برگزاری سمینار رام کردن هیولای اسپاگتی به مناسبت هفته پژوهش

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۵۹۰۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۵۲

به مناسبت بزرگداشت هفته‌ی پژوهش، با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی و همکاری گروه‌های برق و کامپیوتر،در روز 14 آذر، سمیناری با عنوان "رام کردن هیولای اسپاگتی" با سخنرانی استاد احمدپناه، درمحل آمفی تئاتر فاز 1 برگزارشد.
به گفته استاد احمدپناه برنامه نویس‌ها همزمان با انجام کارها، با مشکلی مواجه نیستند چون متغیرها و کدها را می‌شناسند. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که وقفه‌ای در کار ایجاد شده و پس از مدتی، به کار قبلی برمی‌گردند، بسیاری موارد را فراموش کرده و درباره نحوه کدگذاری که انجام دادند حضور ذهن ندارند.
 وی ادامه داد: رابرت سی مارتین (Robert C.Martin)  با نوشتن کتاب clean code  (کد تمیز)، تغییرات مهمی در دنیای برنامه نویسی ایجاد کرد. مارتین برای سال‌های طولانی در زمینۀ مشاورۀ توسعه نرم‌افزار از عملکرد بسیار موفقی برخوردار بوده و در این کتاب مبحثی کاملا نو درباه کدنویسی ارائه کرده است. در این سمینار از مطالب این کتاب نیز بهره گرفته شد.
در این سمینار استاد احمدپناه درباره مشخصه کدهای تمیز و چگونگی تشخیص کد خوب از کد بد، اصولی که درکدنویسی تمیز باید رعایت شود، چگونگی نوشتن کدخوب و تبدیل کد بد به کدخوب، دلایل نوشتن کد خوب یا کد تمیز، علت سرمایه گذاری برای کدتمیز، هزینه استفاده از کدهای بد و زیان های ناشی از استفاده از کدهای بد، ری فکتوری، نوشتن کامنت ها و فانکشن‌ها، و تست نویسی صحبت نمود.
در ادامه استاد به سؤالات مطرح شده دانشجویان پاسخ داد و راه های افزایش مهارت برای کدنویسی را متذکر شد.
این سمینار با تقدیر از استاد احمد پناه به پایان رسید.

 


نظر شما :