برگزاری وبینار کنه‌های زیان‌آور گیاهان دارویی و معطر و گل و گیاه زینتی و روشهای مبارزه با آن

۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۳ کد : ۴۱۵۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۷۸
مصادف با روز پژوهش

مصادف با روز پژوهش، به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه کشاورزی و گیاهان دارویی و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات، وبیناری با عنوان "کنه‌های زیان‌آور گیاهان دارویی و معطر و گل و گیاه زینتی و روشهای مبارزه با آن" در روز پنجشنبه 25 آذرماه برگزار شد.
در این وبینار خانم دکتر منا سادات مقدسی، مدرس دانشکده شریعتی ابتدا به تفاوت کنه با حشره پرداخته و تفاوت آنها را از نظر جایگاه رده‌بندی بیان نمود.
همچنین ایشان توضیحات مختصری درباره ساختمان بدن کنه‌ها، مراحل رشد، شکل‌شناسی، اندازه و رنگ، ویژگیهای بدنی جنس نر و ماده، تغذیه و گونه‌های مختلف کنه‌ ارائه داد و سپس به جنبه‌های مضر و مفید کنه‌ها اشاره کرد و افزود: از جنبه‌‌های مضر کنه‌ها، می‌توان به آفت گیاهان و انگل حیوانات و  وارد نمودن خسارت اقتصادی به محصولات نام برد. مهمترین جنبه مفید آنها این است که دشمنان طبیعی حشرات و کنه‌های زیان‌آور هستند و در کنترل بیولوژیک آفات گیاهی کاربرد دارند که مهمترین انواع کنه‌ها عبارتند از کنه‌های تارتن، پاکوتاه، ایروفید، تارسونمیدها می باشد.

دکتر مقدسی در ادامه به تشریح مباحث راههای انتقال کنه ها، علامت‌های مشخصه هر یک و خسارتهای وارد‌شده به گیاهان از طریق آلوده شدن به این گونه‌ها از قبیل گال، تاول، نمد، جاروی جادو‌‌گر، تغییر رنگ اندام گیاهان و نکروزه شدن برگها و ساقه‌های جوان، ریزش برگ، بدشکلی و تغییر رنگ اندام گیاهان پرداخت.

وی همچنین مهمترین کنه هر خانواده از این گونه‌ها و روشهای مبارزه موثر با هریک از آنها بیان نمود و گفت: آبیاری منظم مزرعه و باغ، آبیاری بارانی، افزایش رطوبت محیط با روش مه‌پا‌شی، از بین بردن علفهای هرز و استفاده از ارقام مقاوم از مهمترین روشهای مبارزه با کنه‌های زیان‌آور هستند.

در پایان، استاد ضمن پاسخ‌دهی به سوالات، جهت مطالعه بیشتر دانشجویان برخی منابع مورد استفاده در این وبینار را معرفی نمود.

 

کلید واژه ها: کنه‌های زیان‌آور گیاهان دارویی و معطر و گل و گیاه زینتی و روشهای مبارزه با آن


نظر شما :