در نشست خبری این جشنواره ملی، به ابعاد مختلف این رویداد پرداخته شد

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۸۱۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۸۴۰
صبح امروز شنبه در هجدهمین روز از خردادماه، نشست سومین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی در اتاق شورای ریاست دانشکده فنی شریعتی با حضور دکتر حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس و مشاور معاون وزیر ارشاد، مهندس مرضیه گرد رئیس این جشنواره، ترابیان دبیر اجرایی، آقای مهندس نیک طبع عضو شورای سیاستگذاری و رئیس ارتباط با صنعت، دکتر انسیه زاهدی مشاور کارگروه مد و لباس و اصحاب رسانه و خبرگزاری های مختلف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم خانم مهندس گرد رئیس دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی پس از خوشامدگویی به حضار، ضمن تاکید بر تعامل هرچه بیشتر دانشگاهها بویژه دانشگاه فنی و حرفه ای با کارگروه ساماندهی لباس ایرانی اسلامی وزارت ارشاد و همچنین بخش صنعت پوشاک و تولیدکنندگان به توضیحاتی مبسوط در مورد این رویداد ملی پرداخت و افزود:
" یکی از رویکردهای اصلی این جشنواره استفاده از ظرفیت های درونی در دانشکده و آموزشکده های وابسته به صنعت و بازار کار و جلب نظر صاحبان کار و صنایع پوشاک می باشد. تمام تلاش ما بر این است که در این عرصه بتوانیم موفق به جلب نظر آنان و مشارکتی منجر به ارتباط محکم دانشجویان حاذق و خلاق باشیم. "


ایشان در ادامه آغاز کلید خوردن این جشنواره را از دی ماه سال 97 اعلام نمود و خاطر نشان کرد:
" علیرغم این که شاهد دریافت و داوری بسیاری از آثار ارسالی به این جشنواره بودیم سعی نمودیم در جانب آن به بخش غیر رقابتی جشنواره هم نیز بپردازیم و در طی این جشنواره شاهد برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی خواهیم بود."
مهندس گرد در پایان ابزار امیدواری نمود که با تعامل هر چه بیشتر دانشگاه ها با هم و در ادامه ارتباط با تولیدکنندگان، بتوانیم سطح علمی موضوع مد و لباس کشور را بالا برده و نظرات حاصله را در حوزه ی آموزش به کار ببندیم.


دکتر قبادی سخنران بعدی این نشست بود.


وی در ابتدا ضمن تشکر از مسئولین و برگزارکنندگان این رویداد مهم، این جشنواره را مهم، مستقل و جریان ساز دانست و در سطح وسیع و فراگیر مورد بررسی ساماندهی کارگروه مد و لباس دانشجویی عنوان نمود و تاکید کرد:
" تعدادی از رویکردهای برجسته ای این جشنواره، در مجموعه جشنواره فجر تصویب شد و یک ساختار خوبی به دست آمد. یکی از ان ها همین جشنواره ملی مد و لباس دانشجویی است."


ایشان در بخش بعدی سخنان خود یکی از اهداف استقلال این جشنواره را اهمیت مخاطبان آن دانست و افزود:
" دست اندرکاران این حوزه، دانشجوها و دانشگاهیان هستند. هدف ما این بود که یک ساماندهی خاص همگام با ماموریت های مختلفی در حوزه مد و لباس برای یک سری دانشگاه ها تصویب کنیم. به عنوان مثال ما ماموریت مسئولیت تولید محتوا را به دانشگاه الزهراء، طراحی و کمک به حوزه پارچه را به دانشگاه علم و فرهنگ، رویدادی مناسبتی را به دانشگاه آزاد و در نهایت مسئولیت و ماموریت برگزاری را به دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی واگذار کردیم. به تعبیر دیگر بنا را بر آن نهادیم که اصلی ترین دانشگاه های تخصصی کشور را در این امر دخیل نموده و در این بین دانشگاه هایی دیگر از جمله امیرکبیر نیز را به یاری طلبیدیم. در اهمیت این موضوع همین می تواند کافی باشد که در دانشگاه امیرکبیر  در رشته ی جدید خود با عنوان  مهندسی پوشاک ، دانشجو می پذیرد. سایر دانشگاه ها هم به صورت عمومی به این مسئله می پردازند. دانشکده شریعتی با ید طولایی که در این امر دارد توانسته است به صورت حرفه ای و علمی به آن بپردازد."


توجه به ظرفیت ها و اهمیت دانشگاه ها در طراحی و تولید لباس، معطوف کردن نگاه و ذائقه ی عمیق جامعه و تولیدکنندگان به این جشنواره و ظرفیت های موجود در دانشگاه ها، کشف کمبودها و نقایص عمده حوزه دانشگاه،  از دیگر عناوین و سرفصل های سخنان دکتر قبادی در این نشست بود.


