پنجمین وبینار هفته ی پژوهش با عنوان بررسی سرقت‌های علمی و هنری از منظر حقوقی برگزار گردید

۰۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۶ کد : ۳۹۴۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۳۸
بررسی نمونه ای از رای دادگاه در سرقت اثر هنری در این وبینار

 

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه طراحی پارچه و لباس و پشتیبانی واحد فناوری و اطلاعات، وبیناری با عنوان "بررسی سرقت‌های علمی و هنری از منظر حقوقی" در تاریخ 2 آذرماه برگزار نمودند. 
در این وبینار مهندس علی حسنی از مدرسین دانشگاه به گوشه ای از مخاطرات و راه‌های پیشگیری از سرقت‌های علمی و هنری  به عبارتی دوری جستن از کمیته انضباطی برای دانشجویان واساتید، ازمحاکم جزایی و کیفری برای ایشان و همه ی افراد عادی در جامعه اشاره داشتند.
در این راستا به تعریف سرقت، انواع سرقت، شرایط شناسایی این سرقت‌ها در آثارعلمی و هنری و پیامدهایی که می تواند در محیط‌های دانشگاهی و جامعه برای اشخاص داشته باشد پرداختند.
تعریف سرقت: ربودن و بردن مالِ غیر و حرز (جایی که تحت پوشش قرار گرفته و محافظت شده می باشد)، مثل کتاب، مقالات، پایگاه های علمی مختلف و ... به صورت مادی و معنوی.
انواع سرقت : سرقت حدی، سرقتی که کمیت و کیفیت مجازات آن تعیین شده است و سرقت تعزیری، سرقتی که قانونگذار از آن تعریف کرده و مطابق قوانین از سال 1375 تا کنون برای افراد حقیقی و حقوقی در حال اجرایی شدن است.
در سرقت های علمی و هنری، فرد به‌طور ناخواسته مطلب یا آثاری از افراد دیگر را به شکل نگارش یا به صورت عملی (مجسمه سازی یا طراحی‌های مختلف) در کارهای خود مورد استفاده قرار می دهد که در این صورت تنها اقرار به خطا کافی نیست و حتما باید عدم آگاهی خود را در مورد سرقت انجام شده، با وجود شاهد به اثبات برساند و در برخی موارد مشابه اقدام به صدور اصلاحیه نماید. در غیر این صورت فرد خاطی تا چند سال از حقوق اجتماعی مانند استخدام در دستگاه دولتی، روزنامه‌نگاری،  سردبیری مجلات، تاسیس موسسات و ... محروم می گردد.
در مورد استفاده از مطالب دیگران باید رفرنس دهی و ارجاع، به طور کامل بیان شود، به عبارتی باید مشخص کند که مطلب مذکور با چه عنوانی و  از چه کسی بوده و آدرس دقیق آن مطلب، حتی سال نشر و صفحه را ذکر نماید.
استاد تصریح کردند که در سال 1395، مجلس شورای اسلامی قانون پیشگیری و مقابله با سرقت علمی را تصویب و در این زمینه  احکامی را صادر کرد که یکی از آن مجازات‌ها، جزای نقدی است که هر سه سال یک بار به روز رسانی شده و متغیر است.
در ادامه، با توجه به موضوع وبینار، ویدیویی پخش گردید و نیز گزارشی از رای یکی از شعبات دادگاه عمومی کیفری تهران مورد بررسی قرار گرفت و در این راستا، استاد به معرفی کتابی با عنوان مغالطلات از سید علی اصغر خندان اشاره نمودند.


بررسی نمونه ای از رای دادگاه در سرقت اثر هنری ( بخشی از فیلمنامه سریال حضرت یوسف (ع)
 

کلید واژه ها: پنجمین وبینار هفته ی پژوهش با عنوان بررسی سرقت‌های علمی و هنری از منظر حقوقی برگزار گردید


نظر شما :