برگزاری وبینار مشاغل آینده و آینده مشاغل در ایران و جهان و ضرورت های مهارت آموزی کارآفرینانه به مناسبت هفته ملی مهارت

۰۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴ کد : ۳۳۴۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۶۹

وبینار مشاغل آینده و آینده مشاغل در ایران و جهان و ضرورت های مهارت آموزی کارآفرینانه به مناسبت هفته ملی مهارت به همت معاونت پژوهش و فناوری(کانون شکوفایی،خلاقیت و نوآوری) دانشکده شریعتی و همکاری گروه علوم انسانی و کارآفرینی و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات دانشکده با سخنرانی دکتر مسلم خانی پژوهشگر برتر ملی در حوزه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی روز چهارشنبه ۶ مردادماه، برگزار شد.
دکتر خانی ضمن تبریک عید بزرگ غدیر و روز کارآفرینی و مهارت آموزی، سخنان خود را با این جمله که امروز تمام فردایی است که دیروز منتظرش بودیم، آغاز نمود و گفت: آینده یعنی همین لحظه ای است که وارد آن می شویم یعنی به هم پیوستگی دیروز، امروز و فردا و ما در حال سیر در زمان هستیم و وقتی از مشاغل آینده صحبت میکنیم باید بسیار جدی در دستور کار وزارت خانه ها و صاحبان کار قرار بگیرد و خودمان را برای مواجه شدن با این مشاغل آماده کنیم
وی در ادامه به مفهوم آینده پژوهی و آینده نگاری پرداخت و اظهار داشت: آینده پژوهی مجموعه ای از تلاش هایی است که با جستجوی منابع، الگوها، عوامل تغییر و با ثبات که به تجسم آینده های بالقوه و برنامه‌ریزی برای آنها می پردازد. در واقع آینده پژوهی، بازتاب دهنده چگونگی زایش واقعیت ها می باشد که از دل تغییر و ثبات امروز می آید. وقتی از آینده پژوهی صحبت می‌کنیم می‌خواهیم پدیده‌هایی که در آینده رخ خواهد داد را بشناسیم و برای مواجه شدن با آنها آماده شویم
در این مبحث ۴ آینده، مد نظر می باشد، یک آینده ای که ممکن است روی بدهد و یا روی ندهد یعنی امکان روی دادن و روی ندادن آن تقریباً برابر می باشد که به آن، آینده ممکن می گویند. آینده دیگری داریم به نام آینده محتمل آینده ای که به احتمال بسیار زیاد روی خواهد داد ما می توانیم بر اساس مجموعه رفتارها و اقدامات پیش بینی داشته باشیم و آینده مطلوب آن است که ما می خواهیم حتما انجام شود.
در این موقوله آینده پژوهی در واقع علم شناخت آینده های نادیدنی است و اینکه ما به عنوان صاحبان کسب و کار یا دانشجو یا نیروی کار و هر یا عنوان دیگری که زندگی کنیم، توجه داشته باشیم که هم با عدم قطعیت و هم با دگرگونی و تحول تکنولوژی ها مواجه هستیم پس باید نگاه بلند تر از امروز داشته باشیم. بزرگترین حسن آینده‌پژوهی این است که ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که بتوانیم آینده را پیش بینی کنیم و حتی پیشگویی نماییم.
 این پژوهشگردر ادامه به توضیحاتی در خصوص متداول ترین روش های آینده پژوهی پرداخت و افزود: ۲۶ روش علمی و مرسوم در این خصوص وجود دارد که متداولترین آنها روش دیده بانی آینده، دلفی یا روش نخبگانی، واکاوی روندها، واکاوی پیشران ها، سناریو پردازی، پس نگری، مدلسازی و ترکیبی از روش های بالا می باشد.
دکتر خانی سپس ضمن بیان دیدگاه صاحب نظران در خصوص آینده پژوهی، به آینده نگاری پرداخت و تصریح کرد: نباید فقط به آینده پژوهی بسنده کرد و باید برنامه ریزی عملیاتی برای آینده داشت، در واقع آینده نگاری جلوتر از آینده پژوهی می باشد و پس از کسب دانش آینده پژوهی به دانش آینده نگاری می رسیم. لذا تفاوت توسعه یافتگی افراد، سازمان ها، کشورهاو ... بستگی به میزان تسلط به دانش آینده‌نگاری دارد و ما می‌گوییم یک انسان، یک کشور، یک سازمان و یک کسب و کار، زمانی موفق و توسعه یافته است که دارای برنامه عملیاتی استراتژیک برای ۵، ۱۰ و یا ۱۵ سال آینده باشد.
