وبینار آشنایی با مالکیت فکری و ثبت اختراع برای تقویت مهارتهای دانش‌بنیان، به همت معاونت پژوهشی دانشکده برگزار شد

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۳:۴۵ کد : ۳۰۴۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۹۰۵
در این نشست مجازی دکتر علم خواه، بر طی کردن پروسه حقوقی قبل از راه اندازی ایده کسب وکار و استفاده از ازاطلاعات بانکهای اطلاعاتی پتنت  ها، تاکید نمود

به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری، وبیناری با عنوان" آشنایی با مالکیت فکری و ثبت اختراع برای تقویت مهارتهای دانش‌بنیان "، با هماهنگی معاونت پژوهشی سرکار خانم دکترروایی و پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات  دانشکده، در تاریخ 8 اردیبهشت ماه 1400 باحضور بیش  از 110 نفر از اساتید و دانشجویان برگزار گردید. 
درابتدا دکتر حسن علم خواه مدرس دانشگاه، با اشاره به گستردگی مباحث حقوق مالکیت فکری جهت کسب اطلاعات جامع و کامل در این زمینه جهت کمک و یافتن ایده برای معرفی و حمایت  آثار اعم از صنعتی و هنری به معرفی  دو کتاب باعناوین "راهنمای مالکیت فکری برای کسب وکارهای تجاری با تاکید بر کسب وکارهای دانش بنیان"  و" راهنمای کاربردی کلیات مالکیت فکری، اصول ثبت اختراع و مرور پتنت "پرداخته و خاطرنشان کرد: همواره افشای ناخواسته اطلاعات اختراع، شانس ثبت اختراع را از بین می‌برد، لذا ما باید به موارد افشاء از جمله چاپ زود هنگام آنها در مقالات معتبر و یا ارایه آنها در کنفرانسها و یا عجله در روانه بازار نمودن آنها و مواردی از این دست توجه داشته باشیم.

سپس ایشان با اشاره به دو نکته مهم در شروع و راه اندازی کسب و کارها،ازجمله طی کردن پروسه حقوقی قبل از راه اندازی ایده کسب وکار و استفاده از ازاطلاعات بانکهای اطلاعاتی پتنت  ها، مباحثی را در این زمینه عنوان نمود.
وی در بخش دیگر سخنان خود در این وبینار، به جایگاه مالکیت فکری در نقشه جامع علمی کشور و سپس به معرفی سازمان جهانی مالکیت فکری پرداخته و افزود: ایران هم درسال1380 عضو این سازمان شده است.

دکترعلم خواه با اشاره به انواع دارایی‌ها، دارایی فکری را مهمترین آنها معرفی کرد و سپس با ذکر چند مثال به معرفی پتنت ها، نحوه ثبت آنها واستفاده از آنها پرداخت.
درپایان استاد علم خواه به پرسشهای دانشجویان دراین زمینه پاسخ داد.

کلید واژه ها: وبینار آشنایی با مالکیت فکری و ثبت اختراع برای تقویت مهارتهای دانش‌بنیان، به همت معاونت پژوهشی دانشکده برگزار شد


نظر شما :