دکتر رضا محمدی :آموزش عالی باید در خدمت علم و توسعه پایدار باشد

۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۰۸ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۷۲۱

در ادامه دومین روز از "اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای"  دکتر رضا محمدی رییس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور در ابتدای بیانات خود  به ضرورت توجه به کیفیت در آموزش فنی و حرفه ای و اسناد بالا دستی پرداخت و  شفافیت و پاسخگویی را دو مبنای مهم در ارزشیابی و توسعه پایدار عنوان کرده و افزود: آموزش عالی باید در خدمت علم و توسعه پایدار باشد و به بحث آموزشهای فنی و حرفه ای گره زده شود تا یکپارچگی در تضمین ارزشیابی و کیفیت نظام آموز ش عالی ایجاد شود دانشگاه فنی و حرفه ای و زیر مجموعه آن باید اصل اثر بخشی و کارایی و کیفیت را رعایت کند.


وی اظهار داشت: دانشگاه باید کیفیت داشته باشد و دارای معیارهای گرایش به تعالی معطوف به هدف ، توجه به انتظارات و نیازهای مشتریان در ایجاد ارزش افزوده  و خدمات دهی به جامعه و دارای خروجی ماهر و توانمند از دانشگاه باشد.
دکتر محمدی اولین گام در رسیدن به تعالی و تضمین کیفیت را  ارزشیابی و بازنمایی تفکرات دانشگاه از نظر مولفه های کیفیت عنوان کرد و گفت: ما باید فرهنگ کیفیت را نهادینه کنیم و رویکرد و راه های خود را تغییر دهیم تا بتوانیم کیفیت آموزش، پژوهش و خدمات خود را ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه در اکثر کشور ها یک نهاد ملی ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی وجود دارد، تاکید کرد: ایجاد یک ساختار مرکزی به عنوان نهاد سیاستگذاری و تصمیم گیرنده در فعالیت های ارزشیابی کیفیت آموزش در اولویت می باشد و باید روش های عملی و تجربه شده برای ارزشیابی متناسب با ماهیت نظام آموزش عالی را کاربردی  نماییم که در این راستا ، توجه به  نظرات بازار کار و ذینفعان باید در نظر گرفته شود و پیامدهای نظام های ارزیابی و تضمین کیفیت منجر به بهبود شود.
رییس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت در ادامه الگوی اعتبار سنجی و مولفه های الگوی ارزشیابی کیفیت در نظام آموزشی عالی ایران را توضیح داد و چهار چوب کلی فرایند ارزشیابی کیفیت را  پیشنهاد و الگوی طراحی شده برای انجام این فرایند ارائه داد.
وی در پایان گفت : اندیشه و زبان مشترک در ایجاد کیفیت بارویکرد پیامد محوری و اشتغال، اصل اساسی می باشد و نسبت به کیفیت باید تعهد بلند مدت وجود داشته و در این راستا لازم است دانش و آگاهی خود را ارتقا دهیم و با اتخاذ تدابیر مناسب مدیریتی و برنامه ریزی شاهد ایجاد ساختاری علمی و منسجم برای مدیریت و تضمین کیفیت در نظام آموزش عالی فنی و حرفه ای و شکوفایی آن در عرصه جهانی باشیم.
 

کلید واژه ها: اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای


نظر شما :