گزارشی از برگزاری وبینار صد دقیقه با داکر

۲۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۰ کد : ۴۱۰۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۴۱
داکر، ابزاری است که می‌تواند فرایند ایجاد، پیاده سازی و اجرای برنامه‌ها را با استفاده از Container ها بسیار ساده کند

                                                      

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه الکترونیک و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات، وبیناری با عنوان " صد دقیقه با داکر" در روز شنبه بیستم آذرماه برگزار نمودند.
درابتدای برنامه خانم دکتر روایی، ضمن خوش‌آمدگویی به استاد و دانشجویان محترم توجه دانشجویان به امر برنامه نویسی و استفاده از نرم‌افزارها را یکی از موارد پیشرفت آنها برشمردند.
داکر (Docker) یک پلتفرم متن باز است که بر مبنای سیستم عامل لینوکس راه‌اندازی شده است. در واقع،
Docker نوعی ماشین مجازی است و این امکان را برای برنامه‌ها فراهم می‌کند تا از یک Kernel واحد لینوکس استفاده کرده و از امکاناتی بهره مند شوند که در سیستم عامل میزبان ارائه نشده است. به این ترتیب می‌توانند به صورت مستقل از پیش نیازها و امکانات مازاد بهره‌برداری کنند. این موضوع باعث می‌شود سرعت و عملکرد برنامه بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا کند و حجم آن نیز کاهش یابد.
نگهداری برنامه‌ها در محیطی ایزوله و به صورت مستقل، از اهداف سیستم‌های جدید توسعه نر‌م‌افزار است. به این ترتیب فعالیت آن‌ها بر روی یکدیگر تاثیری نداشته و کاملا مستقل از هم کار می‌کنند. یکی از راه‌های پیاده کردن این تکنولوژی استفاده از ماشین مجازی  (Virtual Machine)  است که برنامه‌ها را روی یک سخت افزار اما جدا از هم نگهداری می‌کند. در این حالت component ها با هم تداخل نداشته و رقابت برای استفاده از منابع سخت افزاری به حداقل می‌رسد.

اما کانتینر چیست؟ در مقابل ماشین‌های مجازی، کانتینرها( Container )  قرار دارند، آن‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای ماشین‌های مجازی باشند. کانتینرها محیط‌های اجرایی را جدا کرده و هسته سیستم عامل را به اشتراک می‌گذارند. کانتینرها نسبت به ماشین‌های مجازی از منابع کمتری استفاده می‌کنند و همچنین خیلی سریع قابلیت اجرا پیدا می‌کنند.

کانتینرها به 3 بخش تقسیم می‌شوند: سازنده یا Builder که فناوری مورد استفاده برای ساخت کانتینر هستند. موتور یاEngine  فناوری مورد استفاده برای راه‌اندازی و کانتینر تنظیم یا Orchestration فناوری مورد استفاده برای تنظیمات و مدیریت کانتینر است.
کانتینر داکر چیست؟ هر چند مفهوم container از مدت‌ها قبل در حوزه IT مطرح بوده، اما معرفی و ارائه داکر به عنوان یک پروژه متن باز باعث شد استفاده از container ها دوباره فراگیر شود. کانتینر (Container) این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می‌کند تا بسته کاملی از برنامه‌های خود همراه تمامی بخش‌های مورد نیاز آن ایجاد کرده و آن را در قالب یک بسته واحد ارسال کنند.
سپس استاد وارد بحث عملی گردیده و با ارائه مثالهای عملی به ظرفیتهای بیشتر این برنامه کاربردی اشاره نمودند که بسیار مورد توجه دانشجویان قرار گرفت.

در پایان خانم دکتر کیایی مدیر گروه الکترونیک در برنامه حضور یافت و ضمن تقدیر از استاد محترم و دانشجویان شرکت کننده بحث پرسش و پاسخ دانشجویان را پیگیری نمود .

کلید واژه ها: گزارشی از برگزاری وبینار صد دقیقه با داکر


نظر شما :