حضور دوتن از استادان دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی در بخش نشست تخصصی جشنواره اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۱ کد : ۲۸۰۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۱۷۲
در این نشست «ضرورت‌سنجی پژوهش‌های علمی میان رشته‌ای در اسباب‌بازی» بر ضرورت مدیریت منابع و وجود مرجعی در زمینه گردآوری پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی این حوزه به عنوان یک شاخه علمی تاکید شد.

ابتدا آنچه در این نشست گذشت و مباحث دیگر سخنرانان آن را در این قسمت مشاهده نمایید.

سخنرانی استاد شیما اثنی عشری "- از استادان گروه هنر و استاد آیدا باقری از استادان رشته ی شهرسازی گروه معماری دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی- با عنوان " پازل، بازی اصلی کودکان اوتیسمی" نیز بخشی از این نشست بود که در زیر به آن اشاره می شود:

 

                       

شیما اثنی عشری گفت: کودکان اوتیسمی نیازمند فضاهای خاصی هستند و در تهران تنها یک پارک ویژه آن‌ها طراحی شده است و با توجه به پراکندگی خانواده‌های اوتیسمی در کلان شهری مثل تهران می‌توان حدس زد که چه هزینه‌ی سرسام‌آوری به منظور سرگرم کردن این کودکان صرف می‌شود

 

                                             
.
وی که در همکاری با محققان دیگر در خصوص پژوهش «بررسی و معرفی اسباب‌بازی‌های کودکان اوتیسم» تحقیق کرده بود تاکید کرد: 
مشخصه اصلی اوتیسم نقص در واکنش‌های اجتماعی، ارتباطات، توجه محدود شده و رفتارهای تکراری است. اولین اسباب‌بازی برای کودکان اوتیسمی حضور در طبیعت است. باغبانی کردن، جمع‌آوری سنگ‌ها با اشکال مختلف یا برگ‌ها با رنگ‌های گوناگون از اولین اسباب‌بازی‌های مناسب برای این کودکان تلقی می‌شود.

این محقق تصریح کرد: در ادامه دستگاه حباب‌ساز که باعث تقویت ماهیچه‌های زبانی و دهانی کودکان می‌شود، توپ‌های شفاف زنگوله‌دار به سبب تقویت عملکرد هوشیاری کودکان و کمک به حس شنوایی و ایجاد نوعی تعادل، پله‌نوردی به سبب تقویت عضلات دست و پا و... به عنوان بهترین اسباب‌بازی‌های کودکان اوتیسمی شناخته شده‌اند و پازل مطرح‌ترین بازی کودکان اوتیسمی به سبب تقویت قدرت تجسم و تصمیم‌گیری آن‌ها معرفی می‌شود.

در ادامه این بحث رویکرد اقتصادی جهت ایجاد بازی‌های خاص و محوطه بازی مخصوص کودکان اوتیسم از سوی آیدا باقری مورد توجه قرار گرفت و او، در این بخش به چهار موضوع تغییر کاربری، گسترش و ایجاد، صرفه جویی در وقت و کارآفرینی پرداخت.

گفتنی است در آغاز این بحث  آیدا باقری و شیما و الهام اثناعشری به تشریح پژوهش خود با موضوع «بررسی و معرفی اسباب‌بازی‌های کودکان اوتیسم» پرداختند. این محققان ایرانی با تفکیک سطوح طیف‌های اوتیسمی به سه سطح مختلف تاکید کردند: در سطح اول اوتیسمی‌ها صرفاً نیازمند حمایت‌اند، سطح دوم آنان نیازمند حمایت مستقیم و سطح سوم این کودکان نیازمند حمایت مستحکم هستند.
به گفته ی این محققان در حال حاضر نزدیک به ۱میلیون و ۶۰۰هزار کودک اوتیسمی زیر شش سال در ایران وجود دارند که هر کدام به منظور رشد و تکامل شخصیتی و آموزشی خود نیازمند محیط ویژه هستند.
برای این استاد پرتلاش دانشکده که سعی می کند در حوزه های مختلف هنری و تحصصی رشته ی خود موجبات افتخار دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی را فراهم آورد، آرزوی توفیق و سرافرازی داریم.
 


نظر شما :