دکتر ابراهیم صالحی عمران: بی مهری به فنی حرفه ای و هدایت دانش آموزان به آموزش های نظری

۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۲ کد : ۳۳۴۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۸۴
به مناسبت ششم مرداد روز ملی کارآفرینی خبرگزاری برنا منتشر کرد

به نقل از ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای

به گزارش برنا؛ ششم مرداد روز روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای شده و هدف از این اقدام ایجاد گفتمانی از این امر در تمامی سطوح است. روز ملی فنی و حرفه‌ای  باید به بررسی عملکردها منتهی شود.
 باید در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات کلان بین مجریان دولتی و قانون‌گذاران بتوان نوعی از آموزش‌های مهارتی را در کشور تسهیل کرد. این مقوله باید یک گفتمان را در بین ملت ایجاد کند. این حرکت باید پیام توسعه را به دنبال داشته باشد. یکی از شاخص‌های اساسی در کشور توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
 در کشورهای توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای شاخص محسوب شده و در صورت عدم توجه به این شاخص‌ها، معیارها و شاخص‌های توسعه کاهش می‌یابد. آنچه در اخبار گفته می‌شود عملا سرمایه‌گذاری‌های کافی در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در کشور نشان نمی‌دهد. این مقوله زیرساخت‌ها در آموزش و پرورش  را نشان می‌دهد و در آموزش عالی هم این امر را شاهد هستیم.
آموزش و پرورش دانش آموزان را به سمت آموزش‌های نظری هدایت می‌کنند. برنامه‌های درسی و آموزشی و ساز و کار مدیران، معلمان و اقدامات در مدرسه میلی به سوق دادن دانش آموز به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نشان نمی‌دهد. این مسئله باعث شده تا شاهد آمار اندک دانش آموزان در رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش  باشیم.
بیشتر بخوانید:
•    هشدار جدی؛ ریزش متقاضی در رشته‌های مهارتی/ توجه به رشته های مهارتی در هدایت تحصیلی/ کمبود نیروی انسانی با ادامه این روند
•    نوبت‌گیری 840 هزار دانش آموز بدو ورود به دبستان / ارزیابی شایستگی‌های حرکتی از اقدامات جدید در سنجش سال جاری
بر اساس برنامه قرار بود 50 درصد دانش آموزان به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت شوند، اما در بسیاری از استان‌ها این آمار کمتر از 30 درصد است. این مقوله نشان می‌دهد که دانش آموزان مسیر دیگر را برای تحصیل خود می‌یابند.
نیروهای فنی و حرفه‌ای و تمامی جوانان باید به کار، حرفه و شغل انتخابی خود برای آینده بها دهند.،این یک اصل است. در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کسب حرفه و شغل با یادگیری مهارت ترکیب محقق می‌شود و بدون یادگیری مهارت حرفه و شغل ایجاد نمی‌شود. بنابراین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به نام امروز نام گذاری شده و امیدواریم در این روز در تمامی سطوح بتوان تفاهم و گفتمان مشترک را  به نهضت ملی تبدیل کرد.
 توجه به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در دنیا از اهمیت برخوردار است. دانش فنی در جامعه، یک اصل محسوب می‌شود و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای موتور محرک توسعه محسوب می‌شود. امیدواریم آموزش فنی و حرفه‌ای بتواند گفتمان در سطح عمل وارد شود.
برای مهر  1400 در آموزش عالی مهارتی بالای 120 هزار نفر ظرفیت پذیرش برای زنان و مردان ایجاد شده است. آموزش و پرورش باید دانش آموزان را به سمت کار مهارتی هدایت کند. این امر عزم وزارت آموزش و پرورش در هدایت تحصیلی را  طلب می‌کند.

کلید واژه ها: به گزارش برنا؛ ششم مرداد روز روز ترویج آموزش های فنی و حرفه ای شده و هدف از این اقدام ایجاد گفتمانی از این امر در تمامی سطوح است. روز ملی فنی و حرفه‌ای باید به بررسی عملکردها منتهی شود. باید در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات کلان بین مجریان دولتی و قانون‌گذار


نظر شما :