برگزاری وبینار Weldmap-NDT map

۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳ کد : ۳۸۸۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۰۸
به همت کانون دانش آموختگان و با همکاری انجمن علمی نقشه کشی دانشکده
برگزاری وبینار Weldmap-NDT map

وبینار  Weldmap - NDT map به همت کانون دانش آموختگان و با همکاری انجمن علمی نقشه کشی در روز چهارشنبه مورخ 26آبان1400، با سخنرانی آقای سعید تکلو برگزار گردید.

مهندس تکلو ابتدا در خصوص دو اصطلاح Weldmap & NDT map ، توضیحاتی را به شرح ذیل بیان نمود:
NDT Map چیست؟
یک نقشه کتبی است که نوع تست های غیر مخرب و مکان آن را در نقشه تجهیزات مشخص می کند. این نقشه توسط سازنده تجهیزات به عنوان بخشی از سند کنترل کیفیت ارائه می شود.

نقشه Weld Map چیست؟
نقشه جوش یک فرآیند احتصاص اطلاعات به اتصالات جوش برای شناسایی آسان طراحی آن( WPS)، تولید (جوشکار، صلاحیت آنها، تاریخ انجام عملیات جوش)، کیفیت (بازرسی چشمی، NDT) و قابلیت ردیابی ( تعداد گرمای مواد به هم پیوسته است، جوشکاری مواد مصرفی) است.

استاد در ادامه در مورد کاربرد این روش در صنعت اشاره نموده و مزایای آن را برشمرد و در این خصوص تصریح کرد: به منظور اطمینان از کیفیت قطعات تولیدی و یا صحه‌گذاری فرآیندهای صنعتی، انجام آزمون‌های استاندارد در آزمایشگاه‌های دارای تأیید صلاحیت، به عنوان یکی از ابزارهای کنترل کیفیت مورد استفاده تولیدکنندگان و پیمانکاران ؛ روز به روز در حال گسترش می‌باشد. در عین حال در بسیاری از موارد، انجام آزمون منوط به نمونه‌برداری و تخریب  نمونه مورد آزمون می‌باشد.

وی افزود: از سوی دیگر در بسیاری از شرایط واقعی در پروژه‌های صنعتی، امکان نمونه‌برداری و یا تخریب قطعه مورد نظر فراهم نبوده و یا مستلزم هزینه‌های بسیار سنگینی می‌باشد. آزمون‌های غیرمخرب (NDT) به روش‌های ارزیابی و آزمونی اطلاق می‌شود که هیچ‌گونه آسیب و تغییری در ماهیت و عملکرد قطعات و مجموعه‌های مورد آزمون ایجاد نمی‌کنند. با توسعه دانش، مهندسی و  فناوری آزمون‌های غیرمخرب نیز توسعه قابل توجهی داشته است و امروزه این امکان را برای مهندسان فراهم نموده است تا بتوان با روش‌های استاندارد و با بالاترین دقت‌های مهندسی و بدون تخریب قطعات، نسبت به انجام آزمون‌های مربوطه و همچنین عیب‌یابی قطعات تولیدی اقدام نمود.

 

کلید واژه ها: برگزاری وبینار Weldmap - NDT map


نظر شما :