گزارشی از برگزاری وبینار "اقتصاد چرخشی در چرخه پوشاک"

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸ کد : ۳۱۸۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۳۵
به نقل از معاونت پژوهش و فناوری دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی

در روز چهارشنبه 21خرداد وبیناری با عنوان "اقتصاد چرخشی در چرخه پوشاک" با هماهنگی گروه طراحی پارچه و لباس وپشتیبانی واحد فناوری واطالعات دانشکده با حضور بیش از 65نفر از دانشجویان واساتید برگزار گردید. 
به گزارش واحد پژوهش و فناوری دانشکده، خانم دکتر الهی ضمن خیر مقدم به سرکار خانم "ندا سرمه" و دانشجویان به شرح فعالیت ها وپژوهشهای استاد جلسه در زمینه پوشاک و اقتصاد چرخشی اشاره کردند. سرکار خانم"ندا سرمه" برای مفهوم شدن اقتصاد چرخشی در پوشاک، مثالهایی ذکر کردند; از قبیل: توجه به میزان مصرف آب در صنعت پوشاک و... سپس مد پایدار را به صورت "یک سبک خاص از طراحی که بر پایه مبانی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بنا شده است" تعریف کردند. مبانی ذکر شده در تعریف مد پایدار مورد شرح و بررسی بیشتر قرار گرفته- و هرکدام به صورت جداگانه تعریف شد.
 در ادامه جلسه استراتژی های مد پایداری در تولید و مصرف مانند خرید لباس دست دوم، اجاره، قرض یا مبادله، تعمیر، طراحی مجدد و بازیافت و... ذکر شد. سپس چندین فاکتور مهم در پایداری واقعی ذکر گردید; با تاکید بر اینکه هیچ پوشاکی صد در صد پایدار نیست. ازآگاهی رسانی و تاثیر گذاری آن در ایجاد محصوالت هایی از برند های موفّ پایدار صحبت شد. مثال ق در زمینه اقتصاد چرخشی در پوشاک ذکر گردید و در هر کدام به بررسی تفکر پایداری موجود پرداخته شد. در ادامه جلسه اقتصاد خطی و چرخشی تشریح شد. در اقتصاد خطی تصاحب، درست کردن، استفاده کردن، دور اندختن به صورت یک روند خطی میباشد ا ّما در اقتصاد چرخشی به کمک مفهوم پایداری این روند خطی برگشت پذیر می شود . 
در انتهای جلسه استاد محترم بر ایجاد، حفظ و توسعه تفکر پایدار در صنعت پوشاک در جهت دستیابی به اقصاد چرخشی تاکید مجدد کردند، و اینکه برای رسیدن به این تفکر برنامه ریزی و فرایند سازی الزم است. وبینار با پرسش و پاسخ دانشجویان و عرایض خانم دکتر الهی در زمینه اهمیت اقتصاد چرخشی در صنعت پوشاک و تشکر و قدردانی ایشان از حضور دانشجویان و سرکارخانم "ندا سرمه "در ساعت 21 به پایان رسید.
 


نظر شما :