برگزاری وبینار آشنایی با سرمایه فکری و اهمیت آن در حوزه کسب وکار

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۶ کد : ۴۷۸۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۴۸

به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، وبیناری با عنوان " آشنایی با سرمایه فکری و اهمیت آن در حوزه کسب وکار " توسط  مهندس غلامرضایی مدرس سرمایه فکری و مدیریت دانش، روز چهار شنبه 7 اردیبهشت‌ماه1401، با برنامه ریزی معاونت پژوهش و فناوری و همکاری کانون شکوفایی و خلاقیت  در بستر نرم افزار  adobe connect  با حضور 75 نفر از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای دکتر شریعتی برگزارگردید.
در این وبینار استادغلامرضایی با طرح چندسئوال به تعریف انواع سرمایه پرداخت و افزود: سرمایه‌های فیزیکی قابل لمس هستند، سرمایه‌های مالی و سرمایه‌های فکری، برای سازمان، خلق ارزش می‌کنند و سازمان می تواند به اهداف استراتژیک خود برسد که در ابتدا این سرمایه‌ها باید شناسایی شوند و سپس به بهترین روش مورد مصرف قرار گیرند.
وی با بیان شناخت انواع اقتصاد از جمله اقتصاد سنتی و اقتصاد دانشی، به تفاوت جوامع در عصر صنعت اشاره کرد و گفت: جوامع پیشرفته، موادی (شامل زیر ساخت‌های مواد غذایی ، سوخت و انرژی و ابزار و ماشین آلات صنعتی و...) را آسانتر، تولید و با سخاوت مصرف می‌کنند، ولی  جوامع درحال توسعه نمی‌توانند به میزان کافی این مواد را تولید کنند و با صرفه‌جویی مصرف نمایند. همچنین در حوزه مدیریت سرمایه فکری در عصر اطلاعات، جوامع پیشرفته به‌ تولید اطلاعات مشغولند و آن را پس از جمع آوری، استخراج، به روز رسانی، کنترل، پردازش، ذخیره و بازیابی می کنند و در صورت ضرورت منهدم می‌نمایند درحالیکه در جوامع عقب‌مانده، اطلاعات تولید می‌شود و بلافاصله نابود می‌گردد.
این استاد در ادامه به ضرورت شناسایی و مدیریت سرمایه‌های فکری پرداخت و بیان نمود: امروزه بسیاری از سازمان‌ها به این باور دست یافته‌اند که مدیریت و بهره‌برداری از اطلاعات و دانش افراد به‌عنوان منبعی سازمانی می‌تواند به ایجاد ارزش و مزیت رقابتی برای سازمان بینجامد.
وی سپس انواع منابع سازمان، تعریف و بررسی ارتباط بین دارایی نامشهود، سرمایه فکری، دارایی فکری و مالکیت فکری با توجه به معنای هرکدام از آنها را ارائه کرد.
مدرس سرمایه فکری و مدیریت دانش، با اشاره به انواع ارزیابی سرمایه فکری از نظر اندریسون که دارای 4بخش ارزشیابی مالی، اندازه گیری ارزش ، ارزیابی و اندازه گیری، می باشد، به ارتباط بین انواع ارزیابی سرمایه فکری و بررسی معیارهای آن براساس چارت اندریسون تا حصول نتایج نهایی پرداخت و در پایان به عنوان نکته آخر به ضرورت شناخت و استفاده صحیح سرمایه‌های فکری برای تقویت و ایجاد مزیت برای سازمان متذکر شد.

 

کلید واژه ها: آشنایی با سرمایه فکری و اهمیت آن در حوزه کسب وکار سرمایه فکری سازمان اطلاعات جوامع


نظر شما :