بیانیه پایانی اجلاس رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۹ کد : ۶۲۱۸ اخبار و رویدادها اخبار دانشگاه فنی و حرفه ای
تعداد بازدید:۴۶۷
دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مراسم اختتامیه اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های تابع بیانیه صادر کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه، در متن این بیانیه آمده است:

باسمه تعالی

بیانیه پایانی اجلاس رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور

12و 13 بهمن ماه 1401

در طلیعه میلاد سر سلسله عارفان امیر مؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام و در پرتو عنایات قطب عالم امکان حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه)، با درود بر روان پاک و مطهر پیشوای مستضعفان جهان حضرت امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، بویژه شهدای مدافع حرم و سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی و با آرزوی توفیق و طول عمر با عزت و سعادت برای برای ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی)، شرکت کنندگان در این اجلاس همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ضمن تجدید میثاق با آرمان­‌های حضرت امام خمینی (ره) و بیعت مجدد با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی و تأکید بر پیگیری مجدانه برنامه­‌های تحولی دولت مردمی و خدمتگزار سیزدهم، در عرصه آموزش­‌های مهارتی و فنی و حرفه­‌ای، پس از بحث و تبادل نظر در نشست های تخصصی حوزه‌­های مختلف دانشگاه فنی و حرفه‌­ای، توسعه نقش و عملکرد خود را در راستای تحقق فرمان سال" تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" ضروری دانسته، بر بندهای دوازده‌گانه زیر به عنوان بیانیه اجلاس تأکید نمودند:

1-خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه‌­ای ضمن حمایت قاطع و اطاعت همه جانبه از منویات مقام معظم رهبری، با افتخار اعلام و تعهد می نماید که تمام توان و همت خود را در راستای تحقق اهداف نظام به‌ویژه در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به عمل آورد. معتقدیم «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با تلاش مدیران و اساتید فرهیخته، متعهد و توانمند دانشگاه با پرورش جوانان متعهد، خلاق و مشغول به آفرینش‌های علمی و صنعتی، به بار خواهد نشست و نقش دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان «بزرگترین سازه مهارتی در کشور» در این راستا نقشی اساسی و حیاتی است.

2-تعامل با نهادها، سازمان‌ها، صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی استانی، حضور در مجامع مختلف علمی و فرهنگی استان، تشکیل منظم جلسات شورای استانی، تعامل و جلب حمایت خیرین، برنامه‌ریزی و اقدام جهت تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اولویت‌های مهم مدیران استانی دانشگاه است که موجبات تقویت و اعتلای روزافزون دانشگاه را فراهم می نماید. ما شرکت کنندگان، رویکرد خودارزیابی و ارائه رهنمودهای اصلاحی و با اهتمام و تعمیق سلامت اداری، اقدامات لازم را در اولویت قرار خواهیم داد.

3-با جذب، بکارگیری و بهره گیری از وجود استادان عالم، دانشمند، متعهد، انقلابی، توانمند و تحول گرا،  برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها را مبتنی بر اسناد بالادستی، برنامه راهبردی وزیر دانشمند انقلابی جناب پروفسور زلفی گل، بیانیه گام دوم انقلاب، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های ابلاغی حوزه علم و فناوری و سند تحول دولت مردمی، تدوین و محقق نموده و به منظور ارتقای کیفیت خدمات و کارامدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به اصلاح فرایندها و استقرار شفافیت، اقدام خواهیم نمود و بر این باوریم که در توان جذب اعضای هیئت علمی علاوه بر توجه به شاخص علمی، لازم است تعهد، تدین، انقلابی بودن و توان مهارتی و فنی افراد نیز مورد توجه قرار گیرد. تا دانشگاه به معنای واقعی کلمه بتواند کارخانه انسان سازی در تراز تمدن نوین اسلامی باشد.

4-آمادگی کامل خود را اعلام می داریم تا پس از برآورد میزان نیاز بخش‌های مختلف جامعه به نیروی انسانی آموزش دیده، مهارت یافته و متخصص، با بهره گیری از روش های نوین آموزش پژوهش محور، کیفی، مهارتی و اثر بخش و استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای به منزله حلقه واسط نظام آموزش و اشتغال و پیوند علم و عمل، نیروی انسانی مورد نیاز جامعه را تربیت نموده و در قالب بنگاه‌های کارآفرینی، اردوهای جهادی و دوره‌های توانمندسازی برای آحاد افراد جویای کار، در بالندگی اقتصاد کشور سهیم گردیم.

