برگزاری سمینار آشنایی با معماری خاور دور و هند به مناسبت هفته پژوهش

۱۵ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۰ کد : ۵۸۹۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۷۷

به مناسبت بزرگداشت هفته‌ی پژوهش، با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی و همکاری گروه معماری، سمیناری تحت عنوان " آشنایی با معماری خاور دور و هند" در تاریخ دوشنبه 14 آذرماه، با سخنرانی فاطمه رستمی در آمفی تئاتر فاز 3 برگزار گردید.

در سمینار امروز محور اصلی سخنرانی، بحث درباره معماری باستانی هند بود.
استاد رستمی در این سمینار بیان داشت: کشورهای خاور دور شامل هند، ژاپن، چین، کره، اندونزی، مالزی، تایلند و سنگاپور می‌باشد. تمدن هند کنار رود سند به وجود آمد. از جمله بقایای معماری باستان هند، بقایای شهر موهنجودارو می‌باشد. یکی از نام‌هایی که به این شهر اطلاق شده “منهتن عصر برنز” است. خیابان‌های شهر به صورت شطرنجی و عمود بر هم احداث گردیده و بلواری در جهت شمالی- جنوبی کشیده شده که به وسیله‌ی خیابانهای فرعی شرقی-غربی قطع می‌گردد و ارتباط ساختمان‌های مسکونی که در این میان قرار گرفته‌اند به وسیله‌ی کوچه‌های باریکی برقرار می‌شود. در طرح ساختمان‌های مسکونی این شهر دو اثر مهم رعایت شده است، اول آسایش و دوم امنیت.
وی در ادامه توضیحات خود افزود: یکی از شاخصه‌های مهم این منازل، مهندسی سیستم فاضلاب است که براساس اصول فنی و استاندارد می‌باشد. از دیگر شاهکارهای این تمدن، ساخت خانه‌هایی بر اساس نقشه و اندازه یکسان و همچنین آجرهای استاندارد می‌باشد.
رستمی استوپاها را نوعی بنای تپه مانند برای مقبره بودایان معرفی کرد و گفت: استوپاها بعدها به بنای گنبد یادبودی به منظور نگهداری جسد پارسای بودایی، تغییر شکل داد. استوپا محل حفظ خاکستر مردگان، نماد مرگ بودا، نشانه آیین بودایی و محل پرستش محسوب می‌شود. معروف‌ترین استوپای آجری هند، استوپا سانچی می‌باشد.
وی در مورد انواع معابد بیان نمود: معابد غاری، درون یک غار را به وسیله منابع طبیعی آن منطقه می‌ساختند تا جایی برای تفکر وعبادت محیا شود. معابد برجی و گنبدی، به صورت برج وگنبد و از سنگ ساخته می‌شدند. بنیان گذار حجاری سنگها شخصی به نام آشوبا میباشد.

خط زمانی هند از 3000سال قبل از میلاد مسیح تا دوره اسلامی ادامه دارد

در ادامه کلیپی از استاد محمودی (استاد و مدرس دانشگاه تهران) پخش شد که در این کلیپ به 6 خصوصیت معماری ژاپن از جمله 1-ارتباط بافرهنگ وسنت 2-رعایت استانداردها 3-رعایت ضوابط 4-تعامل فرم وحرکت (عملکرد) 5-همگام با بستر محیط 6-همگام با تکنولوژی، اشاره گردید.
در پایان به رسم یادبود، همراه با سپاس و قدردانی از زحمات استاد رستمی، لوح تقدیر تقدیم ایشان گردید .

 

کلید واژه ها: سمینار آشنایی با معماری خاور دور و هند


نظر شما :