آیین گرامی‌داشت هفته ملی مهارت و تقدیر از استادان فعال در حوزه دانش‌بنیان، مدال‌آوران مسابقات ملی مهارت و دانشجویان قهرمان ورزشی با حضور وزیر علوم

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۴ کد : ۵۲۷۲ اخبار و رویدادها اخبار دانشگاه فنی و حرفه ای
تعداد بازدید:۷۷۱
این مراسم با افتتاح مرکز ارتقاء مهارت و اتصال به بازار پوشاک ایران، همراه بود

همایش گرامیداشت هفته ملی مهارت با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولین کشور، سه‌شنبه 4 مردادماه 1401 در دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران دکتر شریعتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، در همایش هفته ملی مهارت، دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی جایگاه خاصی دارند، گفت: در وضعیت فعلی کشور نیاز جدی به پنجه‌های کارآمد می‌باشد. وی گفت: در برنامه توسعه ششم به بحث مهارت‌آموزی توجه ویژه شده است چرا که ۳۰ درصد آموزش‌ها، باید مهارت‌محور باشند و این دانشگاه‌ها با اهدافی که دارند می‌توانند اثربخشی و الگو برای سایر دانشگاه‌ها باشند. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که می‌تواند در هر شهرستان از کشور، حضور داشته و اثربخش باشد، بنابراین تکثیر و توسعه آموزشهای فنی و حرفه‌ای، جزو برنامه‌های جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در این راستا تلاش خواهیم کرد در برنامه توسعه هفتم که در حال تدوین می‌باشد سهم آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای، به طور ویژه دیده شود.
دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: ایجاد شغل با سطح سواد، ارتباط جدی دارد چرا که در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اهداف مهم‌شان این است که افراد با سطح عالیه را به کار می گیرند، اما دانش‌آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای با داشتن پنجه توانمند، هزینه ایجاد اشتغال را کاهش می‌دهند.
وی افزود: توجه به توسعه مهارت‌آموزی یک ضرورت است، چه از لحاظ محتوا و چه شیوه آموزش. در کنار پژوهش آموزش‌محور باید آموزش مهارت‌محور هم دیده شود که در حال تهیه شیوه‌نامه جدید تألیف کتب درسی می‌باشیم و در نظر داریم بخش‌های فرهنگی، مهارتی، هویتی و معرفی اسطوره‌های علمی کشور را در تألیف کتب درسی، مدنظر قرار دهیم و توجه ویژه به معرفی و شناساندن افراد صاحب ایده و صاحب مکتب داشته باشیم تا دانشجویان به این باور برسند که آنها هم می‌توانند روزی به مرجعیت علمی تبدیل شوند.
وزیر علوم با اشاره به یکی دغدغه‌های مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به هویت‌مداری، خودباوری و افزایش امید دانشجویان، خاطرنشان کرد: برای محقق شدن این مسئله، باید محتواهای آموزشی و سرفصل‌های درسی بازنگری و اصلاح شوند. آن چیزی که باعث می‌شود کشور توسعه یابد و پیشرفت کند، برنامه‌ریزی درست است، چرا که بدون برنامه، میزان بهره‌وری کم می‌شود. بنابراین داشتن برنامه با زمان‌بندی درست، کمک می کند سرعت رسیدن به اهداف افزایش و هزینه‌های لازم کاهش یابد.

دکتر زلفی‌گل تصریح کرد: امیدوارم در این دوره مدیریتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بتوانیم تعداد آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای را در شهرهایی که ظرفیت و پتانسیل آن را دارند افزایش دهیم و به آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

