رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در مصاحبه فارس: اساتید کارآفرین راهکاری جدی برای مهارت افزایی دانشجویان/کارآفرینی دانشگاه ها باعث رشد اقتصادی می شود

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۰ کد : ۲۰۶۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۴۸۳
به نقل از سایت ستاد مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای با بیان اینکه اولویت این دانشگاه ارتباط دانشگاه با صنعت و مقوله اقتصاد دانشی است، گفت: کارآفرینی دانشگاه ها باعث رشد اقتصادی می شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ، حجت عابدی اصل ، همه فعالیت‌های علمی به خصوص مقوله های پژوهش و کار تحقیقاتی اگر حمایت شوند بدون شک نتیجه آن دستاورد تازه و قابل دفاع است در واقع بعد از انقلاب اسلامی کشور در حوزه علم و فناوری پیشرفت های بسیار خوبی را در زمینه های صنایع موشکی و دفاعی، انرژی هسته ای، نانو تکنولوژی و بیو تکنولوژی داشته است که نشان از مسیر درست حرکت قطار علمی کشور دارد.
در کشورهای پیشرفته بیشتر تحولات صنعتی از دانشگاه و مراکز تحقیقاتی آغاز شده و دانشگاه‌ها پیشگام توسعه صنعتی هستند، در صورتی که در کشورهای در حال توسعه این ارتباط ضعیف و کمرنگ است.
توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی است، البته در چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در تمامی حوزه‌های علمی کشور صورت گرفته و زیرساخت دانشی خوبی فراهم شده است اما به لحاظ شرایط خاص کشور و مسائل و مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، نیازهای گسترده ای برای مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور نیز ایجاد شده است که بر این اساس لازم است طی یک برنامه جامع با لحاظ کردن شرایط کشور، برنامه‌‌ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت موثر و مفید دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز فناوری کشور برای توسعه و بهبود شرایط کشور فراهم آید.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفه ای حرف های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این دانشگاه دارد. وی درباره ویژگی‌ها ، برنامه های درسی، انگیزه دانشجویان، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ علمی، ماموریت دانشگاه و زندگی در محیط علمی نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی می‌کند.
پژوهش در واقع کلید حل مشکلات مختلف کشور است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در توصیه‌های ۷ گانه خود فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی را در راستای فناوری و نوآوری علمی مورد تأکید قرار داده‌اند در این رابطه برای بررسی «ویژگی دانشگاه کارآفرین» گفت وگویی  را با ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی حرفه ای انجام دادیم.
آنچه در گفت‌وگوی ما با ابراهیم صالحی عمران می‌خوانید:
*  تبدیل مراکز نوآوری و تیم‌های تخصصی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان به شرکت‌های دانش‌بنیان
* دانشجویان باید از حلقه آموزش تا حلقه کسب و کار مورد رصد و پایش قرار گیرند
* دانشگاه‌ها را باید به سوی دانشگاه ارزش‌آفرین و اثربخش اجتماعی سوق دهیم
*  دانشگاه کارآفرین  هویتی مستقل و ویژگی‌های مشخص دارد
* اولویت دانشگاه فنی حرفه ای ارتباط دانشگاه با صنعت و مقوله اقتصاد دانشی است
* دانشگاه باید دغدغه‌های جامعه را پاسخ دهد
* کارآفرینی دانشگاه ها باعث رشد اقتصادی می شود
13980429000748_Test_PhotoN.jpg
*  توسعه و پشتیبانی از نوآوری، ایجاد تولید و تأسیس سامانه‌های فناوری باعث تغییر سیستم نظام آموزشی می شود
فارس: ویژگی‌ها و مختصات دانشگاه کارآفرین چیست؟
صالحی عمران: ویژگی ها و مختصات دانشگاه کارآفرین در همه سخنرانی ها و جلسات مقام معظم رهبری آمده است من معتقدم برای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری در توصیه هفت‌گانه گام دوم انقلاب مبنی بر پیشرفت  توسعه علم و فناوری و کارآفرینی باید اتفاقات مطلوبی در حوزه آموزش و پژوهش خوب رخ دهد در واقع توسعه و پشتیبانی از نوآوری، ایجاد تولید، تأسیس سامانه‌های فناوری و ایجاد شرایط و محیط مناسب برای کسب و کارهای حرفه‌ای با استفاده از دانش تخصصی نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عواملی است که می تواند در سیستم نظام آموزشی کشور باعث تغییر و تحول بنیادی شود که نتیجه آن افزایش میزان رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی است.
