سومین نشست کنفرانس رشته آموزش عالی: راهکارهای ارتقای کیفیت توسط انجمن آموزش عالی ایران با همکاری دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

۱۸ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۹ کد : ۲۶۸۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۳۹۲
بررسی جدیدترین راه ها، تحلیل آمارهای وضع موجود و برنامه های پیش رو در این زمینه با حضور بزرگان این حوزه ، صورت پذیرفت.

در ابتدای این نشست مجازی که روز دوشنبه  پانزدهم دی ماه شاهد برگزاری آن به میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی بودیم، ابتدا دکترغلامرضا ذاکرصالحی دبیرعلمی نشست اهداف این سلسله نشستها را یادآور شدند سپس دکتررضا مهدی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه ای  در خصوص رشته آموزش عالی مطالبی بیان و اظهار داشت:
 رشته آموزش عالی میتواند نیروی انسانی از جمله استاد و دانشجو را به حوزه مطالعات آموزش عالی گسیل کند چرا که اگر چنین رشته‌ای نبود این نیروها در حوزه های دیگر فعالیت کرده و کمتر به آموزش عالی توجه و رغبت داشتند.
 وی در ادامه افزود : 
تاسیس انجمن و مجله آموزش عالی، رویداد بسیار خوب و مناسبی است چرا که به ایجاد رشته آموزش عالی منجر شد و یکی از دستاوردهای خوب آن به میدان آوردن نیروهای انسانی و امکانات به این حوزه بود و در کنار آن بخشی از منابع  مالی هم در نظام آموزش عالی کشور، وزارت علوم و حوزه های مرتبط با آموزش و همچنین بخشی از منابع ملی کشور، به این رشته اختصاص پیدا کرد.
دکتر مهدی تصریح نمود :ایجاد رشته آموزش عالی و انجمن و مجله در این حوزه به منابع احتیاج دارد که به واسطه وجود رشته آموزش عالی این منابع به این رشته گسیل شده است که خود دستاورد کمی نیست و ما باید زمینه را طوری فراهم کنیم که سازمان برنامه و بودجه، وزارت علوم، دانشگاه ها و نظام فناوری بتوانند، روی این رشته سرمایه‌گذاری کنند.
وی دستاوردها ، عملکردها، کارکرد و اثرگذاری این رشته را در حوزه های مختلف قابل دفاع دانست و افزود: بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی که  سابقه حضور بسیار در آموزش عالی دارند در مقایسه با دستاورد های این رشته که دو دهه است به صورت میان رشته وارد شده است قابل قبول می باشد البته باید چالش های آن برطرف شود تا نتایج بهتر، کاملتر و بیشتری داشته باشیم.
دکتر مهدی در ادامه به چالش های این رشته پرداخت و گفت: بحث کیفیت عمومی این دوره از جمله محتوا، استاد، دانشجو، پژوهش و خدمات اجتماعی با ایده آل های مورد نظر فاصله دارد که باید بر روی آن کار شود تا به کیفیت مطلوب برسد.
وی چالش بعدی را در ارتباط با زمینه از جمله نظام آموزش عالی، سطوح مختلف وزارت علوم، دانشگاه ها و گروه های آموزشی مختلف عنوان نمود و خاطرنشان کرد: چسبندگی ای که نیاز است این رشته داشته باشد کم است و باید ارتباط این رشته با توجه به پتانسیل و ظرفیت های ایجاد شده در این ۲۰ سال اخیر قوی تر می بود چراکه اگر ارتباط با زمینه نباشد منابع هدر می رود و شکاف ها بیشتر می شود و باید تلاش گردد همبستگی و اتحاد میان آموزش عالی و زمینه برقرار شود.
دکتر مهدی از کار و تلاش جمعی در این رشته گفت و افزود: هنوز نتوانسته ایم در این رشته اجتماع علمی معنی داری را درست کنیم هرچند کارهای خوبی از جمله ایجاد قطب،  انجمن، مجلات و موسسات آموزش عالی انجام شده است اما باید این اجتماع علمی، آموزش ها را جهت بدهد تا به مشارکت دعوت شوند و در کلیت آموزش عالی دخالت کنند و باید تلاش شود این اجتماع اثرگذار باشد چرا که کار و تلاش فردی در این رشته یک نوع عدم تمرکز ایجاد کرده، امیدوارم کوشش های فردی عزیزان به اقیانوس اجتماع علمی تبدیل شود و تولید دانش در این زمینه بیشتر گردد.
