برگزاری کارگاه نحوه چیدمان الگو درصنعت به مناسبت هفته پژوهش

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۷ کد : ۵۸۹۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۰۴

به مناسبت هفته پژوهش، با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری و گروه طراحی پارچه ولباس، کارگاهی با عنوان " نحوه چیدمان الگو در صنعت" در روز دوشنبه مورخ 14/9/1401، با حضور دانشجویان، اساتید و همکاران با ارائه  زهره بیات از اساتید گروه طراحی پارچه و لباس دانشکده برگزار گردید.
استاد بیات حدود 15سال سابقه کار در تولیدی را دارند. ایشان به مدت 7 سال در شرکت سلبون، 4 سال در شرکت آندیا و 1سال درشرکت وندا، به عنوان الگو ساز مشغول به کار بوده‌اند.
استاد بیات در این کارگاه، درباره اهمیت نرم افزار در تولیدی، دانگل، چیدمان ها، اصول چیدمان، چگونگی سایزبندی از طریق لیبل، آبرفت پارچه، گپ، مهارتهای فردی و تمرکز فردی صحبت نمود در ادامه توضیحات ایشان آورده شده است:
دانگل: قفل نرم‌افزار است، برای تهیه الگو ابتدا باید دانگل تهیه کرد تا بتوان خروجی مورد نظر را دریافت کرد. قیمت دانگل درحال حاضر 90 تا  100میلیون تومان است .
الگوسازی: در الگوسازی، باید جنسیت پارچه (دُرس)، قطعات کش, دم پای کار، مچ کار و یقه را مشخص کرد. الگوسازی در تولیدی مانند الگوسازی دستی نیست که الگوها سر و ته انداخته شوند. وقتی پارچه پهن می‌شود باید تمام لایه‌ها را لیبل بزنیم و هنگام چیدمان از باندر استفاده کنیم تا اصول چیدمان رعایت شود، باندر از تکان خورن و سروته شدن الگو جلوگیری می‌کند. درتولیدی، سایزبندی براساس فروش تعریف می‌شود اگر سایزکوچک بیشتر فروش می‌رود ضریب کار را برای فروش بالا می‌برند.
گپ: درتولیدی برای اینکه عمل برش راحت‌تر انجام شود و فضای کار برای حرکت قیچی مناسب باشد یک گپ 3 دهم  برای بین الگوها را به دقت تعریف کرده، پس از تایید، تمام قطعات گپ می‌گیرند. در برش دستی بیشتر از 2 دهم گپ نمی‌دهیم.
آبرفت: یکی از فاکتورهای مهم درتولیدی، آبرفت پارچه‌های کتان یا پنبه ای می‌باشد. عدم توجه به میزان آبرفت پارچه در تولیدی باعث زیانهای زیادی می شود. به همین دلیل، قبل از برش، اینگونه پارچه‌‌ها را به واحد شستشو می دهند. برای تعیین مقدار آبرفت، طول و عرض پارچه را قبل از شستشو اندازه گرفته، و همچنین بعد از شستشو، البته پس از اتوزدن پارچه، دوباره اندازه نموده، از اختلاف آنها درصد آبرفت پارچه به دست می‌آید.
سپس استاد بیات به سوالات دانشجویان پاسخ داد و نکاتی را که برای موفقیت در این عرصه لازم است را یادآور شد.
در پایان دکتر روایی و دکتر الهی، از زحمات استاد بیات تقدیر وتشکرنمودند.

 


نظر شما :