* تبدیل مراکز نوآوری و تیم‌های تخصصی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان به شرکت‌های دانش‌بنیان
فارس: فاصله دانشگاه ها در مقایسه با یک دانشگاه کارآفرین چقدر است؟
صالحی عمران: مقوله‌هایی مانند نوآوری، فناوری و تجاری‌سازی از جمله محورهایی است که در حال حاضر دانشگاه‌ها به سمت آن حرکت کرده‌اند به طوری که تیم‌های مختلفی در مراکز نوآوری که در این مراکز علمی شکل گرفته تشکیل شده و دانش‌آموختگان در این محل‌ها ایده‌های خود را با حمایت بخش خصوصی تبدیل به محصول و برای کشور ثروت‌آفرینی می‌کنند. اما گام بعدی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، تبدیل شدن مراکز نوآوری و تیم‌های تخصصی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدام‌هایی است که باید با پشتیبانی از آنها انجام شود.که اگر این اتفاق بیافتد فاصله مراکز علمی تا نتیجه مطلوب که تربیت نیروی کارآمد و کاربردی است کم خواهد شد.
 در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری، تبدیل شدن مراکز نوآوری و تیم‌های تخصصی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدام‌هایی است که باید با پشتیبانی از آنها انجام شود.
* دانشجویان باید از حلقه آموزش تا حلقه کسب وکار مورد رصد و پایش قرار گیرند
فارس: برای تبدیل شدن از دانشگاه پژوهش محور به دانشگاه کارآفرین در ایران چه تحولاتی باید ایجاد شود؟ لطفا روش کار ، لوازم و زمینه های آن را بگوئید؟
صالحی عمران: نباید این تفکر در بین نخبگان و فارغ‌التحصیلان ایجاد شود که خودشان را جدا از جامعه بدانند. این مقوله باید توسط مراکز علمی آموزش داده شود به طوری که دانشجویان باید از حلقه آموزش تا حلقه کسب و کار و حتی بعد از اشتغال و کارآفرینی توسط دانشگاه‌ها مورد رصد و پایش قرار گیرند. زیرا دانشگاه کلاسیک نسل اولی امروز دیگر کارآیی ندارد و در حال آسیب دیدن است.
* دانشگاه‌ها را باید به سوی دانشگاه ارزش‌آفرین و اثربخش اجتماعی سوق دهیم
فارس: در دانشگاه تحت مدیریت جنابعالی چه اقداماتی صورت گرفته است تا این تحول رخ دهد؟
صالحی عمران: باید توضیح دهم که اگر ما بتوانیم دانشگاه‌ها را به سوی دانشگاه ارزش‌آفرین و اثربخش اجتماعی سوق دهیم بسیاری از زیرساخت‌های لازم را به طور خودکار برای وارد شدن به حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری انجام داده‌ایم باید بعد از مدت زمان کوتاهی مراکز علمی ما وارد نسل چهارم دانشگاه‌ها یعنی ثروت‌آفرینی شوند امروز ابزار دانشگاه کارآفرین در دانشگاه‌ها از طریق پارک علم و فناوری مراکز رشد و مراکز نوآوری دنبال می‌شود که این اتفاق در سال‌های اخیر زمینه ارتباط با صنعت را گسترش داده و نتایج خوبی تاکنون حاصل شده است. 
