور بفرستیم. ما معتقدیم اساتید ما باید به ورود به صنایع مختلف کشورهای خارجی از تجربیات و آخرین پیشرفت‌ها آشنا شوند. 
فارس: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشجوی خارجی دارد؟
صالحی‌عمران: بله ، دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال حاضر دارای 150 دانشجوی خارجی است که این تعداد در سال تحصیلی جدید به بیش از 300 دانشجو خواهد رسید. این موضوع در حالی است که هزینه‌های تحصیل دانشجویان خارجی با دلار و یورو محاسبه شده است که همین موضوع باعث ارز آوری برای کشور می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنم که دانشجویان لبنانی که قرار است از سال تحصیلی جدید وارد دانشگاه‌های ما شوند در حال حاضر در حال زبان‌آموزی در یک دوره 6 ماهه هستند. 
*  با توجه به تلاش همکارانم من می‌توانم نمره 90 درصدی را به این دانشگاه بدهم
فارس: به عملکرد دانشگاه  با توجه به رویکرد و ساختاری که دارد چه نمره ای می‌دهید؟
صالحی عمران: اگر بخواهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای را با دیگر دانشگاه‌ها مقایسه بکنم با توجه به تلاشی که همکاران من انجام می‌دهند من می‌توانم نمره 90 درصدی را به این دانشگاه بدهم چرا که نیروهای این دانشگاه با حداقل امکانات در حال تلاش برای پیشرفت و تبدیل این دانشگاه به دانشگاه نسل سومی هستند. 
آیا دانشگاه در امور آموزشی برنامه ای برای امسال دارد؟
صالحی عمران: بله ، دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزشی، پژوهشی یک برنامه راهبردی دارد که آن را تبدیل به یک کتابچه کرده و در اختیار همه معاونت‌ها و دانشکده‌ها قرار داده‌ایم تا بر اساس آن فعالیت‌های خود را انجام دهند. 
* امسال حداقل افزایش شهریه 10 درصد و حداکثر 12 درصد است
فارس: امسال دانشگاه فنی و حرفه ای افزایش شهریه دارد؟
صالحی عمران: بله، بر اساس مصوب هیأت امنا در سال 96 ـ 95 میزان افزایش شهریه دانشجویی امسال حداقل افزایش شهریه 10 درصد و حداکثر 12 درصد است که در این رابطه باید بگویم دانشجویانی که تمایل دارند می‌توانند برای دریافت وام شهریه از طریق صندوق رفاه دانشجویی همانند سال‌های گذشته اقدام کنند. این در حالی است که تحصیل برای دانشجویان در این دانشگاه رایگان است.
به طوری که 80 درصد دانشجویان کاملاً رایگان تحصیل می‌کنند و 20 درصد باقیمانده نیز که نوبت دوم هستند، شهریه می‌پردازند که مبلغ پرداختی آنها بر اساس مصوبه همان شهریه دانشجویان شبانه است. 
فارس: رویکرد دانشگاه در سال تحصیلی جدید چیست؟
صالحی عمران: رویکرد ما بیشتر در برنامه درسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای معطوف است زیرا برنامه های درسی دانشگاه بر اساس نیاز بازار کار انجام شده است. در واقع نگاه ما در تغییر برنامه درسی بر اساس نیاز بازار کار در سطح جامعه انجام می شود. به طور مثال هر دوره‌ای که در این دانشگاه برنامه‌ریزی و تدریس می‌شود نشان می‌دهد که این دوره برای چه نوع مشاغلی طراحی شده است. در واقع باید بگویم از این به بعد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای دوره‌ای مورد تحصیل قرار می‌گیرد که برای هر دوره مشاغل مربوط به آن مشخص خواهد شد. 
