برگزاری وبینار مطالعه سیر تحول پوشاک با رویکرد پوشیدگی

۲۶ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۸ کد : ۳۳۱۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۰۹
محقق حوزه پوشاک و مدرس دانشکده شریعتی: پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که او بر در خانه ی وجودش نصب کرده است

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری روزچهارشنبه 23 تیرماه 1400، وبیناری با عنوان "مطالعه سیر تحول پوشاک با رویکرد پوشیدگی" به همت گروه طراحی پارچه و لباس و مدیرگروه سرکارخانم دکترالهی با سخنرانی سرکارخانم سمانه شهری نژاد، محقق حوزه پوشاک و مدرس دانشکده شریعتی و حضور بیش از 80نفر از دانشجویان و اساتید برگزار گردید.

خانم شهری نژاد ابتدا به تعریف پوشش، پوشاک و لباس پرداخته و سپس داستان تاریخی استفاده از لباس را با بهره گیری از علم باستان شناسی و مردم شناسی بیان نموده و همچنین فلسفه رعایت حجاب و پوشیدگی را با ارائه تصاویری از پوشاک دردوره های باستانی و تاریخی، ادیان و مکاتب غربی، برای شرکت کنندگان در سمینار ارائه داد.
در ادامه استاد شهری نژاد با ارائه تصاویری از پوشاک اقوام ایرانی به چهار عامل مشترک پوشاک در طول تاریخ به شرح ذیل پرداخت. 
1.پوشیدگی = حجاب
2.شکل ظاهری لباس
3.گستردگی در طرح، جنس، رنگ و تزیینات
4.جایگاه و بُعد اجتماعی لباس
وی افزود: از طریق اسناد مکتوب، دیوار نگاره ها و الواح گلی و کتیبه ها وآثار به جا مانده از تمدن بین النهرین و دوره های باستانی و تاریخی هم چنین آثار نگارگری و موزه ها میتوان سیر تحول پوشاک را  کاملا مورد مطالعه قرار داد و با نگاه به این آثار می توان انواع تن پوشها، سرپوشها و پاپوشهای دوره های مختلف را شناخت و حتی به شکل، برش و اندازه، مدل، یقه و ... پی برد. 
لباسها در طول تاریخ از جنس پنبه، کتان و پشم بوده اند، آنچه لباس ها را در طول دوره های مختلف ازهم متمایز و متنوع می نماید رنگ آنها و استفاده از  تزییناتی مانند یراق دوزی و نواردوزی، رودوزی، سکه دوزی و مهره های سفالی و چوبی و ... می باشد که هر کدام از این ها عاملی برای نشان دادن جایگاه اجتماعی افراد بود . همچنین همین امر، نشانگر این بوده که هر چه جایگاه افراد بالاتر بوده، لباسها پوشیده تر بوده است.

استاد شهری نژاد در ادامه به فواید عفاف و حجاب به عنوان راهی برای درست زیستن اشاره نمود:
1. فایده حجاب در بعد فردی 
2. فایده حجاب در بعد خانوادگی
3. فایده حجاب در بعد اجتماعی 
4. فایده حجاب در بعد اقتصادی 
5. حفظ ارزشهای انسانی؛ مانند عفت 
6. حیا و متانت در جامعه و کاهش مفاسد اجتماعی 
7. هدایت، کنترل و بهره‌مندی صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانی 
8. تأمین و تضمین سلامت جامعه و پاکی نسلها

ایشان خاطر نشان کرد: پیشینه حجاب و پوشش انسان به اندازه ی تاریخ آفرینش اوست. پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشور وجود اوست. پرچمی که او بر در خانه ی وجودش نصب کرده است و با آن اعلام می دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می کند, همچنان که هر ملتی با وفاداری و احترام به پرچم خود, اعتقاد خود را به هویت ملی خویش ابراز می کند.
هر انسانی که به یک سلسله ارزش ها و بینش ها معتقد و دل بسته است, لباس متناسب با آن ارزش ها و بینش ها را از تن به در نخواهد کرد.
 

کلید واژه ها: برگزاری وبینار مطالعه سیر تحول پوشاک با رویکرد پوشیدگی


نظر شما :