بازدید دانشجویان رشته معماری دانشکده از سازۀ بازار بزرگ ایران (ایران مال)

۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۳ کد : ۶۶۶۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۶۲
به همت انجمن علمی گروه معماری و همکاری امور فرهنگی دانشکده

به گزارش روابط عمومی و به نقل از امور فرهنگی دانشکده، دانشجویان گروه معماری دانشکده با سرپرستی کارشناس امور فرهنگی وهمراهی استاد احسان باقری مدرس تحلیل سازه و درک و رفتار سازه، روز چهارشنبه سوم خرداد ماه 1402 از سازۀ بازار بزرگ ایران (ایران مال) ، بازدید نمودند.
این برنامه علمی با هدف بررسی انواع سازه های نوین و جزئیات اتصالات آنها و آشنایی با مباحث و سرفصلهای درس سیستمهای نوین ساختمانی، صورت گرفت.
در این بازدید که 45 نفر از دانشجویان رشته معماری به همراه استاد احسان باقری حضور داشتند، از بخشهای مختلف ایران مال بازدید نموده و با انواع سازه لاملا، سازه چرخ دوچرخه ای(کابل مضاعف شعاعی)، سازه کابلی تک انحنا ، اتصالات اسپایدری، سازه تیر و شبکه، سازه خرپا، پوشش هوای فشرده، آشنا شدند و مهندس اویسی از ایران مال، گروه را همراهی کرده و به ارائه توضیحات تکمیلی پرداخت.

گفتنی است اَبرپروژه ایران مال، پروژه ‌ای تجاری، تفریحی تجاری، فرهنگی و ورزشی در نزدیکی دریاچه چیتگر در منطقه ۲۲ شهر تهران است. ساخت این پروژه،  سال ۱۳۹۰ شمسی آغاز شد و حالا طبق گفته سازندگان آن، بزرگ ‌ترین مرکز خرید کل خاورمیانه است!
پروژه ایران مال، سازه ترکیبی است که شاید معماری آن هنوز هم به دید برخی معماران بزرگ دنیا شهرت زیادی دارد، مجموعه ای بی نظیر که معماری ایرانی و اسلامی را به شکل مدرن تلفیق کرده است.
بخش مهمی از ایران مال مربوط به بازار سنتی است که از بازارهای تبریز و اصفهان و شیراز الهام گرفته و از راسته‌ ی اصلی، گنبد مرکزی و چهار سوق تشکیل شده است. این تمیچه با انواع تزئینات معماری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی ‌بندی، گچ‌ بری، کاشی‌ کاری و… تزیین شده است  وآداب و رسوم و فرهنگ مختلفی را دنبال می کند. در بازارهای سنتی شربت خانه، تالار آینه و حجره های سنتی چشم نواز هستند.

 


نظر شما :