دکتر صالحی عمران در بیست و هفتمین شورای برنامه ریزی درسی عنوان کرد: عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای است

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۹ کد : ۲۸۳۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۶۵

به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای، بیست و هفتمین جلسه شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای صبح امروز (دوشنبه ۲۷ بهمن) با حضور دکتر خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر منصوری معاون توسعه کار افرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و دکتر صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و اعضای شورای مذکور در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.
بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست دکتر صالحی عمران با عنوان اینکه تمامی روسا، معاونین آموزشی و اعضای شورای برنامه ریزی آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای به صورت وبیناری در این نشست حضور دارند اظهار کرد: یکی از دغدغه های اصلی در دانشگاه برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای است. این دانشگاه از اسفند ماه 1397 با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی درسی خود را به صورت مستقل آغاز کرده است.
وی افزود: معتقدم انعطاف پذیری در آموزش های های فنی و حرفه ای  بسیار زیاد است و تصور وجود برنامه ها و رشته های ثابت در این دانشگاه تا حدودی سخت است لذا آموزش های مهارتی باید انعطاف پذیر بوده و به دانشجویان ارائه شود.اکثر برنامه های درسی مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه به صورت عملی است و عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه است.
رئیسی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: دانشجویان را  برای افزایش مهارت به منظور فعالیت بهتر در مشاغل گوناگون به خصوص در ارتباط با صنعت و خدمات کشور آماده می کنیم.
وی تصریح کرد: اگر نیازهای جامعه با آموزش های دانشگاهی همخوانی نداشته باشد صددرصد چیزی جز مدرک گرایی رخ نخواهد داد، بنابراین کیفیت انتقال مهارت هدف اصلی دانشگاه است.
صالحی عمران  با اشاره بر اینکه یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه پذیرش دانشجویان است و در این خصوص با چالش هایی مواجه است اذعان داشت: فعالیت آموزشی و برنامه ریزی درسی دانشگاه در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی پیوسته و نا پیوسته به دانشجویان ارایه می شود و اعتقاد داریم هسته اصلی آموزش مهارتی برنامه درسی است و این عنصر بر روی آموزش دانشجویان تأثیر بسزایی دارد و بر همین مبنا دیدگاه برنامه های درسی هم تغییر کرد و دیگر انتقال دانش و محتوا نکته کلیدی آموزش نیست بلکه آموزش ها باید مبتنی بر شایستگی ها شکل بگیرد که ویژگی های خاصی هم دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: طبق اقداماتی که صورت پذیرفت تحول اساسی در بحث برنامه ریزی درسی دانشگاه شکل گرفت چرا که اعتقاد داریم برنامه درسی را باید بیرون از محیط دانشگاه و در محیط کار واقعی و جامعه ی پیدا کنیم.
وی افزود: جمعی از مدیران و استادان دانشگاهی، صاحب نظران و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و کارفرمایان، فعالان و صاحبان بخش های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی سه گروه عمده ای هستند که در بحث تدوین برنامه ریزی درسی دانشگاه حضور فعال دارند و در همین راستا برنامه های درسی برای اظهار نظر به صنایع مختلف ارسال شده و از نکته نظرات فعالان این عرصه استفاده شده و با عنایت به مأموریت دانشگاه، آموزش ها و انتقال مهارت صورت گرفته در بازار کار، جایی برای خود باز کرده و اثر بخشی مطلوبی داشته است.
صالحی عمران در پایان  از تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی دانشگاه خبر داد و گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد اصلی دانشگاه توجه به حرفه و شغل است و طبق بررسی ها حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی به دانشجویان انتقال می یابد.
https://tvu.ac.ir/fa/564226

کلید واژه ها: دکتر صالحی عمران در شورای برنامه ریزی درسی عنوان کرد: عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای است


نظر شما :