13980125000197_Test_PhotoN.jpg
* دانشگاه کارآفرین  هویتی مستقل و ویژگی‌های مشخص دارد
فارس: آیا شرایط اقتصادی ایران امکان تبدیل از دانشگاه پژوهش محور به کار آفرین را میسر می کند؟
صالحی عمران: دانشگاه کارآفرین، به‌عنوان نسل سوم دانشگاه‌ها، مأموریت توسعه اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد. از این‌رو، شناخت این مأموریت و نحوه تحقق آن در دانشگاه‌های سنتی، اهمیت ویژه‌ای دارد. براساس چارچوب نظری، دانشگاه کارآفرین هویتی مستقل و ویژگی‌های مشخص دارد و از آنجا که سازمان است، ویژگی‌های سازمانی را نیز دارد؛ بنابراین سوق‌دادن ویژگی‌های سازمانی سنتی دانشگاه به‌سوی کارآفرینی سازمانی، می‌تواند دانشگاه سنتی را به دانشگاه کارآفرین بدل کند درواقع حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین به این معنا نیست که دانشگاه کمتر به سمت پژوهش، گرایش پیدا کند، بلکه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی به‌عنوان سرمایه تلقی می‌شوند و دانشگاه انتظار دارد از فعالیت‌های خود از طریق پروژه‌هایی همگام با اهداف جامعه تجاری، سود کسب کند.
*توجه به مقوله پژوهش یکی از فعالیت‌های اصلی مراکز آموزشی است
فارس: تمرکز  مراکز آموزشی بیشتر در چه حوزه ای است؟
صالحی عمران: باید بگویم دانشگاه‌ها نیاز خود را بر اساس نیازهای اجتماعی می‌دانستند و در یک زمانی تاکید بر آموزش به عنوان کارکرد اصلی دانشگاه قرار داشت اما در ادامه فعالیت‌های مراکز آموزشی، مقوله پژوهش مورد توجه قرار گرفته و در یک زمان دیگر کارکرد اساسی دانشگاه‌ها بر موضوع فناوری رقم خورد. این در حالی است که با افزایش متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها از مراکز آموزشی توقع این بود که نیروی انسانی متخصص تربیت کنند به طوری که انتظار بر تمرکز دانش نظری بود. 
 با افزایش متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها از مراکز آموزشی توقع این بود که نیروی انسانی متخصص تربیت کنند به طوری که انتظار بر تمرکز دانش نظری بود. 
* اولویت دانشگاه فنی حرفه ای ارتباط دانشگاه با صنعت و مقوله اقتصاد دانشی است/اهمیت کارآفرینی در حین تحصیل
فارس: اولویت امسال شما در فعالیت دانشگاهی چیست؟
صالحی عمران: در سال‌های اخیر با افزایش تعداد دانشجویان در دانشگا‌ه‌ها موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت و مقوله اقتصاد دانشی مطرح شده است. به طوری که امروز جوانان کشور نیازمند کار و اشتغال هستند که این موضوع از سوی خانواده‌ها از دانشگاه‌ها مطالبه می‌شود.برای رسیدن به این موضوع مقوله کارآفرینی در حین تحصیل از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که دانشجویان هنگام فارغ التحصیلی می‌توانند با کسب وکار مناسب و درآمد مکفی وارد صنایع مختلف شده و نه تنها چرخ دنده صنعت را بچرخانند بلکه از تخصص خود در رشد و پیشرفت کشور استفاده کنند.اما باید به این نکته اشاره کنم که دانشجوی کارآفرین فردی نیست که دیگر مسوولیتی نداشته باشد. در واقع این تصور اشتباه بوده بنابراین باید از این نیروهای متخصص در همه حوزه‌ها استفاده کرد.
* دانشگاه باید دغدغه‌های جامعه را پاسخ دهد/حرکت به سوی کارآفرینی و پاسخ به اقتصاد دانش بنیان
فارس: ریل گذاری دانشگاه فنی حرفه ای به چه سمتی در حال حرکت است؟
صالحی‌عمران: امروزه دانشگاه دارای کارکردهای متفاوت و مختلفی است که می‌توان به حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اشاره کرد و در واقع اکنون زمان آن رسیده که دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی حرکت کرده و در کنار آن به دغدغه‌های جامعه و به خصوص مقوله اقتصاد دانش بنیان پاسخ دهند که این مسئله با ماموریت گرا کردن دانشگا‌ه‌ها در راستای دانش اقتصادی محقق می‌شود. زیرا دانشگاه‌های مختلف باید بر اساس سیاست و کارکردی که دارند ماموریت‌های خاصی را دنبال کنند.از طرفی باید بگویم یکی از مهمترین ماموریت دانشگاه‌ها تربیت فارغ التحصیلانی است که بتوانند در بازار کار و اقتصاد کشور نقش داشته باشند.این در حالی است که یکی از نیازهای اصلی امروز آموزش عالی، ارتباطات بین‌المللی است در واقع ارتباط مراکز علمی کشور با دانشگاه‌های بین‌المللی کم است که باید با استفاده از فضای مجازی این فاصله‌ها را کاهش داد. زیرا ما هنوز مانند برخی از دانشگاه‌های سطح یک تجربیات ارتباط بین‌المللی را نداریم. البته دغدغه این موضوع مطرح شده است اما همچنان فاصله بین دانشگاه‌های کارآفرین و دانشگاه سنتی وجود دارد.
