میزگرد ارتقای کیفیت ‌‌پایان‌نامه‌های دانشجویی با حضور دکتر صالحی عمران در خبرگزاری فارس برگزار شد

۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۵۷ کد : ۲۶۹۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۴۴
دنیا آموزش‌های کوتاه‌مدت و مهارتی را جایگزین آموزش‌های تئوری و کلاسیک کرده‌ است

                                         

به نقل از سایت ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای، برای پیشرفت علمی و آموزشی و رسیدن به حداقل‌های توسعه یافتگی، پژوهش و تحقیق سنگ بنای اولیه به شمار می‌رود و از همین رو است که همواره می¬‌توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی در هر جامعه و میزان توسعه یافتگی آن جامعـه رابطه مستقیمی برقرار کرد.
اصولا برای انجام هر کاری، تحقیق و اطلاعات لازم است چراکه اگر به دنبال نتیجه مطلوب هستیم باید گام‌های اولیه را در انجام طرح‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی براساس توانمندی، شرایط و آمادگی علمی برداریم.
پژوهش در واقع کلید حل مشکلات مختلف کشور است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در توصیه های ۷ گانه خود فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را در راستای فناوری و نوآوری علمی مورد تأکید قرار داده اند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزاری فارس، برای بررسی وضعیت کنونی فعالیت های پژوهشی و پایان نامه‌های دانشجویی میزگردی را با حضور ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، وحید ضرغامی قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، حسین بختیاری مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه امام صادق (ع) ، روزبه جوادکلباسی مدیرکل پژوهشی دانشگاه خوارزمی و عبدالحمید نقره کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

* معتقدم کارکردهای خوب دانشگاه شناخته نشده است.
 * به نظر شما نخستین گام برای کاربردی شدن مقالات و پایان نامه های دانشجویی که بتوانند نیاز بخش های مختلف کشور از جمله حوزه صنعت را برطرف کنند، چیست؟
دکتر صالحی عمران: باید بگویم مدلی که اکنون سیستم آموزشی براساس آن فعالیت می کند اشتباه است زیرا روش کنونی کاملا برعکس استاندارد و اهداف آموزش عالی است در واقع نباید اینگونه باشد یعنی ما باید نیروی کار تربیت می کردیم اما تنها به آموزش تئوری می پردازیم این موضوع در حالی است که دنیا آموزش‌های کوتاه‌مدت و مهارتی را جایگزین آموزش‌های تئوری و کلاسیک کرده‌ است.
کشور ما هم باید به سمت پرورش نیروی کار برود. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر آموزش‌های مهارتی که توسط شرکت‌ها انجام می‌شود بسیار کاربردی بوده و مورد استقبال قرار گرفته است. معتقدم کارکردهای خوب دانشگاه شناخته نشده است که همین امر باعث شده که مدرک بالاتر رود و اکنون تبدیل به یک فرهنگ در اجتماع ما شده اما در مقابل مهارت، یادگیری و شایستگی اهمیت خود را از دست داده است و این یادگیری و مهارتی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد، شرایطی نیست که در کشور ما وجود دارد.
* وقتی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری بدون نیاز جامعه افزایش می یابد افراد کم توانی وارد دانشگاه می شوند

فارس: درباره راهکار اساسی اصلاح فرایند تهیه و تولید پایان نامه بگویید؟

دکتر صالحی عمران:  معتقدم این همه فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری که وجود دارد بی‌رویه بوده و بیش از نیاز کشور است در واقع ما نیازمند کارشناس زبده هستیم و نیاز به کارشناسی ارشد و دکتری بسیار کم است چرا که وقتی در مقطع دکتری افراد فارغ‌التحصیل می‌شوند بسیاری از کارها را در مشاغل مختلف انجام نمی‌دهند و سطح توقع آنها بالا می‌رود. یکی از راهکارهای جدی در این زمینه برای اینکه بازار پایان‌نامه فروشی و کپی پیس برطرف شود این موضوع نیست که به صورت چکشی عمل کنیم و یا با اقدامات ضربتی توسط پلیس بخواهیم موضوع را برطرف کنیم چرا که این اتفاق به معنای واقعی نمی‌تواند بیفتد و راه اصلی این است که جذب دانشجویان در واقع هدایت شده باشد، دانشجویان که واقعاً عاشق علم و تحقیق هستند بتوانند وارد دانشگاه شوند و لزومی ندارد تمامی دانشگاه‌ها دانشجوی مقطع ارشد و دکتری پذیرش کنند.
باید بگویم وقتی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری بدون هماهنگی و بدون نیاز ایجاد می کنیم افراد کم توانی وارد دانشگاه می شوند که دانشجویانی شایسته نخواهند بود و اساتید هم قاعدتاً شایسته نیستند و در مجموع نظام آموزش عالی خوی و کیفیت گرا نخواهیم داشت  که نتیجه این نظام تبدیل می شود به تقلب و پایان نامه نویسی که متأسفانه جای تأسف دارد.پس باید دوره های تحصیلات تکمیلی بر اساس نیاز جامعه و با شایسته محوری برگزار شود.

                                        

فارس: در حال حاضر مسیر و ریل گذاری تولید مقالات و پایان های دانشگاهی باید به چه سمت و سویی حرکت کند تا پاسخگویی گره های کور مشکلات جامعه باشد؟

دکتر صالحی عمران:  در حال حاضر وزارت علوم آیین‌نامه هدفمند کردن رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها را مطرح کرده است و در آیین‌نامه تأکید شده است تعداد دانشجویی که دانشگاه می‌تواند به عنوان هیأت علمی پذیرش کند به خروجی‌ها و میزان پایان‌نامه و رساله‌ها بستگی دارد که این کار اشتباه است  نکته دوم این است که ما نباید وجود مقاله را بزرگ جلو بدهیم چرا که عضو هیأت علمی برای ارتقای رتبه خودش نیاز به مقاله دارد ناخودآگاه به دانشجوی تحت‌نظرش  فشار می‌آورد تا مقالات مختلفی برای او بیاورد و در ادامه نیز دانشجو برای تهیه مقاله روی می‌آورد به تقلب و کپی‌پیست البته باید بگویم پژوهش همیشه نباید منجربه خروجی مشخصی شود.
ممکن است تعداد زیادی از افراد بر روی یک موضوع به طور مصمم تحقیق کنند و نفر ششم بتواند کار علمی را به نتیجه برساند اما این نتیجه براساس فعالیت‌های افراد قبلی انجام می‌شود. بنابراین وقتی فرد را تحت فشار می‌گذاریم که اگر ارتقای رتبه و پیشرفت می‌خواهید  باید مقاله بدهید و راه دیگری برای این کار نمی‌گذاریم نتیجه منفی دارد این در حالی است که باید فشار بر روی این کارها کم کنیم و فرآیندهای دیگری را اضافه کنیم. به طوری که دانشجو و استاد بر مبنای استاندارد ابلاغ شده بتواند از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 

کلید واژه ها: میزگرد ارتقای کیفیت ‌‌پایان‌نامه‌های دانشجویی با حضور دکتر صالحی عمران در خبرگزاری فارس برگزار شد


نظر شما :