برگزاری وبینار آمادگی شغلی و ورود به دنیای کسب و کار

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۰ کد : ۳۴۶۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۸۱
در این وبینار به سه بخش روند رشد و مفاهیم آموزش، مفاهیم کار و سازمان و جامعه ‌پذیری سازمانی، پرداخته شد

به گزارش واحد پژوهش و فناوری دانشکده در روز یکشنبه 14 شهریورماه، وبیناری با عنوان " آمادگی شغلی و ورود به دنیای کسب و کار" با تدریس استاد شاهسون مدرس صنعت و دانشگاه و همکاری کانون دانش‌آموختگان و کانون شکوفایی، خلاقیت و نوآوری دانشکده ؛ با حضور دانشجویان، دانش آموختگان و همکاران برگزار شد.
 استاد شاهسون مطالب خود را در سه بخش روند رشد و مفاهیم آموزش، مفاهیم کار و سازمان و جامعه ‌پذیری سازمانی، ارائه نمود.
وی در خصوص روند رشد و مفاهیم آموزش، اظهار داشت: در این روند مراحل مختلف زندگی، مثل کودکی، زندگی تحصیلی، زندگی شغلی و بازنشستگی شامل شده و همچنین سه انتخاب مهم در زندگی اعم از انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل و انتخاب همسر را در بر می گیرد که این سه انتخاب می توانند بر یکدیگر تاثیر بگذارند.
وی در ادامه به انواع زندگی شغلی شامل استخدام، خوداشتغالی و کارآفرینی اشاره و در مورد مفاهیمی مانند آموزش، یادگیری و تدریس و حیطه‌های یادگیری شامل حیطه دانش، نگرش و توانایی و مهارت، توضیحاتی را ارائه نمود.
 استاد شاهسون با بیان اینکه یادگیری به معنای تبدیل دانش به مهارت است، افزود: بیشترین میزان یادگیری زمانی است که آن را تجربه می کنیم و انجام می دهیم و یا به دیگران آموزش می دهیم. فرآیند کسب مهارت شامل سطح مقدماتی، متوسط، ماهر، متخصص و سپس خبره می‌باشد. در زندگی‌های امروزی یادگیری تنها به دوره خاصی از زندگی محدود نمی‌شود بلکه یادگیری باید مادام العمر باشد. در زمینه کسب مهارت، مفهوم سبد مهارت، مورد تاکید می‌باشد. سبد مهارت شامل مهارتهای مورد نیازی است که هر فرد در رابطه با شغل و کسب و کارش باید داشته باشد. آموزشها باید به صورت مهارتی بوده و در زندگی قابل استفاده باشند. مهارتهای نرم شامل مهارتهای ارتباطی، وقت شناسی، مدیریت زمان و حل مساله و... که موجب موفقیت فرد می‌شوند و مهارتهای سخت، مهارتهای تخصصی هستند که که برای انجام کار یاد گرفته می‌شوند.
استاد شاهسون در خصوص مفاهیم کار و سازمان، عنوان داشت: مفاهیمی مانند کار، شغل و پست در این مقوله می‌باشند. شغل مناسب شغلی است که بتوان آن را به خوبی انجام داد و از انجام آن لذت برد و کسب درآمد کرد.
وی در ادامه با بررسی مباحثی همچون مراحل جذب و استخدام و شرایط احراز شغل ، تعریف سازمان و فرهنگ سازمانی، به دستاوردهای کارکردن اشاره نمود و تصریح کرد: تأمین مخارج زندگی، تعالی و رشد استعدادها، توسعه ارتباطات سالم، آرامش روح و وجدان، بیدار نمودن روحیه خلاقیت، تثبیت روحیه خلاقیت و مهمترین دستاورد کار برای فرد، جلوگیری از مفاسد و بزهکاری اجتماعی می باشد. همچنین عوامل تاثیرگذار بر شغل، شامل اهداف و برنامه، افراد و ارتباطات، فضا و محیط، ابزار و تجهیزات، مهارتها و وظایف، مخاطرات و مراقبتها می‌باشد.
این مدرس صنعت و دانشگاه، در پایان ضمن تعریف رفتار حرفه ای و بیان و توضیحاتی در ارتباط با جامعه ‌پذیری سازمانی، اظهار نمود: رفتار حرفه‌ای رفتاری است که در قالب استانداردهای شغلی و قواعد اخلاقی، انتظارات شغلی را بر آورده کند. همچنین برای اینکه جایگاه سازمانی مناسبی داشته باشیم باید آمادگی‌هایی را کسب نماییم. ازجمله: تدوین رزومه، استفاده مناسب و بجا از تلفن همراه در محیط کار، دقت در انتخاب پروفایلها، آدرس ایمیل مناسب، ادب و آراستگی و تمیزی، داشتن توانایی و تخصص، داشتن نگرش مثبت به کار و همکاران و داشتن ارتباط موثر، افزایش مداوم اعتبار و اعتماد، خلاقیت، صداقت، خودمدیریتی، مشارکت در کارتیمی به معنای همفکری و همدلی و توانایی افراد، وقت شناسی، توانایی حل مساله، یاد گرفتن فناوری‌های جدید و تاکید ویژه بر آموختن دانش کامپیوتر و زبان برای پیشرفت و توسعه شغلی
در پایان وبینار استاد به پرسشهای مطرح شده پاسخ داده و خانم دکتر روایی معاون پژوهشی دانشکده از استاد شاهسون و برگزارکنندگان وبینار، گروه آی تی و شرکت کنندگان در وبینار تشکر و قدردانی نمود.

 

کلید واژه ها: وبینار آمادگی شغلی و ورود به دنیای کسب و کار


نظر شما :