رییس دانشگاه فنی و حرفه ای: اگر به ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای می اندیشیم باید دغدغه مدیران؛ یاد دهی، یادگیری و کیفیت آموزشی دانشجویان باشد

۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۸ کد : ۹۷۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۳۵
به نقل از سایت دانشگاه فنی و حرفه ای

                                                                    
 
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید استادکار به‌ معنای واقعی باشند و باید بر روی عناصری که مستقیماً بر روی یاد دهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد فعالیت کنیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، صبح امروز دوره آموزشی آشنایی با آیین ترفیع پایه سالیانه اعضای هیات علمی امروز به همت مرکز امور مدرسان و اعضای هیات علمی و با حضور معاونان آموزشی دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد.


این دوره در راستای اجرای برنامه عملیاتی معاونت آموزشی دانشگاه و بالندگی و توانمندسازی اساتید برگزار شد که دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر غلامرضا کیانی مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در امور آموزشی و مدیران کل و کارشناسان حوزه آموزشی دانشگاه حضور داشتند.


بنابراین گزارش، دکتر غلامرضا کیانی در ابتدای این دوره اظهار داشت: براساس مصوبات هیات رئیسه، بخش عمده‌ای از برنامه‌های عملیاتی معاونت آموزشی محقق شده و ارزیابی عملکرد برنامه را در دستور کار داریم تا واقع بینانه‌تر کار را دنبال کنیم.


وی افزود: امسال حوزه آموزشی استان‌ها باید برنامه عملیاتی داشته باشند که مهم‌ترین شاخص آن ساماندهی رشته‌هاست.
ابراهیم صالحی عمران در ادامه این دوره آموزشی به تلاش برای رسیدن به یک دانشگاه کیفیت‌گرا و مأموریت‌گرا در راستای تحقق رسالت‌های دانشگاه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: وقتی با معاونت آموزشی روبه‌رو می‌شویم وجه تمایز دانشگاه با سایر مؤسسات و دانشگاه‌های اجرایی به ذهنم می‌رسد. وجه مالی و اداری این دانشگاه وجه تشابه با سایر دانشگاه‌هاست اما معمولاً دانشگاه‌ها وظایفی دارند که آنان را از سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت می‌کند.
وی ادامه داد: بسیاری از مدیران ما ناخودآگاه اسیر یک سری وظایف اداری می‌شوند اما خوب است به دور از این موضوع به آموزش و پژوهش که رسالت اصلی این دانشگاه است فکر کنیم و جزء رسالت و اهداف اصلی دانشگاه مدنظر قرار دهیم.
صالحی عمران با عنوان اینکه تمام فکر معاونت آموزشی بایستی مسائل یاد دهی، یادگیری و مسائل کیفیتی باشد تا به ارتقای آموزش مسائل فنی و حرفه‌ای برسیم افزود: وجه تمایز دانشگاه فنی و حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌ها همین موضوع است باید بر روی عناصر دقیقی که مستقیماً بر روی یاددهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد، فعالیت کنیم.


وی اشاره کرد:

یکی از دغدغه‌های من این است که ساماندهی مدرسان و هیات علمی‌های ما صورت گیرد، عمده وظیفه ما بر عهده حق‌التدریسی‌هاست. در کشور ما بیشتر ورود مدرسان ناشی از روابط است تا ناشی از یک سیستم صحیح شناسایی و جذب اساتید مدعو. این موضوع برای من در بدو ورودم یک دغدغه بود و از مدیران ستادی خواستم که باید یک آیین‌نامه و صلاحیت پذیرش صحیح در این خصوص تدوین گردد.
صالحی عمران افزود: دانشجوها در دست ما امانت هستند و مدرس یک عنصر اساسی در انتقال مهارت شناخته می‌شود و بایستی از تجربه نظری  و عملی قابل قبولی برخوردار باشد بلکه در همین خصوص معتقدم خود باید یک استادکار ماهر باشد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید استادکار به‌معنای واقعی باشند. در کیفیت آموزشی، مدرس و هیات علمی موثر است سعی داشته باشیم این افراد را شناسایی کنیم.
وی اضافه کرد: چند عناصر کلیدی در بحث حوزه آموزشی داریم؛ یادگیرنده‌ها و دانشجویان یکی از این عناصر است. سال گذشته سال خوبی در پذیرش دانشجو نداشتیم ولی آمارها نشانگر آن است امسال ظرفیت پذیرش قابل قبولی خواهیم داشت.
صالحی عمران ادامه داد: باید سعی کنیم دانش‌آموزان قوی‌تری را وارد سیستم کنیم. امسال سال حساسی داریم زیرا دانش‌آموزان به مرحله دیپلم رسیدند و باید ببینیم چقدر این افراد علاقه‌مند به شرکت در دوره‌های تکنیسین هستند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: امسال رصد می‌کنیم که دانش‌آموزان به چه رشته‌هایی علاقه‌مند هستند، چراکه در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ظرفیت‌های خوبی اعلام شده است.
وی عنصر دیگر را دانشجوها عنوان کرد و افزود: هویت ما با بودن دانشجو در دانشگاه و فعال بودن کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی است، ما برای یاددهی و انتقال مهارت به دانشجوها فعالیت می‌کنیم این موضوع بسیار مهم است زیرا آینده جامعه ما در دست این افراد است.
صالحی عمران درباره محتواهای آموزشی و درسی گفت: سرفصل‌ها بسیار مهم است نظارت آموزشی یعنی اینکه ببینیم چه درسی تدریس می‌شود این موضوع وظیفه معاونت آموزشی است. دانشگاه تغییرات برنامه درسی را آغاز کرده و 21 برنامه درسی تغییر سرفصل داشتند که تا اول مهر ابلاغ خواهند شد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عناصر روش های آموزشی و ارزشیابی ها نیز اشاره کرد و گفت: این دو عنصر نیز بسیار مهم هستند چرا که اساتید وظیفه سنجش و ارزیابی را برعهده دارند.

کلید واژه ها: رییس دانشگاه فنی و حرفه ای: اگر به ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای می اندیشیم باید دغدغه مدیران؛ یاد دهی، یادگیری و کیفیت آموزشی دانشجویان باشد


نظر شما :