معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاه خبر داد:

افزایش تعداد مراکز رشد دانشگاه از ۱ به ۱۵ از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون

تعداد بازدید:۷۸۶
مقارن با هفته دولت امسال و در راستای تحقق شعار سال حسب اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری، ۱۵ مرکز رشد مهارتی در ۱۵ استان کشور به طور همزمان، توسط ریاست عالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و همراهی مسئولین عالی‌رتبه کشور افتتاح خواهد شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه، دکتر محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص افزایش تعداد مراکز رشد دانشگاه گفت: با توجه به شعار سال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» تقویت مراکز رشد و حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی در راس اهداف این دانشگاه قرار و تقویت و راه‌اندازی مراکز رشد و نوآوری و شکوفایی شتاب گرفته است.

وی با  اشاره به این که دانشگاه فنی و  حرفه‌ای هم‌اکنون 10 مرکز نوآوری و 43 مرکز شکوفایی فعال در سطح کشور دارا است تصریح کرد: با توجه به اینکه مراکز رشد سازمان‌های نوآور را تقویت نموده و فرآیندهای زایشی را تسهیل می‌کنند و محیطی برای حمایت از واحدهای تحقیقاتی مستقل و یا وابسته به سازمان‌ها و صنایع و همچنین مکانی برای دست‌یابی به خلاقیت و نوآوری هستند، این دانشگاه  با برنامه‌ریزی دقیق جهت راه‎اندازی مراکز رشد مستقل در دانشکده‌ها و آموزشکده‌های زیر مجموعه خود تا کنون موفق به راه‌اندازی 15 مرکز رشد فعال در کمتر از 4 ماه شده است که در آن 255 هسته فناور و نوآور و 60 واحد فناور و نوآور در تمامی زمینه‌های تخصصی مشغول به فعالیت می‌باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خاطرنشان کرد: در همین مسیر، طرح دستیار فناوری در راستای فراهم شدن زمینه فراگیری بخشی از توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای دانشجویان در طول دوران تحصیل و به منظور به کارگیری دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری اجرا شد. وی گفت: 6 ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، کار تیمی، دانش تجاری و پیشگامی در عرصه فناوری و نوآوری و فرصت انتخاب رایگان و هوشمند مدیران و کارکنان آینده شرکت‌ها از دانشجویان مستعد و واجد شرایط با راهبری و هدایت دو نهاد دانشگاه و پارک علم و فناوری در هر استان برنامه‌ریزی و به کل استان ها ابلاغ شده است.

دکتر جهانشاهی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را یکی از بزرگترین بازیگران اجرایی این طرح ملی در سپهر علم و فناوری کشور برشمرد و گفت: در این راستا 27 استان (در استان تهران دو دانشکده) موفق به عقد قرارداد همکاری با پارک‌ها شده‌اند. اطلاع‌رسانی به دانشجویان هدف در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای (دانشجویان ترم 6 کارشناسی پیوسته و ترم 3 کارشناسی ناپیوسته) از طریق پوستر  صورت گرفت و دانشجویان توسط استادان و مدیران گروه در کلاس‌ها توجیه شدند، اما با توجه به اینکه دانشجویان مقطع کاردانی امکان شرکت در طرح مذکور را نداشتند و طیف وسیعی از دانشجویان مهارتی مقطع کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، علیرغم کارآمدی و داشتن پتانسیل بالا و امکان ایفای نقش اساسی و مهم در شرکت‌های فناور، نمی‌توانستند در طرح مذکور شرکت نمایند؛ جلسات متعددی با وزارت عتف برگزار و پیرو مذاکرات دانشگاه فنی و حرفه‌ای با معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف، مصوبه جدیدی مبنی بر اضافه شدن دانشجویان کاردانی به طرح دستیار فناوری تصویب گردید. در نتیجه این امر دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت گسترده می‌توانند در طرح دستیار فناوری مشارکت فعالانه داشته باشند.

همچنین جهت تکمیل ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری با رویکرد مهارتی، علاوه بر ایجاد و تقویت مراکز رشد و نوآوری در کشور، حسب دستور ریاست دانشگاه ایجاد پردیس‌های فناوری و نوآوری مهارتی با محوریت مراکز  فنی و حرفه‌ای و پارک‌های علم و فناوری استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همینطور، تأسیس یک پارک علم و فناوری مهارتی مرکزی در تهران با مدل پارک‌های هوشمند از اقدامات دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ماه‌های آینده خواهد بود.

 معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه افزود: مقارن با هفته دولت امسال و در راستای تحقق شعار سال حسب اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری، 15 مرکز رشد مهارتی در ۱۵ استان کشور به طور همزمان توسط ریاست عالی دانشگاه و همراهی مسئولین عالی‌رتبه کشور افتتاح خواهد شد.

کلید واژه ها: دانشگاه فناوری دانشگاه دانشگاه فنی دانشگاه فنی حرفه فناوری علم فناوری پارک علم فناوری دستیار فناوری طرح دستیار فناوری فناوری نوآوری


نظر شما :