وی در ادامه با ذکر چند مثال به بیان اهمیت آینده پژوهی در کسب و کار و کارآفرینی پرداخت و به مواردی از ابر روندهای موثر بر کسب و کار و کارآفرینی در ایران، اشاره نمود.
یکی از ابر روند هایی که به شدت بر کسب و کار و کارآفرینی در ایران و جهان موثر است، ابر روندهای اجتماعی و جمعیتی می‌باشد چرا که فرهنگ جامعه، سبک زندگی، آداب و رسوم و عادات در حال تغییر است. ابر روند های اجتماعی یعنی جابجایی هایی که در سبک زندگی در حال روی دادن است این ابر روند، روی برنامه ریزی کسب و کار ها به شدت موثر است ابر روند دوم ابر روند رشد فناوری اطلاعات است و دیگری ابر روند جابجایی قدرت های اقتصادی بزرگ می باشد یعنی ما به عنوان یک استراتژیک سیاست گذار کارآفرین، باید از الان پیش‌بینی صادرات به کشورهای در حال رشد و معاملات با آنها را انجام بدهیم. ابر روند عوامل زیست محیطی، ابر روند  دیگری است که به شدت در مشاغل جدید موثر است، ما در طراحی مدل های کسب و کار، باید به این ابر روند ها توجه داشته باشیم.
مبحث دیگر این استاد و پژوهشگر، موضوع مشاغل نوین، مشاغل آینده و ضرورت های مهارت آموزی کارآفرینان بود که وی در این مورد به چندین کلیدواژه اشاره نموده و افزود: تحولات ژنتیکی، هوش مصنوعی، رباتیک، فناوری نانو، چاپگرهای سه بعدی و چند بعدی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، این ها گزاره هایی که در تولد مشاغل جدید به شدت تاثیر گذار می باشد که انقلاب چهارم صنعتی را به وجود می‌آورند و باعث تولد و رویش مشاغل جدید و حذف مشاغل فعلی و سنتی خواهند بود چرا که نیازهای بشر در حال تغییر است و جابجایی هایی در قدرت های تکنولوژی در حال رخدادن می باشد. مشاغل نوین در همه حوزه‌ها با استفاده بهینه از فناوری‌های نوین در حال روی دادن هستند که راهبرد در مقابل این اتفاق، کنشگری فعال می باشد یعنی اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای از اکنون خودش را برای ورود به بازار کار و آینده و پرورش شاغلین و کارآفرینان آینده آماده کند، سرفصلها، محتواها، الگوهای تدریس عوض شود، تعاونی های کسب و کار دانشجویی راه اندازی گردد، ارتباط دانشگاه و بازار کار به وجود آید و به گونه‌ای باشد که ما این اطمینان را داشته باشیم که دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشکده دکتر شریعتی، با بازارهای کار فعلی و آتی در ارتباط تنگاتنگ باشد و نه فقط دانشگاه بلکه مدرسه، مهد کودک، صدا و سیما، رسانه، وزارتخانه‌ها،سازمان‌ها و همه نهادهایی که متولی امور منابع انسانی هستند باید درگیر مشاغل آینده بشوند و موضوع توانمندسازی نیروی انسانی را برای تصدی مشاغل آینده به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند، از جمله مهارت حل مشکل، مهارتهای فنی و حرفه ای، مهارت استفاده از فناوری های اطلاعاتی ارتباطی، مهارت های آموزشی، ریاضی، مهارت های مالی، زبان های بین المللی و ... در واقع  یادگیری فعالانه حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی و تحلیلی، خلاقیت و نوآوری، رهبری و اثرگذاری اجتماعی، استفاده از تکنولوژی های نوین و نظارت و کنترل بر تکنولوژی ها و طراحی تکنولوژی های جدید و الگوی ایده پردازی را آموزش دهیم.
