برگزاری وبینار معرفی و کاربرد نرم افزارهای مرتبط با ریخت شناسی شهری

۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰ کد : ۴۱۷۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۸۶
به معرفی نرم افزارهای مرتبط با شهرسازی و طراحی‌شهری و چگونگی تحلیل‌ها، نفوذ پذیری‌ها و دسترسی‌ها در نرم افزارها پرداخته شد

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه معماری و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات، وبیناری با عنوان "معرفی و کاربرد نرم افزارهای مرتبط با ریخت شناسی شهری" در روز شنبه 27 آذرماه 1400، برگزار نمودند.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، در این وبینار دکتر آیدا باقری بهشتی و دکتر پانته‌آ علی‌پور به معرفی نرم افزارهای مرتبط با شهرسازی و طراحی‌شهری پرداخته و چگونگی تحلیل‌ها، نفوذ پذیری‌ها و دسترسی‌ها را در نرم افزارها شرح دادند.
در ابتدا دکتر علیپور به معرفی نرم افزار اگرا (AGRA) و استفاده از آن برای دسترسی فضاها و راهها درنقشه‌های GIS پرداخت و سپس پارامترهای تحلیل فضای شهری در چیدمان فضا را نام برد که عبارتند از:
1.    نقشه‌ی محوری Axialmap که مقبولیت زیادی در مطالعات سیستم شهری دارد.
2.    فضای محدب، فضایی است که اگر ناظر از داخل این فضا به تمامی نقاط دیگر نگاه کند خطوط فرضی دید، لبه‌های فضا را قطع نکند، در این صورت تمامیت فضا برای فرد متحرک در آن درک می‌گردد.
3. گراف توجیه شده، حالت اول گراف عمیق و حالت دوم گراف سطحی هستند.
4. گام فضایی: تغییر جهت از یک خط به خط دیگر است.
5. میزان اتصالConnectivity  : بارزترین پارامتر تحلیل ریخت شناسی و میزان اتصال است.
استاد در ادامه درباره فرم در مطالعات فضایی و چیدمان فضا در نرم افزار AGRA توضیحاتی ارائه داد و افزود: در مسیرهایی که کامل در دید ما نیستند و به صورت مستقیم نمی‌باشند و همچنین نفوذپذیری بصری وجود ندارد ابتدا نقشه را قرارداده و نقاط حساس دید را گره یا نود می‌گذاریم، سپس گره‌ها را شماره‌گذاری می‌کنیم و برای دسترسی آنها از یال استفاده می‌کنیم مثلا برای رسیدن از گره اول به گره دوم خط می‌کشیم و به این ترتیب ادامه می‌دهیم تا خطوط از تمام گره‌ها عبور کنند. اگر نقشه را خاموش کنیم گره‌ها و خطوط مشخص و هم پیوندی آنها آشکار می‌شوند. هر گره به صورت بوته‌ای است که خطوط زیادی از آن منشعب می‌شوند، با وجود فاصله کم پیوندها زیاد هستند. سیستم به طور خودکار مینیمم و ماکزیمم و میانگین را تحلیل می کند و خروجی را به صورت جدول ارایه می‌دهد.
سپس دکتر بهشتی به معرفی تکنیک تحلیل شبکه شهری ( (UNAپرداخت و گفت: فرق UNA با بقیه نرم افزارها در این است که Building  و ساختمانهای ساخته شده را از نظر وزن (ارزش مکانی) مورد توجه قرار می‌دهد و برای مراکز شهری، نفوذپذیری فضاها را پیدا می‌کند و اهمیت این توده‌ها و ویژگی خاص آنها و مسیرها یا نت ورک‌های آنها را مشخص می کند. ارزش‌گذاری توده‌های ساختمان 5 تابع دارد 1. تابع ریچ یا میزان دسترسی، در تابع ریچ، نقاطی در نقشه به نام I داریم که شاخصهای مختلفی مانند کاربری، دسترسی و یا جمعیت برای آنها مشخص می‌شوند. در این نقشه قسمتی که رنگ قرمز بیشتری دارد میزان دسترسی‌ها به ساختمان را نشان می‌دهد و قسمتهای سبز مشخص کننده حاشیه شهر است. 2. میزان جذابیت یا تابع جاذبه برگرفته از قانون نیوتن بیان می‌کند، نیرو در 2 جسم با وزن، رابطه مستقیم با مجذور فاصله، نسبت عکس دارد 3. عبور از فضا یا تابع بینابینی بیان می‌کند که برای رسیدن به یک مکان حداقل دو راه وجود دارد، احتمال انتخاب گذشتن از خیابان اصلی و یا جاهایی که خورده فروشی‌ها قرار دارند، بیشتر است. 4. میزان مستقیم بودن فضا 5. ارتباط فضاها و توده‌ها یا تابع نزدیکی می‌گوید هر چه بافت بیشتر باشد فضاها به هم نزدیک ترند.
در پایان استاد به سوالات مطرح شده توسط دانشجویان پاسخ داد.

 

کلید واژه ها: وبینار معرفی و کاربرد نرم افزارهای مرتبط با ریخت شناسی شهری


نظر شما :