وبینار گردشـگری ورزش برگزار شد

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۶ کد : ۴۱۵۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۹۴
بخشی از سخنرانی ارائه شده در این وبینار: شما می توانید با داشتن طرح و ایده ای ناب و بکر، به یک کارآفرین ورزشی تبدیل شوید

                                                              

به مناسبت هفته‌ی پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده با همکاری گروه تربیت بدنی و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات، وبیناری با عنوان "گردشگری ورزشی"  روز سه‌شنبه بیست و سوم آذرماه برگزار نمود.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، در این وبینار، خانم دکتر باقرزاده در مورد صنعت گردشگری و تأثیر فوق العاده آن بر اقتصاد کشورها توضیحاتی دادند. امروزه صنعت گردشگری در ابعاد گوناگون آن در حال پیشرفت و گسترش سریع است. در این میان، گردشگری ورزشی به معنای تجربه‌ی سفر برای شرکت یا تماشای رویدادها و فعالیت‌های ورزشی، به بخش مهمی از بازار این صنعت تبدیل شده است. بازاری که می‌تواند برای کشورهای گوناگون منبع درآمد عظیمی باشد. رویدادهای ورزشی در هر کشور و منطقه ای، یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند به گردشگری ورزشی و در ادامه آن به صنعت توریسم کمک کرده و باعث رونق در کسب و کار و درآمد و نیز ایجاد مشاغل متنوعی در این حوزه باشد. به همین علت اغلب کشورهای دنیا با تلاش و برنامه‌ریزی‌های مختلف سعی می‌کنند که میزبانی مسابقاتی مانند جام‌جهانی و یا المپیک را داشته باشند. جام جهانی سال ۱۹۹۴ و المپیک سال ۱۹۹۶ که هر دو در آتلانتا برگزار شدند، به عنوان یک جاذبه‌ی گردشگری مهم شناخته شدند که توانستند حدود 50 میلیون مسافر خارجی را به امریکا بکشانند. در المپیک لندن تعداد 5000 نفر مسئول برگزاری مراسم افتتاحیه بودند. در امارات با توجه به کویری بودن منطقه، بزرگترین پیست اسکی ساخته شد و نمونه‌هایی از این قبیل که همه نشان دهنده اهمیت این موضوع در صنعت گردشگری و جذب توریست می‌باشد. 
رویدادهای ورزشی به چهار دسته تقسیم می‌شوند:1. رویدادهای ناحیه ای مانند کشتی‌های محلی و بزکشی 2. رویدادهای استانی مانند صحرانوردی دور کاشان و...3. رویدادهای کشوری مانند مسابقات دانش‌آموزی4. رویدادهای بین المللی مانند المپیک یا جام جهانی.
 گردشگری ورزشی یکی از بکرترین انواع گردشگری در دنیاست و کشور ایران از معدود کشورهایی است که در چهار فصل سال می‌توان از طبیعت متنوع آن برای گردشگری ورزشی استفاده کرد. ورزشهایی مانند صخره نوردی،کوهنوردی، یخ نوردی، غواصی، موج سواری، آفرود، اسکی و... از این قبیل است.
گردشگری ورزشی گرچه مرزهای محدودی دارد اما بر بخش‌های مختلف نظیر اقتصاد، محیط زیست و فرهنگ تاثیرگذار است و باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود. یکی از مهمترین مسائل در جذب گردشگری ورزشی، مخاطب شناسی است. می‌توان با مشورت با شرکتهای گردشگری روی ایده‌ها کار کرد و با کمک آنها موانع را از میان برداشت. در گردشگری ورزشی باید مطالعه و امکان‌سنجی انجام شود. باید به فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن منطقه آگاه بود. برخی از لیدرها به این موضوع واقف نیستند و گاهی باعث رنجش افراد محلی و یا حتی آسیب به طبیعت آن منطقه می‌شوند به همین علت بهتر است که با افراد بومی و یا مسئولین میراث فرهنگی منطقه‌ای مشورت نمود و سازوکارها و راهکارهای مناسب را اتخاذ نمود. استفاده از خانه‌های تاریخی، کاروانسراها، سیاه چادرها و... همه ی ابزارهایی هستند که می‌توان برای جذب توریسم از آنها بهره برد و گردش‌گری را برای افراد گردشگر جالب و خاطره انگیز نمود.
 ایشان به دانشجویان رشته تربیت بدنی یادآور شدند که هر یک از شما می توانید با داشتن طرح و ایده ای ناب و بکر به یک کارآفرین ورزشی تبدیل شوید. بهترین کسی که می تواند رشته شما را گسترش دهد خود شما هستید.
 

کلید واژه ها: وبینار گردشـگری ورزش برگزار شد


نظر شما :