وی همچنین در این ارتباط جهت ایجاد مشاغل جدید، یکی از راههای کشف ذائقه مردم را  جستجوهای این افراد دانست و بیان نمود: با بررسی بیشترین فراوانی های جستجوها می توان دید که ذائقه جامعه به چه سمت و سویی می باشد. ویرایشگر زن، میکروب، خیاط دیجیتالی  مشاوره و خرید مجازی، تور لیدر واقعیت افزوده، متصدی حافظه شخصی، طراح صدا، پیشگوی سایبری، مهندسی جزر و مد، وکیل دیجیتالی و زنبورداری دیجیتال اینها نمونه هایی است از مشاغلی هستند که به زودی متولد می شوند و حتی برخی از آنها ایجاد شده‌اند و در حال حاضر با آنها مواجه هستیم. این تغییرات و پیشرفت ها در حوزه های مختلف از جمله پزشکی و سلامت، امنیتی، هوا و فضا و .. به سمت ایجاد مشاغل جدید و کسب و کارهای نوین می باشد، یعنی ما داریم به سوی ترکیب پزشکی و صنعت، ربات های جراح و پزشکی از راه دور حرکت می کنیم، در حوزه  امنیتی، مشاغل متعدد از جمله طراحی اتونومی و یا دستگاههای امنیتی پوشیدنی برای مشاغل پر خطر در حال انجام است. در حوزه هوانوردی تغییرات بسیار زیادی در حوزه کسب و کارها در حال اتفاق است، هواپیماهای تک سرنشین، پهپادها یا پرنده های هدایت پذیر از راه دور دارند به جریان های واقعی تبدیل می شوند.
استاد خانی عنوان داشت: اینها مثال هایی از مشاغل جدید در حوزه های متخلف بودند . مثلا در حوزه فرهنگ و هنر، مشاغل انسان محور به‌شدت گسترش پیدا خواهد کرد، همچنین در حوزه آموزش، سیستم آموزشی به سمت نظام های آموزشی استارتاپ ه در حال شکل گیری است. مشاغل حوزه گردشگری رشد، رسانه و سرگرمی، زیست فناوری، کشاورزی تمام مکانیزه و صنعتی، تولید و ذخیره انرژی، همچنین در بخش حمل و نقل،  وایرلس برق، خودروهای تک سرنشین، حمل و نقل پهپادی خودروهای بدون سرنشین، کسب و کارهای گروهی و ... تغییرات شگرفی در حال روی دادن است. کسب و کارهای گروهیو  تیمی به سمت توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه هم وزن در حال تغییر است. الگوی دموکراتیک اداره کسب و کارها دارد توسعه پیدا می‌کند یعنی انسان سالاری به جای سرمایه سالاری در نظام تصمیم گیری کسب و کار ها حاکم خواهد شد امیدوارم دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی باشد که هم دانشگاه کارآفرین و هم به ویژه دانشگاه راهبردی تربیت نیروی کار آینده باشد.
دکتر خانی در پایان خاطر نشان کرد: تشکیل تعاونی های دانشجویی،  بهترین فرصت است برای تمرین کار گروهی و کارآفرینی که دانشجویان با استفاده از امکانات و نظرات اساتید خود می توانند کسب و کارهای جدید، ایجاد کرده و به رشد برسانند و صاحب درآمد باشند. همچنین ایجاد کرسی تعاون و کارآفرینی، راه اندازی شود و لذا وزارت کار و رفاه اجتماعی آمادگی دارد با کمک شما عزیزان و مدیران دانشگاه، برنامه های آموزشی  مشاوره‌ای و ایجاد تیم و گروهی با عنوان مدیریت راهبردی مشاغل آینده راه اندازی نمایند تا بتوانید مطالعات لازم را انجام دهید و کم کم به سمت تدوین مشاغل آینده دانشکده دکتر شریعتی و سپس دانشگاه فنی حرفه ای حرکت کنید

کلید واژه ها: برگزاری وبینار مشاغل آینده و آینده مشاغل در ایران و جهان و ضرورت های مهارت آموزی کارآفرینانه به مناسبت هفته ملی مهارت


نظر شما :