گزارش سمینار بررسی و نقد رویکرد ادبی زیست بوم گرا و نقش آن در طبیعت و ادبیات

۱۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۰:۱۳ کد : ۷۵۰۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۱۶
سمینار بررسی و نقد رویکرد ادبی زیست بوم گرا و نقش آن در طبیعت و ادبیات روز چهار شنبه مورخ ۱۵آذر۱۴۰۲ به مناسبت هفته پژوهش در آمفی تئاتر فاز۱ ؛ با سخنرانی  نازنین قرائی نژاد از اساتید علوم پایه برگزار گردید.

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری سمینار بررسی و نقد رویکرد ادبی زیست بوم گرا و نقش آن در طبیعت و ادبیات روز چهار شنبه مورخ 15آذر1402 به مناسبت هفته پژوهش در آمفی تئاتر فاز1 ؛ با سخنرانی  نازنین قرائی نژاد از اساتید علوم پایه برگزار گردید.
در این سمینار بررسی و تحلیل رویکرد نقد ادبی بوم گرا برای شرکت کنندگان انجام شد: « آغاز نقد بوم گرا ، اهمیت آن و سیر تحولات و نظریه های تاریخی  در این زمینه از مباحث قرائی نژاد بود.»
استاد قرائئ نژاد چگونگی پیوند ادبیات و محیط زیست  در دوره های مختلف تاریخ را بیان نموده و به بحران هایی که انسان از طریق پیشرفت صنعت و تکنولوژی به طبیعت وارد کرده اند مانند آلودگی آب، صدمه به لایه اوزن، از بین رفتن جنگل و دریا و چشم اندازهای طبیعت، آلودگی صوتی و ..... اشاره نمود.
تمام این پیامدهای منفی نتیجه اهمیت دادن به مسئله انسان محور می باشد به زبان دیگر انسان با پیشرفت تکنولوژی محیط زیست را به خدمت گرفته ولی در واقعیت با گذشت زمان و همانطور که تاریخ نشان می دهد، اثرات مخرب آن ، صدمات جبران ناپذیری به انسان وارد می کند.
در آخر استاد قرائی نژاد به نقش ادبیات در این زمینه پرداخت:« محیط زیست و استفاده از عناصر محیط زیست  جزء جدایی ناپذیر ادبیات هستند. ادبیات می تواند نشان دهنده مشکلات و معضلات در این زمینه باشد انسان ها را آگاه کند و با راه و روش تاثیر گذار خود به انسان هشدار دهد که با تسخیر محیط زیست آنچه در خطر است جان گیاهان و موجودات زنده از جمله خود انسان است.»


نظر شما :