وبینار تخصصی اکو پرینت به مناسبت هفته پژوهش

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۹ کد : ۴۱۵۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۴۴۹
به تشریح مفاهیم و مباحث اکوپرینت، طبقه بندی رنگینه‌ها، شناسایی انواع پارچه، نحوه جمع آوری گیاهان و معرفی تعدادی از گیاهان جهت اکوپرینت و... پرداخته شد

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده با همکاری گروه طراحی پارچه و لباس و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات، وبیناری با عنوان "وبینار تخصصی اکو پرینت" در روز سه‌شنبه بیست و سوم آذرماه برگزار نمودند.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، خانم دکتر الهی ضمن خیر مقدم و تشکر از خانم دکتر بابایی و شرکت کنندگان در وبینار در خصوص جذابیت موضوع وبینار مطالبی را بیان نمود.
در این وبینار، خانم دکتر شیرین بابایی، به تشریح مفاهیم و مباحث اکوپرینت، روشهای اجرای اکوپرینت، طبقه بندی رنگینه‌ها از نظر ساختار مولکولی و نوع اتصالات، انواع دندانه، دندانه‌های معدنی یا فلزی، دندانه های گیاهی، روش تهیه دندانه، رنگدانه‌های طبیعی، شناسایی انواع پارچه، وسایل موردنیاز، آماده سازی پارچه، روشهای دندانه کردن الیاف سلولزی، تانن‌ها، پتوها و پارچه حامل، نحوه جمع آوری گیاهان و معرفی تعدادی از گیاهان جهت اکوپرینت و... پرداخت.
وی اظهار داشت: تکنیک اکوپرینت، به معنای چاپ رنگ و عصاره‌ی مواد طبیعی روی وسایل و الیاف مختلف است. فرایند ایجاد اکوپرینت با دندانه‌دار کردن شروع می‌شود، که در این فرایند با غوطه‌ور کردن پارچه در محلولی حاوی سولفات آلومینیوم و پتاسیم به مدت یک ساعت شکل می گیرد. این متد به منظور تثبیت رنگ الیاف پارچه و باز کردن منافذ آن برای دریافت رنگ چاپ است. پس از خشک شدن پارچه، فرایند چاپ اصلی قابل اجرا می‌شود. چاپ اکوپرینت از سه راه قابل اجراست: 1. مواد رنگدانه‌دار طبیعی، روی پارچه چیده می‌شوند و پس از پیچیدن و محکم بستن پارچه و طی کردن فرایند بخاردهی، رنگ روی پارچه نقش می‌بندد. 2. مواد اولیه روی پارچه گذاشته می‌شوند، پارچه تا می‌شود و با ضربه بر روی آن کوبیده می‌شود تا رنگ موجود در این مواد، روی پارچه نقش ببندند. 3. این روش ترکیبی از  هر دو تکنیک "کوبش و بخاردهی" می‌باشد.
دکتر بابایی با اشاره به رنگ‌زا های طبیعی، افزود: گیاهان، میوه‌ها، درختان و اجزای سازنده‌ی آن‌ها، برخی بقایای گیاهی، توده‌های گیاهی و محصولات طبیعی، به عنوان منابعی تجدیدپذیر و دوست‌دار محیط زیست از رنگ‌های طبیعی به حساب می‌آیند.
وی ادامه داد: نتایج اکوپرینت با توجه به شرایط مختلف که بستگی به فصل، قسمت مورداستفاده گیاه، زمان، کیفیت آب، دندانه‌ها، روش انجام و نوع الیاف متفاوت است. یکی از گامهای مهم برای چاپ، شناسایی الیاف پارچه است. خاکستر الیاف مصنوعی وقتی می‌سوزند مانند گلوله های سفت است. الیاف پروتئینی وقتی می سوزند بوی موی سوخته میدهند، وقتی خنک می‌شوند خاکسترشان حالت پفکی دارد و با فشاردست کاملاخرد می‌شوند. الیاف سلولزی وقتی می سوزد بوی کاغذ سوخته می‌دهند و حالت خودسوزی دارند از شعله که برداشته می‌شوند شبیه کاغذ به سوختن ادامه می‌دهند و خاکسترشان نرم است.  الیاف نایلونی را وقتی حرارت می‌دهیم، ذوب می شوند و رنگ دودشان سفیدرنگ است ولی الیاف پلی استیل رنگ دودشان سیاه رنگ است.
کیفیت به وجود آمده در این نوع چاپ به خاطر استفاده از مواد طبیعی است که استفاده از آنان بسیار راحت بوده و از تاثیرات منفی بسیار کمی، در بروز آلرژی و تماس با پوست دارند.
 در پایان خانم دکتر الهی ضمن تشکر از شرکت کنندگان، حسن ختام برنامه را قرائت بیت "برگ درختان سبز از نظر هوشیار، هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار" قرار دادند.

 

کلید واژه ها: وبینار تخصصی اکو پرینت به مناسبت هفته پژوهش


نظر شما :