وبیناری با عنوان ۲۷ پاسخ برای سوال هنر چیست به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد

۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۸ کد : ۳۸۹۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۷۳
با هدف مواجه ی هنرمند نسل جدید و دانشجویان با ساده سازی مفاهیم هنر، فلسفه و منطق

به مناسبت هفته پژوهش، معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی با همکاری گروه هنر و پشتیبانی واحد فناوری و اطلاعات، وبیناری با عنوان " 27 پاسخ برای سوال هنر چیست؟" در تاریخ 29 آبان ماه 1400 برگزار نمود.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، در این وبینار خانم دکتر سیما اثنی عشری از مدرسان گروه هنر، هدف از برگزاری این وبینار، که براساس دانشِ دانشجویان دوره دکتری اجرا شده است را مواجه ی هنرمند نسل جدید و دانشجویان در مقاطع تحصیلی دانشگاهی پایین‌تر مثل دوره کاردانی و کارشناسی، با مفاهیم هنر و ساده سازی مفاهیم هنر، فلسفه و منطق دانسته که دانشجویان را متوجه امر مطالعه نماید.
وی بیان داشت: مطالب این وبینار که برگرفته از کتاب  "What is art? 27 Questions, 27 Answers " می باشد، به بررسی پاسخهای نظریه‌پردازان و تحلیل آنها به تلاش استادانِ هنرِ دانشکده هنرهای کاربردی کلمبیا در سه رشته تاریخِ هنر و باستان شناسی، فلسفه و هنر مدرن پرداخته شده است. پاسخها بدون ذکر نام نویسنده ارایه شده اند تا مخاطب بدون هیچ تاثیری از نام نظریه پرداز، به صورت آزادانه و با تکیه بر شناخت خود، به سوال پاسخ دهد، زیرا محصول اندیشه هرکس، شناخت آن شخص را از هنر نشان می دهد.
در این وبینار، خانم اثنی عشری پس از ارایه، تشریح و تحلیل 27 پاسخ و نگرش از هنرمندان و نظریه پردازان به سوال " هنر چیست" ، به تحلیل خود درباره نظریه مطرح شده پرداخت و دیدگاه فلاسفه و نظریه پردازان و هنرمندان از افلاطون، ارسطو و سقراط تا هایدگر و فلاسفه غربی، دیدگاه هنرمندان و فلاسفه شرق، هنرمندان اسلامی و انواع مکاتب هنری، انواع هنرها مانند نقاشی، طراحی، عکاسی و... مورد تشریح و تحلیل قرار گرفت.

 
  (مکتب آتن )

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: هنر پویاست و بخش اعظمی از هنر، تقلید از محیط پیرامون مانند طبیعت است. هنر ارزشمند است ولی تقلید از هنرمند دیگر سخیف است. هرآنچه در هنر وجود دارد در طبیعت نیز وجود دارد، تنها خدا آفریننده و خالق زیبایی‌هاست و انسان در خلق عاجز است و نمی‌تواند با خدا رقابت کند. هرآن کس که شناختی از هنر دارد می‌تواند به سوال " هنر چیست؟" پاسخ دهد. مسلما با مطالعه مباحث فلسفی و منطقی پاسخ دقیق‌تری به این سوال داده می‌شود.

 

کلید واژه ها: وبیناری با عنوان 27 پاسخ برای سوال هنر چیست به مناسبت هفته پژوهش


نظر شما :