دکتر آذرکیش مدیر کل فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت فناوری خیاطی مطرح کرد

۰۲ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۲ کد : ۴۲۲۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۴۶
این مسابقات، یک عنصر هدایت بخش فعالیت های ما و یکی از جدیدترین برنامه های کیفیت بخشی می باشد

دکتر آذرکیش مدیر کل فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش، با بیان این که این مسابقات، یک عنصر هدایت بخش فعالیت های ما و یکی از جدیدترین برنامه های کیفیت بخشی می باشد، اظهار نمود: ملاک استعداد برتر، هوش چندگانه است وهدف ما در این امر، ترویج و توسعه فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی، تربیت نیروی کار ماهربرای کاهش فقر و نرخ بیکاری، تقویت تولید داخلی و ارزش آفرینی و خلق ارزش برای ثروت در کشور می باشد که توسط نیروی انسانی ماهر انجام می‌شود که این نیروی انسانی ماهر در نظام آموزشی متوسطه و عمومی در وزارت آموزش و پرورش، در نظام آموزش عالی در دانشگاه های ماموریت گرایی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی و در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای غیر رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی اصلی و جهاد کشاورزی و غیره ، آموزش داده می شوند.

وی ادامه داد: با وجود بیماری کرونا و چالش های جدی در آموزش های مهارتی، خوشبختانه در کنار نظام سلامت، نظام آموزش به فعالیت خود ادامه داد. یکی از اهدافی که در قانون نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارت کشور قید شده است، کاهش فاصله استاندارد های آموزش مهارت با استانداردهای بین‌المللی می باشد که تنها مسیر، ارتباط نظام آموزشی و تعلیم و تربیت، با بازار کارمی باشد.
دکتر آذرکیش تصریح کرد: نقش معلمین و هنرآموزان نقش بسیار برجسته ای است. معلمینی که دارای خلاقیت و نوآوری و مهارت های ارتباطی وآموزشی باشند. چاره ای نداریم که مربیان ما رویکردهای نوین در یادگیری و یاددهی را به اجرا بگذارند. اگر بخواهیم در این شرایط و در این دنیای پر تغییر، حرکت کنیم و پیشرفت داشته باشیم، نیاز به خلاقیت و نوآوری، ریسک پذیری و تقویت ویژگی های کارآفرینی داریم و در این مسیر باید همزمان بعد از مرحله ی شناسایی، هدایت و حمایت کارآموزان، آموزش و توانمند سازی را نیز داشته باشیم. ما نیاز داریم به طور مستمر، نیروی کار را توانمند سازیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر در نظام آموزشی دنیا با چالش‌های بحران، کیفیت، یادگیری، گسترش فضای مجازی و نگاه فنی نگرانه به جای دانش نگرانه روبرو می باشد و صرفاً دانش نمی‌تواند بچه‌های ما را توانمند کند واتفاقات اصلی باید در محیط کار واقعی انجام شود. اگر ما عنوان را فناوری مد و لباس می گذاریم یعنی باید به تحولات آینده در بازار کار توجه داشته باشیم  و بچه های ما باید حتماً آموزش ببینند که چگونه تولید کنند، چگونه بازاریابی نمایند و چگونه بفروشند . یک زمانی از ایده تا محصول مطرح بود و در حال حاضر از ایده تا فروش مطرح میباشد تا بتوانیم در آینده نقش اثربخش تری در مسابقات جهانی داشته باشیم. در این امر، ما نیاز داریم تطابق بین آموزش هایمان را با نیاز بازار کارمان بیشتر کنید و در این امر به ضرورت باید با بخش های خصوصی، بنگاه های اقتصادی و موسسات تولید و خدماتی مشارکت داشته باشیم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که قوانین را به نفع مهارت آموختگان کشور هدایت کنیم و مهارت آموختگان بتوانند به سرعت خودشان را در قالب آموزش و یادگیری مادام العمر با شرایط جدید تطبیق دهند.

دکتر آذرکیش خاطر نشان کرد: تلاش ما این خواهد بود از کسب و کارهای دانش آموزی حمایت کنیم وتوافقنامه هایی که امضا می‌کنیم حمایت از فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای و هنرستان ها، باشد. توجه داشته باشید در رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم  و در نظر داریم  قوانین کشور را همسو تر کنیم و مصوبات را در مجلس شورای اسلامی و هیئت وزیران در راستای تقویت مهارت آموختگان و دارندگان مهارت پیگیری نماییم  و مدرگرایی را به مهارت گرایی در دستور کار خود قرار دهیم.
 

کلید واژه ها: این مسابقات، یک عنصر هدایت بخش فعالیت های ما و یکی از جدیدترین برنامه های کیفیت بخشی می باشد


نظر شما :