برگزاری سمینار طراحی پارچه و راپورت بندی به مناسبت هفته پژوهش

۲۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۲ کد : ۵۹۴۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۲۱

به مناسبت هفته پژوهش، با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری و همکاری مرکز نوآوری مد و لباس، در روز 20 آذر، سمیناری با عنوان "طراحی پارچه و راپورت بندی" با سخنرانی استاد هاله هلالی، در محل آمفی تئاتر فاز 3 برگزار شد.  
استاد هلالی در ابتدای صحبتهای خود ضمن بیان اینکه  تمامی مطالب ارائه شده به غیر از عکس ها، حاصل سال ها تلاش، تجربه و تدریس ایشان می‌باشد و از منبع دیگری نیست به تعریف راپورت بندی پرداخت و گفت: راپورت بندی به این معناست که طراح، طرح را بر روی پارچه، به گونه ای تکرار کند که این تکرار روی پارچه چشم نواز باشد.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد مباحث طراحی پارچه و فرآیند طراحی پارچه از مرحله نخ ریسی، نخ تابی، بافت و در نهایت چاپ و ایجاد طرح و نقش خاص متناسب با نوع منسوج، اطلاقTextile  برای پارچه، نمد، مجسمه هایی که با منسوج یعنی بافت ساخته شده اند، قدمت نخ ریسی در ایران، پایه های اولیه یک بافت ساده، طراحی و تولید پارچه هایی با ویژگی های خاص (ضخیم مانند قالی و لطیف مانند حریر) براساس پایه‌های بافت و انواع راپورت، پرداخت.
استاد هلالی به دانشجویان توصیه نمود که به کتاب‌های طراحی وابسته نباشند و از کپی‌کاری پرهیز کنند و در طراحی پارچه از هر چیزی که قابلیت تبدیل شدن به طرح و تکرار شدن را دارد، مانند برگ درختان، کاشی ها، آسفالت، نمادها، عناصر طبیعی و... استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: طراحی پارچه با مهندسی نساجی ارتباطی کاملا مستقیم دارد. دانش طراح پارچه در کنار یک مهندس نساج می تواند باعث ایجاد بهترین طراحی‌ها شود. هم چنین به نقش و تاثیر علم جامعه شناسی بر روی طراحی پارچه برای گروه زنان، مردان و کودکان در رده های سنی مختلف، مشاغل مختلف، منسوجات خانگی و ... اشاره کردند که نشان از گستردگی کار در حوزه طراحی پارچه دارد.
در ادامه جلسه ایشان به سؤالات مطرح شده توسط دانشجویان پاسخ و درخاتمه لوح تقدیری به رسم یادبود، تقدیم ایشان گردید.

 


نظر شما :