توضیحات مربی کانون نجوم دانشکده شریعتی در خصوص خورشید گرفتگی امروز سه شنبه سوم آبانماه ۱۴۰۱

۰۳ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۵۶۴۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۴۲

خورشید گرفتگی جزئی در تاریخ سه شنبه 3 آبان 1401( 25  اکتبر 2022 )

استاد غلامحسین رستگارنسب در خصوص این پدیده، گفت: خورشیدگرفتگی از آن دسته پدیده‌های نجومی است که در آسمان روز، علاقه‌مندان بسیاری را به دیدار با خود فرا می‌خواند. این خورشید گرفتگی روز سوم آبان ماه به وقت جهانی از ساعت ۹ صبح از شمال اروپا (جزیره ایسلند) آغاز و در ساعت ۱۳ در شمال اقیانوس هند به پایان می‌رسد.حداکثر گرفت در میانه روسیه با  ۸۶ درصد گرفت رخ می‌دهد.
کل گرفت در تهران ۲ ساعت و ۲۲ دقیقه است که شروع آن به وقت ایران ۱۳:۴۱ بوده و تا ۱۶:۰۹ دقیقه قابل رؤیت است. زمان اوج گرفت با ۶۴ درصد گرفت در ساعت ۱۴:۵۸ خواهد بود. برای دیگر نقاط کشور هم نزدیک همین بازه زمانی اتفاق می‌افتد.
این گرفت در اروپا، شمال افریقا، کل خاورمیانه و بخشی از هند رخ می‌دهد. اما در مقابل آن، آمریکای شمالی و جنوبی، نیمه راست روسیه، آسیای شرقی و استرالیا نمی‌توانند این خورشید گرفتگی را رصد کنند.
خورشیدگرفتگی جزئی در سراسر ایران قابل مشاهده است؛ حداکثر گرفت در خراسان شمالی و بجنورد با ۶۹ درصد گرفت و کمینه آن در چابهار با ۵۱ درصد گرفت است.

استاد رستگارنسب در خصوص این پدیده توصیه نمود: در صورتی که فرصت و قصد تماشا دارید، برای محافظت از چشمان خود حتما از عینک ویژه خورشید گرفتگی یا تجهیزات استاندارد دیگر، استفاده نمایید. گرفت امروز از نوع جزیی است اما فراموش نکنید که به هیچ عنوان به خوشید و خورشید گرفتگی نگاه نکنید مگر اینکه ابزار مناسب داشته باشید. ابزار مناسب در حال حاضر فیلتر مایلار است که به فیلتر های آلمانی معروف است. این فیلتر ها به ظاهر مانند فایل آلومینیوم است اما بسیار منعطف تر. به کار گرفتن این فیلتر ها بسیار مشکل است. بنابراین نباید تاخوردگی داشته باشد و سوراخ شود و یا با دست لمس شود زیرا در هر صورت خاصیت فیلتری خود را از دست می دهد. به هیچ عنوان از سی دی فلاپی و یا شیشه جوشکاری استفاده نکنید زیرا نمی توانند جلوی اشعه مضر خورشید را بگیرند. بهترین راه، رفتن به زیر درختان و مشاهده گرفت بر روی زمین از لا به لای برگ های درختان می باشد که می توانید عکس های زیبایی از این پدیده گرفته و در همین گروه قرار دهید. همچنین ساخت اتاق تاریک و سایر وسایل که به طور غیر مستقیم بتوان گرفت را مشاهده کرد هر همه مشاهدات بهتر و بی خطرتر است.

 

 

کلید واژه ها: خورشیدگرفتگی


نظر شما :