رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای : بایستی برنامه‌ ریزی درسی ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد

۲۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۶ کد : ۹۷۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۹۸۸
به نقل از سایت دانشگاه فنی و حرفه ای

                                            

به گزارش اداره کل روابط عمومی، صبح روز بیست و پنجم تیرماه دوره آموزشی " طراحی دوره" با حضور رییس دانشگاه، جمعی از معاونین و مدیران کل حوزه ستادی و مسوولین کارگروه های تخصصی برنامه ریزی درسی از سراسر کشور در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.
دکتر صالحی عمران در این کارگاه آموزشی با اشاره بر تدوین ۲۱ برنامه درسی جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد شغلی و تقویت برنامه‌های مهارتی دانشجویان اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین و اساسی‌ترین کار در سیستم آموزشی برنامه‌های درسی است. این امر بسیار اساسی و مهم است، چون هم روی مربی و هم روی دانشجو اثر می‌گذارد.

صالحی عمران افزود: این تغییر سر فصل پیامد‌های اقتصادی اجتماعی فرهنگی زیادی با خود به همراه دارد و تمامی سیستم‌های آموزشی باید روی تغییر سرفصل‌ها و کاربردی کردن آن‌ها وقت بگذارند.


ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است.


وی در ادامه تاکید کرد: نقطه ضعف آموزش عالی کشور برنامه‌های درسی است. برنامه‌های درسی آموزش های فنی و حرفه ای  به دور از نوآوری‌های علمی و فناوری‌های جدید است در حالی که یکی از ریشه‌های اشتغال کشور برنامه درسی ارائه شده به دانشجویان است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با عنوان اینکه اگر دغدغه اشتغال و کار داریم باید تغییر و به روز رسانی برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها اجرا شود گفت: تشکیل شورای مستقل برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای بعد از تلاش ها و پیگیری های مستمر مورد موافقت و تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و ۲۱ برنامه درسی جدید مصوب شده است واگر این برنامه‌ها به اجرا گذاشته شود آثار خوبی روی برنامه‌های مهارتی دانشجویان به جای خواهد گذشت.
صالحی عمران متذکر شد: ثابت نگه داشتن سرفصل برنامه‌های درسی کار اشتباهی است چرا که مرز‌های علم هر روز در حال تغییر و تحول است و نیاز‌ها ثابت نیست به همین دلیل باید برنامه‌های درسی هم متغییر باشد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: رویکر ما این است که تحولات علم و فناوری در برنامه درسی قرار بگیرد. مشاغل و حرفه‌ها در سر فصل‌ها گنجانده شود.
دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت گرا و هدفمند است/ درس‌ها رویکرد شغلی داشته باشند
صالحی بیان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت گرا و هدفمند است و باید دانشجویان برای ورود به بازار کار آماده شوند و نمی‌توانیم برای ورود دانشجویان به بازار کار اسیر برنامه‌های نظری باشیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌ها باید عملی باشد و درس‌ها رویکرد شغلی داشته باشند.
وی در ادامه بیان کرد: سیاستگذاری منسجم در برنامه ریزی درسی برای توسعه هدفمند آموزش‌های عالی فنی و حرفه ای، به منظور رفع نیاز‌های اولویت دار مهارتی کشور بر مبنای مطالعات آمایشی، نیاز‌های بازار کار، تحولات جهانی علوم و فناوری و اجرای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هدف محوریِ تشکیل این شورا بوده است.

صالحی افزود:

تا کنون در جلساتی که از آذر ماه سال گذشته برگزار شده اکثر برنامه درسی تدوین و در کارگروه‌های تخصصی جهت بروز رسانی دروس و کتاب‌ها با بهره گیری از استادان و مولفان برتر دانشگاهی و ظرفیت‌های برون دانشگاهی بخصوص از بخش صنعت سعی گردیده به نحو شایسته‌ای استفاده گردد.


برخی دروس دانشگاه با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد
رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه منابع درسی این دانشگاه باید بومی نظام آموزشی و در ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد، افزود: یکی از برنامه‌های دانشگاه که به واحد‌های زیرمجموعه ابلاغ شده نیز تدوین منابع درسی بومی در کنار بازنگری سرفصل‌های تمام رشته هاست. متاسفانه برخی از منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظری است و با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای منابع دانشگاه‌های دیگر کشور را مطالعه می‌کنند و دروس فعلی با رسالت‌های خاص این دانشگاه منافات دارد.
 
 

کلید واژه ها: رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای : بایستی برنامه‌ ریزی درسی ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی داشته باشد


نظر شما :