عظمتی علمی بر روی قله گرگش

۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۵ کد : ۳۸۶۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۶۴۴
مرکز دانش های بنیادی و رصد خانه ملی ایران پذیرای تعدادی از دانشجویان دانشکده شریعتی

قله گرگش، بزرگترین قله از رشته کوه کرکس، پذیرای تعدادی از دانشمندان کشورمان بود تا با نشان دادن عظمتی علمی که در این قله در حال شکل گیری است، هزاران سال دیگر، خاطره چنین روزهایی را یادآور باشد.
گروهی از دانشمندان و دانشجویان کشورمان از رصدخانه ملی ایران بازدید کردند. رصدخانه ای که در کشورهای اطراف در خاورمیانه، همچون نگین انگشتری تابان شده و به زودی کیهان را تا میلیون ها و حتی میلیاردها سال نوری در خواهد نوردید.
بر اساس این گزارش، تعدادی از دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای دختران دکتر شریعتی نیز به همراه مدرس نجوم دانشکده در این بازدید حضور داشتند. این دانشجویان در سحرگاه روز یکشنبه 23 آبان 1400 به همراهی جمعی از دانشمندان کشورمان، از مرکز دانش های بنیادی (IPM) واقع در بزرگراه ارتش به سمت قله گرگش بین قم و کاشان حرکت کرده و از رصدخانه ملی ایران که نمادی از علم و تکنولوژی است، بازدید به عمل آوردند.
گفتنی است، رصدخانه ملی ایران در سال 1380 در هیئت دولت به عنوان یکی از دو طرح بزرگ علمی در کشور به تصویب رسید و امسال فاز اول آن پس از بیست سال تلاش فرزندان این مرز و بوم افتتاح گردید. فاز اول این رصدخانه شامل مکان یابی، تایید مکان یابی از طریق آزمایش هایی مانند لرزه نگاری و اندازه گیری دما و رطوبت سنجی و سرعت باد و تلاطم هوا و تعداد روزهای ابری و رصدهای مداوم جهت تایید دید خوب، تایید و تثبیت گردید. در ادامه، عملیاتی مانند احداث جاده و ساخت ساختمان های مختلف ضمیمه رصدخانه ساخته شد و در انتها عملیات فونداسیون و ساخت بدنه و نصب گنبد رصدخانه در ارتفاع سیزده متری از سطح قله انجام گرفت. کلیه تاسیسات در داخل کشور ساخته و سپس نصب شده و پس از اینکه اقدامات دیگری همچون نصب آیینه رصدخانه اجرا گردد، نورگیری و نفوذ به قلب کائنات آغاز شده و پس از تایید دیتاها و افتتاح نهایی، رصدخانه در اختیار فرزندان آینده ساز این مرز و بوم قرار خواهد گرفت.
دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی که حدود بیش از پانزده سال است نجوم را در کانون های این دانشکده ویژه دیده و همواره از فعالیت های علمی دانشجویان این دانشکده حمایت کرده است، این رویداد علمی را به همه اساتید و دانشجویان سراسر کشور به ویژه دانشجویان این دانشکده تبریک و تهنیت عرض کرده و ضمن آرزوی سلامتی برای دست اندرکاران این پروژه عظیم امیدوار است که دانشجویان این دانشکده بتوانند در این مرکز تحقیقات نجومی، پروژه هایی را انجام دهند.
با تشکر از دانشجویان محیا حسنی گزارشگر، سوسن پورمحمد عکاس و مهسا نیکجو هماهنگ کننده ی این برنامه علمی
 

 

کلید واژه ها: عظمتی علمی بر روی قله گرگش


نظر شما :