برگزاری وبینار آشنایی با فرصت های شغلی در زمینه گل‌های زینتی و گیاهان دارویی

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۵ کد : ۳۲۴۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۴۸۳
دکتر سادات: سعی کنید خاص باشید و با خاص بودن در یک شاخه، شناخته شوید. مهمترین کار در ایجاد شغل در زمینه گل های زینتی و گیاهان دارویی درست کردن برند و سعی در شناخته شدن برند می‌باشد. 

به مناسبت روز گل و گیاه، وبیناری با عنوان " آشنایی با فرصت‌های شغلی در زمینه گل‌های زینتی و گیاهان دارویی" روز سه شنبه 25 خرداد1400 با همکاری معاونت پژوهش و فناوری و گروه کشاورزی و همچنین پشتیبانی واحد فناوری و اطلاعات دانشکده با حضور دانشجویان و اساتید برگزار گردید.
به گزارش واحد پژوهش و فناوری، خانم دکتر روایی ضمن تشکر از حضور آقای دکتر ناصرسادات و دانشجویان، روز گل و گیاه را تبریک گفت و سپس دکتر سادات در خصوص فرصت های شغلی گل‌های زینتی و گیاهان دارویی مطالبی را بیان نمود.
وی فرصت های شغلی در این زمینه را معادل نیازهای مردم دانسته و گفت: گل های زینتی به دو صورت شغل ایجاد می‌کنند. 
1. فروش به صورت مستقیم: شامل گیاهان فضای باز، گلخانه ای و آپارتمانی. اگر در پرورش گل‌های آپارتمانی گران قیمت، تخصص کافی به دست آورید، کافی است با فعالیت در فضای مجازی، سایت دیوار، تلگرام و اینستاگرام، بتوانید در مورد گل‌های خاص مشتری داشته باشید. گل های آپارتمانی یعنی ارتباط مستقیم با مشتری و خانه .
2. دادن مشاوره: اگر به عنوان یک مشاور خوب شناخته شوید و اطلاعات کافی به مشتری بدهید، مشتری برای شما مشتری می آورد. سعی کنید یک کار تیمی قوی ایجاد کنید و مشاوره کامل بدهید تا بتوانید گل‌های آپارتمانی و گل‌های گران قیمت را به فروش برسانید.
دکتر سادات، در ادامه افزود: پرورش گیاهان در فضای باز، نیاز به دو تخصص دارد، یکی مطالعه و تحقیق میدانی، دوم لنداسکیپ و زیبا‌ سازی.  تولید گل‌های فضای باز، به بودجه بیشتری نیاز دارد، سعی کنید روی چند گیاه تخصص پیدا کنید. امروزه طراحی و اجرای فضای سبز برای ویلاها، یکی از پر درآمدترین کارها می‌باشد چون تمام روح یک ویلا، لنداسکیپ آن می باشد. دستمزد طراحی، دستمزد اجرا و دستمزد تهیه گل و گیاه، سه سود است که این کار، نصیب طراح و مجری فضای سبز می‌شود. علاوه بر آن نگهداری از فضای سبز نیز یکی از پردرآمدترین کارهاست.  
وی اظهار داشت: گران ترین گلخانه‌ها مربوط به گل‌های شاخه بریده است. همانطور که گلخانه‌های شاخه بریده درآمد بالایی دارد، در مقابل ضرر بسیار هم دارد. بنابراین متخصص این گل‌ها باید بسیار توانمند باشد. پیاز گل‌هایی مانند نرگس یا گل اختر، بسیار گران می باشند ولی تولید آنها بسیار آسان است. می‌توان با تولید پیاز آنها به سوددهی رسید. سعی کنید خاص باشید، با خاص بودن در یک شاخه، شناخته شوید. مهمترین کار در ایجاد شغل در زمینه گیاهان آبزی و گیاهان دارویی درست کردن برند و سعی در شناخته شدن برند می‌باشد. 
 
دکتر سادات سپس چند نکته مهم در مورد پرورش گیاهان دارویی بیان نمود و گفت: تولید و بهره‌وری گیاهان دارویی، خواص این داروها و شناخت دقیق این گیاهان، شناخت بازار و تقاضای آن، شناخت منطقه از لحاظ اقلیم خاکی و آبی برای کاشت گیاه بسیار مهم است مثلا آلواورا یا اسماچ ها که تازگی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در جمع آوری و تولید گیاهان دارویی از طبیعت باید دقت بسیار کرد، زیرا قرار است بیمار از آنها بخورد و بهبود یابد.
وی در بخش دیگر سخنان خود فرصت های شغلی را با دسته بندی به صورت زیر ارائه نمود.
فرصت های شغلی :
1.    برند "نشا فروش بودن" 
2.    برند "کاشت یک نوع گیاه" 
3.    مشاوره به کشاورزان
4.    ثبت شرکت 
5.    تاسیس داروخانه گیاهی که به روزتر از عطاری‌های سنتی است.
6.    استخدام در پایگاههای بسته بندی، تولید و بسته بندی چای، کارخانه‌های عرقیجات 
7.    فروش غنچه گل‌های تزئینی، دمنوش، گل آرایی
در پایان ضمن پرسش و پاسخ ، دکتر سادات در جواب دانشجویی که پرسید: "اگر گلخانه مجهز داشته باشیم آیا با تولید گیاهان دارویی به درآمد لازم می رسیم"؟ پاسخ داد: در ایران گیاهان دارویی درآمد چندانی ندارد. سیفی جات و گلهای ساقه بریده بیشتر از گیاهان دارویی درآمد‌زایی دارد. ما برآن هستیم که در رشته‌های گلهای تزیینی یا رشته گل‌های دارویی در دانشگاه‌ها متخصص پرورش دهیم و فقط به مسایل تئوری اکتفا نکنیم.
 

کلید واژه ها: آشنایی با فرصت های شغلی در زمینه گل‌های زینتی و گیاهان دارویی


نظر شما :