فارس: در سال تحصیلی جدید برای افزایش تعداد دانشجو برنامه ای دارید؟
صالحی‌عمران: ما برای افزایش دانشجو در این دانشگاه نیازمند سه مقوله هستیم که می‌توان به ایجاد کارگاه، مواد مصرفی و مربی آماده و  همچنین سرفصل‌های به روز شده اشاره کرد. البته باید بگویم نیاز بازار کار هم از اهمیت خاصی برخوردار است. به طوری که دانشگاه فنی و حرفه‌ای بنگاه تولید مدرک نیست چرا که دانشجویان ما باید حتماً وارد بازار کار شوند.
فارس: چگونه نیاز بازار کار را برطرف می کنید؟
صالحی عمران: به طور مثال ما امسال 4 رشته را در 38 رشته محل ایجاد کرده‌ایم که این 4 رشته عبارتند از، معماری داخلی، انیمیشن، حمل و نقل و مگاترانیک که این کار در واقع یک نوع پاسخگویی صریح به نیاز بازار کار است. این در حالی است که در سال تحصیلی جدید ما در هر رشته 100 دانشجو را در نوبت اول و دوم جذب می‌کنیم  از طرفی باید بگویم در حال حاضر این دانشگاه دارای 150 هزار دانشجو است. البته باید به این نکته اشاره کنم در سال گذشته به دلیل تغییر در نظام آموزشی ما هیچ دانشجویی را جذب نکرده‌ایم. 
* بودجه امسال دانشگاه فنی و حرفه‌ای 850 میلیارد تومان است اما نیاز ما 2 هزار میلیارد تومان است 
فارس: آیا از بودجه امسال دانشگاه راضی هستید؟
صالحی عمران: بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای 850 میلیارد تومان است که این مبلغ برای فعالیت‌های دانشگاه کافی نیست  و نیاز این دانشگاه 2 هزار میلیارد تومان است که باید به این نکته اشاره کنم که از بودجه 850 میلیارد تومانی 100 میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای اختصاصی دانشگاه است که این درآمدها از کارگاه‌های آموزشی و شهریه دانشجویان نوبت دوم ما است. 
فارس: مهم ترین ویژگی دانشگاه فنی و حرفه ای چیست؟
صالحی عمران: مهمترین ویژگی این دانشگاه داشتن محیط‌های عملی و کارگاه‌ها است که می‌توانم بگویم هیچ دانشگاهی به اندازه ما دارای چنین محیط‌های کارگاهی و آموزشی نیست. به طوری که 70 درصد برنامه‌های درسی ما به صورت عملی انجام می‌شود. 
* 80 درصد آموزش ها در کشور به خصوص آموزش های دانشگاهی برای 20 حرفه هستند
فارس: آخرین موضوعی که امروز دانشگاه به آن نیازمند است را بگویید؟
صالحی عمران: دانشگاه فنی و حرفه ای نیازمند کمک رسانه ها در حوزه فرهنگی است چراکه ما هنوز نیاز به متقاعد سازی خانواده ها و دانش آموزان و همچنین در کنار آن متقاعد سازی تعداد بسیار زیادی از سیاستگذاران آموزشی هستیم که بتوانیم آنها را با دانشگاه فنی آشنا کنیم تا اهمیت آموزش مهارتی را بدانند به عقیده من تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای مسیر مطمئنی برای کسب در آمدها و اشتغال پایدار است. امسال به طور نمونه 60 درصد از دانشجویان در رشته تجربی ثبت نام کردند که طبیعی است این افرادمی خواهند تنها چند رشته پزشکی و دندانپزشکی را بخوانند این در حالی است که مشاغل بسیار زیادی در جامعه وجود دارد که می توان جوانان را نسل حال و آینده ما را برای ورود به آن مشاغل آماده کرد متاسفانه حدود 80 درصد آموزش ها در کشور به خصوص آموزش های دانشگاهی برای 20 حرفه هستند و بیشتر مشاغل نیازمند آموزش هستند که باید هدایت و راهنمایی انجام شود که رسانه ها نقش محوری دارد.

کلید واژه ها: رییس دانشگاه رییس دانشگاه فنی و حرفه ای: اینجا محل تربیت فارغ‌التحصیلانی است که به جای پشت میز ادارات به کف بازار می‌روند


نظر شما :