دانشکده شریعتی و رصد شگفتی های خلقت در آسمان نمایشگاه قرآن کریم

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۰ کد : ۷۱۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۹۳۷
دانشگاه فنی و حرفه ای همچون سالهای گذشته امسال نیز یکی از دانشگاههای حاضر در غرفه های بخش دانشگاهی می باشد که به ارائه آثار ، تولیدات و دستاوردهای هنری و پژوهشی دانشگاهی خود در زمینه های علوم قرآنی و معارف دینی، پرداخته است.

                                                               

به گزارش روابط عمومی دانشکده شریعتی در سومین روز از برپایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ، چهارشنبه شب  25/2/98 ، دانشکده شریعتی به همت معاونت دانشجویی فرهنگی، برنامه سخنرانی با عنوان" رصد شگفتیهای خلقت"  را  برگزار نمود. همچنین در غرفه دانشگاه فنی و حرفه ای دستگاه تست تعادل  توسط گروه تربیت بدنی دانشکده شریعتی، جهت سنجش تعادل برای استفاده علاقه مندان و بازدید کنندگان قرار داده شد.
برنامه رصد پس از ضیافت افطار دانشکده شریعتی، در دو بخش استهلال ماه از نظر علمی و فقهی و قرار دادن دستگاه تلسکوپ در محوطه بیرونی نمایشگاه، برگزار گردید.
استاد رستگار نسب در ابتدای سخنان خود با اشاره به برخی از آیات قرآن و بیان شگفتی های آفرینش، اظهار داشت:آسمان و اجرام آسمانی شاید یکی از پیچیده ترین و زیباترین پدیده های پیرامون ما می باشد که خداوند آفریده است . آنجا که خداوند در قرآن کریم به طور مستقیم از برخی از اجرام آسمانی نام می برد و یا به برخی اجرام سماوی  سوگند یاد می کند، گویای اهمیت بیشتر این اجرام می باشد، به عنوان مثال در قرآن از اجرامی مانند ماه، خورشید، ستاره و به ویژه ستاره طارق، آسمان و ... نام برده شده است.
وی با بیان این مطلب که خداوند در قرآن با سوگند به خورشید و  ماه و زمین ، انسان را به دقت و توجه فرا می خواند، افزود:
این پدیده ها عامل مهمی برای جلب توجه انسان می باشد تا در آن دقت و مطالعه کرده و به کشف آثار و  حقایق آیه ای از آیات الهی نائل آید، چرا که تاثیر بسیار مهمی در زندگی انسان و سایر موجودات دارد. اینها را خدا جز به حق نیافریده تا نشانه های خود را برای اهل علم و معرفت مفصل بیان کند.
رستگار نسب در بخش دیگر سخنان خود ، مقارنه، شکل مدار ماه به دور زمین و به طور خلاصه مشخصه های نجومی موثر در رویت هلال ماه را برای حاضرین بررسی و شرح داد ، سپس به طور ویژه ،در خصوص هلال رمضان ۱۴۴۰ و دلایلی که چرا دوشنبه اول ماه رمضان اعلام نشد، توضیحاتی را ارائه نمود.
در پایان استاد رستگار نسب به سوالات علاقه مندان در خصوص آفریده های خدا پیرامون پدیده های نجومی ، پاسخ داد.
گفتنی است در حاشیه سخنرانی استاد رستگار نسب ، دستگاه تلسکوپ توسط دانشجویان کانون نجوم دانشکده شریعتی در محوطه بیرونی نمایشگاه و مقابل ورودی شبستان اصلی، قرار داده شد و پذیرای بازدیدکنندگان در این بخش بود که عوارض سطحی ماه مانند دهانه های به اصطلاح آتشفشانی و یا دهانه های برخوردی سایر اجرام با سطح ماه، کوه ها، دشت ها و سایر عوارض سطحی قابل مشاهده بود.

کلید واژه ها: نمایشگاه قرآن رصد شگفتیهای خلقت دانشکده شریعتی


نظر شما :