وبینار پژوهش در ایمنی صنعتی برگزار شد

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۰ کد : ۴۱۹۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۲۹
رشته ی ایمنی در کشور ما که شامل مباحث HSE و دارای ابعاد بسیار گسترده ای برای تحقیق کردن می باشد

                                                          

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه معماری (رشته ایمنی صنعتی) و پشتیبانی واحد فناوری و اطلاعات، وبیناری با عنوان "پژوهش در ایمنی صنعتی" در تاریخ 28 آذر ماه 1400 برگزار نمودند.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، در این وبینار جناب آقای حسین عوض آقایی از مدرسین دانشکده فنی شریعتی، در پاسخ به سوال "چرا باید تحقیق کنیم؟" فرمودند: ممکن است از میان جمع دانشجویان و یا کارکنان یک صنعت یا سازمان، افرادی به دنبال تحقیق کردن باشند که بسته به علایق فرد و یا ماهیت شغل و رشته ای که در آن هستند فرد به دنبال تحقیق برود. واژه دانشجو به معنای تحقیق کردن و جستجو و کاوش برای دانستن بیشتر و شکافتن ابعاد یک موضوع است که از طریق یک روش سازمان یافته و نظام مند، به صورت آزمایشی، کتابخانه ای و یا میدانی به دنبال پاسخ می‌باشد.
ایشان در ادامه بیان داشتند که رشته ایمنی در کشور ما که شامل مباحث HSE است دارای ابعاد بسیار گسترده ای برای تحقیق کردن می باشد، از ابعاد مختلف سلامت، می توان سلامت عمومی، سلامت شغلی و بهداشت محیط را نام برد. همچنین از ابعاد گسترده ایمنی: ایمنی در صنعت و معدن، ایمنی در ماشین آلات، منابع تامین انرژی، ایمنی در ارگونومی، ایمنی در بحثهای روانشناختی، فرهنگی، اجتماعی، سازمانی، مدیریت و محیط زیست را می توان برشمرد. همچنین افزودند که بایستی برای انتخاب موضوع، مطالعات کافی در این زمینه‌ها انجام شود و به تکراری نبودن موضوع توجه نموده و نیز با مراجعه به سایت‌های دانشگاهی، موضوع‌های مورد علاقه اساتید را در حیطه‌های پژوهشی یافت.
سپس به تعریف مفهوم تحقیق پرداخته و راه‌های شناخت و کسب دانش را تجربه، استناد به مقام صلاحیت دار، منطق، با بهره‌گیری از روشهای قیاسی و استقرایی و همچنین روش علمی دانسته و محدودیت‌های هر یک را برشمردند.
ایشان در توضیح روش علمی آن را روشی منظم در شناخت و کسب دانش و اطاعات توصیف کرده و روشن کردن رابطه، اثر یا تفاوت بین پدیده‌ها و تخصص محقق مبنی بر داشتن صلاحیت روش شناسی و دانش محتوا را از مهمترین ویژگی‌های آن دانستند و توضیحاتی برای مراحل یک روش علمی ارائه نمود.

                                                        

  ایشان پس از مطرح نمودن انواع تحقیقات بر مبنای هدف، نحوه کنترل، داده‌ها و تحلیل آن و مکان گردآوری داده‌ها، به بیان چهارچوب روش تحقیق پرداخته و انتخاب موضوع را اولین و در عین حال دشوارترین فعالیت در فرآیند تحقیق دانستند و به مفهوم بومی سازی اشاره نمودند. سپس از عوامل موثر بر انتخاب مسئله، منابع انتخاب مسئله، ویژگی‌های موضوع و اهمیت و ضرورت بیان مسئله و اهداف تحقیق و ویژگی‌های آن و اهداف ویژه، مطالبی ارائه نمودند.
استاد پس از گذر از تعاریف فرضیه، نمونه و جامعه، ابزارهای جمع آوری داده‌ها را 1. مشاهده 2. پرسشنامه 3. مصاحبه و 4. بررسی اسناد و مدارک ذکر نموده و برای هر یک معایب و محاسنی برشمرده و نکاتی برای افزایش روایی و پایایی آنها اظهار داشتند.
در پایان روشهای تجزیه و تحلیل داده‌ها را بیان نموده و برای تدوین گزارش تحقیق، از روش APA نام برده و تصریح کردند یک تحقیق نبایست کمتر از 10 منبع مطالعاتی داشته باشد.
این وبینار با طرح پرسش از سوی شرکت کنندگان و پاسخ‌های استاد و صحبتهای سرکار خانم مهندس کشاورز گرامی خاتمه یافت.

      
 

کلید واژه ها: وبینار پژوهش در ایمنی صنعتی برگزار شد


نظر شما :