دکتر مهدی در پایان سخنان خود راهکارهای بهتر شدن کیفیت این رشته اشاره نمود و اظهار داشت: باید تلاشی صورت بگیرد تا اجتماع علمی- صنفی تشکیل شودو با جلوگیری منطقی از ورود و حضور مهاجران به این رشته و لحاظ حداقل امتیاز ها در گزینش افراد و بهره مندی از افراد کارکرده و دغدغه مند در آموزش عالی ، باعث بالا بردن کیفیت این رشته شویم و همچنین با توجه ویژه به زمینه در تحصیل و پژوهش و با طراحی رویه اعتبار بخشی به رشته آموزش عالی بتوانیم باعث توسعه کیفی این رشته شده وبا چالش های آن مقابله نماییم.
َخانم دکترسپیده  بارانی  مدیر کل برنامه ریزی آموزشی در ادامه آنچه که اکنون در حوزه ی آموزش عالی با آن روبرو هستیم را حاصل تلاش ها و رنج های استادانی که با فراز و نشیب های روبرو بوده اند دانست و  ضمن ارائه ی آماری مفصل شمار راه یافتگان و دانشجویان رشته ی علوم تربیتی مرتبط با آموزش عالی از سال 90تاکنون در کل دانشگاه های کشور را  درمقطع دکتری341نفر اعلام نمود.
رفع معضل ورودیها با رشته غیر مرتبط وپیشنهاد تشکیل انجمن فارغ‌التحصیلان رشته ی آموزش عالی و این که این رشته می بایست توانایی برنامه ریزی برای سایر رشته ها را نیز داشته باشد از دیگر سرفصل های سخنان خانم دکتر بارانی مدیر کل برنامه ریزی آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای بود.
دکتر مهرعلیزاده استاد دانشگاه  شهید چمران و مشاور استاندار خوزستان سخنران بعدی این وبینار بود.  ایشان ضمن ایراد بیاناتی ضمن ارائه ی پیشنهاداتی گوناگون از جمله کاهش پذیرش دانشجو و تقویت صلاحیت های حرفه ای دانشجویان این رشته و... خواستار تبدیل شدن این رشته به میان رشته ای شدن و در کنار آن فراهم نمودن زمینه های ورود فارغ التحصیلان آن به بازار کار شد.هم چنین طراحی ماژول های کوتاه مدت برای پرورش مدیران وسیاستگذاران آموزش عالی ازدیگرپیشنهادات این سخنران بود.
دکتر صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی در بخش پایانی این وبینار ضمن تشکر از برگزارکنندگان و سخنران جلسه،  بررسی پیامدهای این رشته،  ارزیابی توانایی های کسب شده ی فارغ التحصیلان،  دستیابی به آمار شاغلین آن،  تمرکز بر روی نظام پذیرش و در نهایت بررسی دقیق تر آمارهایی ارائه شده در این وبینار را مهم و قابل تامل دانست.
سپس ارائه ی یافته های خانم  زهرا چاووشی ازوضع اشتغال دانش آموختگان رشته ی آموزش عالی با نمایش اسلایدهایی  مورد بررسی قرار گرفت
دکترمحمد یمنی آخرین سخنران این وبینار ضمن خواستار شدن ادامه پیدا کردن این نشست ها ،حضور دانشجویان و دانش آموختگان این رشته را در جلسات بعدی مثبت ارزیابی کرد و سازماندهی دوره و تلاش های همراه با انگیزه های درونی دانشجویان را مهم قلمداد نمود. 
افزایش دوره های درسی،  برطرف نمودن ناهماهنگی کارکرد دانشگاه ها،  تغییر باورهای مدیران ارشد از دیگر مباحث اصلی صحبت های این استاد دانشگاه بود.
دکترغلامرضا ذاکر صالحی مجری دبیرعلمی این برنامه نیز در طی برگزاری این وبینار و در فاصله ی شروع و اتمام سخنرانی سخنرانان این وبینار به مباحث مهمی در مورد بحث آموزش های عالی و رشته ی دانشگاهی آن پرداخت و در پایان باتاکید برضرورت شکل دهی به اجتماع علمی وبا جمله ای از "رندال کالینز " با این مضمون جلسه را به پایان رساند:
"برای شکل گیری یک اجتماع علمی باید فضای توجه نمادین آن شکل بگیرد. "
 

کلید واژه ها: بررسی جدیدترین راه ها، تحلیل آمارهای وضع موجود و برنامه های پیش رو در این زمینه با حضور بزرگان این حوزه ، صورت پذیرفت.


نظر شما :