5-ضمن قدردانی از اهتمام باورمندانه مقام عالی وزارت عتف جناب پروفسور زلفی‌گل، به امر مهم فرهنگ، یادآور می­‌شود که فرهنگ در دانشگاه فنی و حرفه‌­ای، نه فوق برنامه، بلکه عین برنامه است و در متن و بطن محل تلاقی کارکردهای آموزشی و پژوهشی و فناوری قرار دارد و ضمن اهتمام جدی به تحقق ماموریت­گرایی دانشگاه، ارتقاء سطح شاخص­‌های فرهنگی را مأموریت عام همه دانشکده‌­ها و آموزشکده­‌های فنی و حرفه‌­ای می­دانیم.

6-ضمن حمایت از رویکردهای تحولی دولت سیزدهم و تلاش برای اصلاح نظام اقتصادی کشور، آمادگی کامل خود را برای همراهی و همفکری با دولت مردمی و مشارکت بخش خصوصی در جهت تصمیم­‌سازی و ارائه روش­‌ها و راه ­حل­‌های علمی و دانش­‌بنیان برای حل مشکلات کلان و مهم جامعه به خدمت خواهیم گرفت.
7-پیمان می­‌بندیم با توکل بر خداوند متعال و استعانت از ائمه معصومین علیهم السلام و همت و همراهی اعضاء محترم هیئت علمی، یاوران علمی و دانشجویان عزیز، با نگاه جامع به حوزه‌­های مختلف علوم بویژه علوم فنی و مهارتی تحول یافته، در امر مهم افزایش ظرفیت اشتغال پذیری تحصیلات دانشگاهی و تسهیل اشتغال دانش­‌آموختگان و افزایش مهارت­‌های کارآفرینی آنان و کمک به ارتقا سطح رفاه عمومی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی –اسلامی، از هیچ کوششی دریغ نکنیم.

8-از حمایت های همیشگی رهبر معظم انقلاب (دام عزه الشریف) از دانشگاه، دانشگاهیان، نهاد علم و تحقیق، صمیمانه و عمیقاً قدردانی نموده، نهایت تلاشمان را در جهت رفع دغدغه‌های معظم له از جمله ضرورت تقویت خودباوری، دلبستگی و هویت­مداری دانشجویان عزیز بکار خواهیم گرفت و به جد حکمرانی علم و حکمرانی علمی را هوشمندانه، روزامد و کارشناسانه در جهت تبیین و تبلور شعار «ما می توانیم» پی خواهیم گرفت.

9- ما رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه­‌ای سراسر کشور معتقدیم دانشجویان سرمایه‌های آینده کشورمان محسوب می شوند لذا کیفی سازی آموزش‌های مهارتی در تمامی ابعاد و رسیدگی به وضعیت رفاهی، معیشتی و فرهنگی دانشجویان را مورد توجه قرار خواهیم داد.

10- ما ضمن اشراف به همه تنگناها و محدودیت‌های موجود، تلاش می کنیم با بکارگیری تخصص های اساتید و دانشجویان و جذب و هدایت کمک‌های خیرین و واقفین و سایر بودجه‌های استانی، تمامی پروژه های نیمه تمام را به اتمام برسانیم.

11- معتقدیم تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی که توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدوین و ابلاغ شده مهمترین نقش را در دستیابی به اهداف دولت سیزدهم دارد، بنابراین تمامی رؤسای دانشکده و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور باید در تهیه برنامه‌های کوتاه مدت، میان و بلند مدت اهتمام جدی به عمل آورند و همچنین نتایج عملکرد اثر بخش آن را به صورت کمی و قابل سنجش ذیل شاخص‌های قابل ارزیابی به صورت دوره ای منتشر نمایند.  

12- ما در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اتفاقات اخیر در کشور را محکوم نموده و آمادگی کامل خود را در دفاع و حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی اعلام می داریم.

در پایان با گرامی‌داشت نام و یاد شهدای دانشگاهی، برای طلوع خورشید حضرت بقیه ا... الاعظم دعا کرده، به روح مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی درود می فرستیم و سلامتی و توفیق روزافزون رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت مردمی را از خداوند متعال مسألت می نماییم.


نظر شما :