دکتر خسرویان، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای بزرگترین سازه مهارتی کشور است، اظهار کرد: این دانشگاه به عنوان بزرگترین ساختار دولتی کشور به صورت بالقوه سالانه ۱۸۰ هزار نیروی کار تربیت می‌کند. وی همچنین تصریح کرد: طبق اسناد بالادستی برای اینکه بتوانیم ۳۰ درصد آموزش‌ها را به صورت مهارت‌محور ارائه دهیم، به یک برنامه منسجم و دقیق در دانشگاه نیاز داریم و برای اثربخشی این برنامه و رسیدن به این هدف باید همکاری بین‌بخشی و بین‌دستگاهی قوی شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای لازمه حل مشکلات اقتصادی و بحران‌های کشور را جمع‌اندیشی، اجماع نخبگانی و همکاری بین دستگاهی دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم با افتتاح مرکز ارتقای مهارت و اتصال به بازار پوشاک ایران و همکاری بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مجتمع فناوری‌های پیشرفته مدرس (قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، بتوانیم این امر را اجرایی کنیم و با ایجاد اشتغال و شکل‌گیری نمونه‌ای موفق در دانشگاه، الگویی برای سایر دانشکده‌ها در حوزه‌ها و صنایع دیگر ارائه نماییم.

دکتر خسرویان تأکید کرد: اگر بخواهیم اهداف برنامه ششم و هفتم ادامه و تحقق پیدا کند، باید تربیت نیروی کارآمد و مهارتی را در اولویت قرار دهیم. در ادامه افزود: در حال حاضر سرانه تربیت دانشجوی مهارتی یک‌‌سوم دانشجوی دیگر دانشگاه‌ها است، در حالیکه آموزش به صورت عملی و مهارتی نیاز به کارگاه دارد و یک عزم عمومی را می‌طلبد که امیدواریم این اعداد و ارقام در برنامه توسعه هفتم اصلاح شود و سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران به این امر مهم توجه کنند.

دکتر حسینی‌نیا، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در بخشی از سخنان خود دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یکی از ارکان اصلی نظام آموزش مهارتی کشور معرفی کرد و گفت: مقوله‌ مهارت‌آموزی نیاز اول کشور در حوزه اشتغال است و اکنون در شرایطی هستیم که بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به مهارت‌آموزی به خصوص در عرصه‌های دانش‌بنیان و مشاغل آینده و نوظهور متأثر از تکنولوژی‌های روز داریم، بنابراین لازم است جوانان را برای شغل‌های موجود، آماده و تجهیز کنیم.
وی با ذکر حدیثی از رسول اکرم(ص)، کار کردن در حوزه مهارت‌آموزی را عبادت بزرگ و مقدس عنوان کرد و افزود: بحث اشتغال و یادگیری مهارت به عنوان نیاز روز جامعه باید مورد توجه قرار گیرد به ویژه با وجود تکنولوژی‌های جدید نیاز به فراگیری مهارت‌های دانش‌بنیان است و امیدوارم با این مشارکت و همکاری، بتوانیم گامی ارزنده برای توسعه اقتصاد ملی کشور برداریم.

در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت، سردار اباذری، جانشین قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) صنعت پوشاک را همانند صنعت نفت در توسعه اقتصادی کشور مهم دانست و اظهار کرد: ایران کشوری ثروتمند است، فقط بایستی اراده‌هایی پشت این منابع قرار گیرد و درست مدیریت شود. وی همچنین افزود: ما می‌توانیم حتی تنها با تمرکز بر صنعت پوشاک در راستای شعار سال"تولید، دانش‌بنیان و اشتغال" در حل مشکلات اقتصادی و اشتغال، اثربخشی داشته باشیم.

سردار اباذری تصریح کرد: اشتغال یک ماقبل به نام تولید دارد که امیدوارم با این اقدامات و همکاری چندجانبه، اتفاقات خوبی رقم بخورد و الگویی برای سایرین در این مسیر باشد.

 

رونمایی از برنامه عملیاتی و نقشه راهبردی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تقدیر از اساتید فعال در حوزه دانش‌بنیان، دانشجویان برتر در نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت و دانشجویان مدال‌آور در عرصه ورزش از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با حضور دکتر زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

گفتنی است مسئولینی از وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت علوم و اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مهمانان این مراسم بودند.

 


نظر شما :