برگزاری وبیناری با عنوان برقع، هنر اقلیم و هویت بومی به مناسبت هفته پژوهش

۱۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳ کد : ۳۹۹۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۴۳
به همت معاونت پژوهش و فناوری و گروه طراحی پارچه و دوخت دانشکده

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه طراحی پارچه و دوخت و پشتیبانی واحد فناوری و اطلاعات، وبیناری با عنوان " برقع،  هنر اقلیم و هویت بومی" در تاریخ 9 آذرماه برگزار نمودند.
در این وبینار استاد میرحسینی از مدرسین دانشگاهها و آموزشگاههای هنری استان هرمزگان به جغرافیای استان هرمزگان اشاره داشته و اظهار نمود: مجاورت با دریا و داشتن راه تجارت آبی و ارتباط اقتصادی با سایر کشورها بخصوص کشورهای عربی، باعث تنوع‌ فرهنگی در زمینه هنرهای دستی گردیده که یکی از این دستاوردهای ارزشمند "برقع" است. استفاده از برقع در قسمتهای شمالی استان هرمزگان کمتر و در قسمتهای جنوبی استان، حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان بیشتر است. برقع، در لغت نامه دهخدا، تکه پارچه ای است که زنان آن را به صورت خود می زنند (روبند) و منشا آن به افریقا می‌رسد که به دلیل شن بادها وگرمای شدید آفتاب در صحراها استفاده از آنها رایج شده است.
وی ادامه داد: برقع ها به شکل چهارگوش بوده که رنگهای قرمز، سیاه و طلایی در آنها بیشتر به کار می‌رود. اجزای برقع شامل: بند‌برقع که در همه انواع آن به یک اندازه است که از یک طرف کوتاه و از طرف دیگر آن بلندتر است) که با گره خاصی در پشت سر قرار می‌گیرد. حلقه برقع (قسمت طلایی بین بند برقع و خود برقع که با توجه به شرایط مالی افراد از جنس طلا و یا گلابتون می باشند) و پارچه برقع.

 مهمترین انواع برقع بر اساس اقلیم مناطق: برقع مینابی، بلوچی و قشمی که بر اساس مواد و شیوه ی ساخت، آنها را به برقع‌های نخی، شیله‌ای و پارچه‌ای باز، تقسیم می‌کنند. مهاجرت‌ها و ازدواج‌های صورت گرفته در مناطق مختلف، باعث تنوع در برقع‌ها و نیز اقلیم‌ها و اعتقادات هر منطقه باعث تفاوت در طراحی و فرم کلی برقع ها شده‌اند. از جمله این تفاوتها، بزرگی و کوچکی چشمی در برقع ها می‌باشد.  چشمی‌های کوچکتر جهت محافظت، در مقابل شن بادهای زیاد و نور خورشید شدید، مربوط به مناطق صحرانشین است. برقع‌ها با توجه به فرهنگ، به چهار گروه برقع دختران، برقع زنان متاهل، برقع در مراسم عروسی و عزاداری ها تقسیم می‌شوند
استاد میرحسینی، دلایل دیگر استفاده از برقع را، حجاب، زیبایی و زینت، ارتباط بصری، محافظت از پوست در مقابل تابش نور خورشید، ناشناس ماندن در شغل هایی چون دست فروشی و پیله وری، عنوان کرد و سپس با پخش ویدیویی در خصوص برقع، به معرفی کتابی با‌عنوان "برقع، هنر اقلیم و هویت بومی" پرداخت و در آخر به پرسش‌های شرکت کنندگان پاسخ داد.

 

کلید واژه ها: برگزاری وبیناری با عنوان برقع، هنر اقلیم و هویت بومی به مناسبت هفته پژوهش


نظر شما :