در ادامه خانم ترابیان ضمن ارائه ی گزارشی از روند برگزاری سومین دوره برگزاری این جشنواره ملی سال جاری، ایجاد ارتباطی مستمر و مستحکم با بخش صنعت ارزیابی کرد .
ایشان تفاوت و تنوع بخش های مختلف جشنواره امسال را با سالهای پیشین در برگزاری مسابقه زنده ایده تا اجرا ، به نمایش درآوردن همزمان در نمایشگاه به منظور بازدید حضوری و آنلاین صاحبان صنایع و همچنین ارسال آثار کارهای آقایان در بخش پوشاک مختص مردانه دانست.
استاد ترابیان در پایان ابراز امیدواری نمود این جشنواره بتواند پویاتر از پیش ارجا شود و حلقه واسطه ی بین دانشجویان خلاق و ادیه پرداز و صنایع مرتبط به خوبی برقرار شود.
 در ادامه دکتر زاهدی، مشاور کارگروه مد و لباس، اظهار نمود: در شورای رهبردی کارگروه سامندهی مد و لباس با تغییر رویدادهایی در جهت نظم دهی بهتر به این توافق رسیدیم تا در بخش صنعت، علمی – دانشگاهی، بین الملل و طراحی پارچه به سمتی حرکت کنیم که بخش های تاثیرگذارتر را بیش تر به آن توجه و تمرکز داشته باشیم که در این میان بخش علمی – دانشگاهی در بحث تولید محتوا و بازنگری سرفصل های دروس، به صورت مستقل برگزار شود.


وی افزود: در این راستا بخش پایان نامه ها در جشنواره فجر، برگزار می شود که امیدوارم بتوانیم با بررسی لازم، اثرات قابل توجهی را به دست آوریم . درسال حدود 600 پایان نامه  نوشته می شود که مریوط به مد و لباس است، اگر بخش دانشگاهی با صنعت، بازارکار و رسانه ارتباط موثر برقرار نماید، می توان امیدوار بود که پایان نامه ها هدفمند در جهت حل مسائل کشور، پوشاک و مد ساماندهی و اثرگذاری داشته باشند.


همچنین مهندس نیک طبع، عضوشورای سیاستگذاری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس و رئیس ارتباط با صنعت، عنوان داشت:  به سخنان صنعتگران باید توجه بیشتری گردد چرا که تولید کننده علم در قسمت صنعت می باشند و مبنایی قرار داده شود تا این علم وارد دانشگاه و باعث شکوفایی استعدادهای دانشجویان خلاق و علاقمند گردد.


وی خاطرنشان کرد:

طی نشستی با صنعتگران در روز چهارشنبه 8 خردادماه98، 30 واحد صنعتی در دانشکده دکتر شریعتی حضور یافتند و از بافت پارچه ها، چاپ های سنتی، کارگاه های دوخت و آثار دانشجویان بازدید نمودندو حتی برخی از آثار را برای تولید انبوه شناسایی کردند.
در این میان دکتر قبادی در پاسخ به سوالات ایبنا در خصوص نشر کتاب درحوزه مد و لباس، اظهار داشت: یکی از مأموریتهای کارگروه ساماندهی مد و لباس، انتشار محتوا در قالب کتاب است و انتشارکتاب، تولید فیلم، اجرای نمایش و موسیقی با استفاده از لباس ایرانی از دیگر فعالیتها و اقدامات این حوزه می باشد.
وی افزود: طرح ها و آثار برگزیده و دریافت کننده عنوان شیما در دوره های مختلف جشنواره های مد و لباس فجر با مشارکت حافظ بین الملل در دست چاپ است و مجموعه مقالات برگزیده در جشنواره های مختلف فجر چاپ گردیده است. همچنین در سال96 بیش از 120 عنوان کتاب به همراه نویسنده و مولف، تقدیر به عمل آمد.


دکتر قبادی تصریح کرد:

در حال حاضر موضوع طراحی، هنر و علم طراحی در آثار مکتوب در حال فراگیر شدن است و برخی از ناشران و رسانه های تخصصی به آن می پردازند که در این میان موضوع کتاب با هدف توسعه و انتشار مد و لباس ایرانی در دستور کار ما قرار گرفته است.
وی خاطر نشان کرد: دانشکده دکتر شریعتی طی سالهای برگزاری جشنواره های متعدد مد و لباس، کتاب و ژورنال های آثار برگزیده دانشجویان را منتشر و ثبت و ضبط نموده است و به امید خدا امسال هم بر این منوال خواهد بود.
همچنین مهندس گرد در پاسخ به خبرگزاری ایکنا در خصوص تاثیرگذاری این جشنواره بر لباس های دانشجویی ، اظهار داشت: یکی از ویژگیهای دانشگاه فنی و حرفه ای به کارگیری علم در عمل است و دانشجویان طی تحصیل علاوه بر پایان نامه تئوری، دو دست لباس هم باید طراحی و تحویل نمایند که ما شاهد خلاقیت ها و آثار دستی بسیار خوبی در میان دانشجویان خود بوده ایم.
گفتنی است در حاشیه این نشست، خبرگزاریها و اصحاب رسانه به مصاحبه و پرسش و پاسخ  با مسئولین سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس پرداختند.

 

کلید واژه ها: نشست خبری سومین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس دانشکده شریعتی


نظر شما :