برگزاری وبینار پژوهش‌های بین رشته‌ای و روانشناسی در حسابداری

۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۶ کد : ۴۱۴۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۲۴
با هدف ارائه ی آموزشهای کاهش اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مالی و حسابداری

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه علوم انسانی و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات، وبیناری با عنوان " پژوهش‌های بین رشته‌ای در حسابداری، روانشناسی در حسابداری" در تاریخ 23 آذرماه 1400 برگزار نمودند.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، خانم مرشدزاده، از مدرسان گروه علوم اداری و حسابداری، هدف از برگزاری این وبینار را کاهش اشتباه در تصمیم‌گیری‌های مالی و حسابداری بیان کرد.
وی بعد از بیان تاریخچه مختصری از مبانی حسابداری، به اهمیت تحقیقات در حسابداری، اشاره نموده و مبنای حسابداری فعلی را تحقیقات گذشته دانست و افزود: روانشناسی حسابداری و جامعه شناسی حسابداری و... دانش‌های بین رشته‌ای هستند. دانش‌های بین رشته‌ای ترکیب علوم مختلف هستند که منجر به درک و شناخت بهتر از رشته‌ها می‌شوند. امروزه حسابداری فقط با پول ارتباط ندارد بلکه صاحبان پول و رفتارهایشان هم مدنظر هستند. بنابراین شاخه‌ای که علوم رفتاری را مورد بحث قرار می‌دهد حسابداری رفتاری نامیده می‌شود که به مطالعه تاثیر اطلاعات حسابداری بر رفتار و کنترل مدیریت می‌پردازد.
 استاد مرشد زاده در ادامه به تشریح مواردی که منجر به اشتباهات در تصمیم گیری‌های مالی می شوند، پرداخت و توضیح داد: 1. حسابداری ذهنی: گاهی براساس اینکه منبع پول از کجا تامین شده است راجع به خرج کردن تصمیم می گیریم، اگر منبع پول هدیه باشد راحت تر خرج می کنیم در حالیکه این اشتباه ذهن ماست و ما باید در تصمیم‌گیری منطقی‌تر باشیم. 2. برآورده شدن فوری تقاضا: همه ما دوست داریم تقاضاهایمان زود برآورده شود، پس در تصمیم‌ دچار اشتباه می‌شویم. 3. تئوری چشم‌انداز: زیان‌ها اثرات هیجانی بیشتری به همراه دارند. درد از دست دادن، خیلی بیشتراز به دست آوردن است. وقتی در خرید سهام دچار زیان می شویم، به سختی حاضر به فروش می شویم، ولی وقتی وارد سود می شویم، سریعتر اقدام به فروش می کنیم در حالیکه باید برعکس باشد. در واقع موارد مطرح شده تناقضات ذهن هستند. 4. دام های قضاوت: (مواردی که ذهن ما تمایل به قضاوت و سوگیری دارد):
•    سویه بازنگری: افراد فکر می‌کنند تکرار رویدادهای گذشته کاملا قابل پیش‌بینی هستند. ایراد این سویه اعتماد کاذب به تصمیم گیری‌های مالی است.
•    سویه رفتار گروهی: تمایل افراد به پیروی از اقدامات گروه در تصمیم‌گیری خطرناک است. از این سویه در مباحث بازاریابی استفاده می شود. مانند شلوغ کردن کاذب یک رستوران جهت جذب مشتری
•    سویه اعتماد به نفس بیش از حد: افرادی که تجربه و دانش بیشتری دارند دچار این سویه می شوند در مباحث مدیریتی بسیار مهم است، چون به قضاوت غیر بهینه منجر می شود.
•    سویه تایید خواهی: ما بیشتر عقایدی را که در جهت تایید عقاید قبلی هستند را می پذیریم.
•    سویه تکیه‌گاه یابی: معیار اولیه در ذهن ما تکیه گاه ماست، ولی اگر آن معیار اشتباه باشد دچارشکست می‌شویم.
•    سویه یا گرایش قابلیت دسترسی: معمولا بر اساس اطلاعاتی که زودتر به ذهن می‌آید تصمیم می‌گیریم.
در پایان استاد بعد از بیان مثال‌هایی از این سویه‌ها، به بیان راهکارهایی برای مقابله با این سوگیری‌ها پرداخت و مهمترین آنها را داشتن آگاهی برای جلوگیری از آسیب ها عنوان کرد.

 

کلید واژه ها: برگزاری وبینار پژوهش‌های بین رشته‌ای و روانشناسی در حسابداری


نظر شما :