13971008001033_Test_PhotoN.jpg
* کارآفرینی دانشگاه ها باعث رشد اقتصادی می شود/اساتید کارآفرین راهکاری جدی برای مهارت افزایی دانشجویان
فارس: به نظر شما چگونه باید به رشد اقتصادی برسیم؟ 
صالحی عمران: کشور امروز از طریق مقوله کارآفرینی نیروهای متخصص دانشگاهی می‌تواند به رشد اقتصادی برسد البته در چند سال اخیر طرح‌های کارآفرینی دانشجویان با عنوان مهارت افزایی در دانشگاه‌ها دنبال می‌شود اما باید این موضوع در برنامه‌های درسی و سیاست گذاری‌ها هم لحاظ شود تا بتواند به معنای واقعی نه تنها مهارت را بلکه اشتغال پذیری محقق شود.در واقع باید در مقوله تربیت و آموزش برنامه‌ریزی داشته باشیم چرا که اکنون نظام آموزشی ما یک نظام سنتی است. به طور مثال در حال حاضر سیر و روند ورود اساتید به دانشگاه‌ها در مسیر درستی نیست چرا که نیروهای تحصیلات تکمیلی باید یک تحول در اقتصاد و جامعه ایجاد کنند اما اکنون فارغ التحصیلان ما به عنوان استاد وارد دانشگاه شده ومباحث تکراری را تدریس می‌کنند. این در حالی است که اساتید کارآفرین یک مسئله و راهکار جدی برای مهارت افزایی دانشجویان است.
 در حال حاضر سیر و روند ورود اساتید به دانشگاه‌ها در مسیر درستی نیست چرا که نیروهای تحصیلات تکمیلی باید یک تحول در اقتصاد و جامعه ایجاد کنند اما اکنون فارغ التحصیلان ما به عنوان استاد وارد دانشگاه شده ومباحث تکراری را تدریس می‌کنند.
* اساتید باید دوره توانمند سازی و ارتباط با  جامعه را سپری کنند
فارس: اساتید دانشگاهی به چه میزان در کارآفرینی دانشجویان تاثیرگذار هستند؟
صالحی عمران: باید بگویم بسیاری از اساتید که تحصیلات تکمیلی را طی کرده‌اند اگر قرار است              به عنوان استاد در دانشگاه حضور یابند باید مدتی را در محیط‌های صنعتی،‌کشاورزی، و در واقع یک دوره توانمند سازی و ارتباط با جامعه را سپری کنند که این موضوع باعث می‌شود مهارت‌های جامع و شایسته‌تری را بیاموزند. اساتیدی که نتوانند یک شرکت دانش‌بنیان را تاسیس کنند جزء اساتید کارآفرین نخواهند بود که در این رابطه باید برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد و در زمینه تربیت، آموزش و نحوه استخدام اساتید بازنگری شود. 
* مباحث درسی باید به مهارت های اشتغال پذیری معطوف شود/ در مقوله کارآفرینی سیاست‌ درهای باز جامعه می‌تواند نقش محوری داشته باشد
فارس: برای رسیدن به کارآفرینی دانشجویی باید چه گام هایی برداشته شود؟
صالحی عمران: مقوله برنامه ریزی درسی از ویژگی‌های مهم کارآفرینی است چرا که تولید محتوای درسی و آموزشی به شدت در مقوله کارآفرینی مؤثر است. در واقع باید بگویم مباحث درسی باید به مهارت‌های اشتغال پذیری معطوف شود. چرا که برنامه‌های درسی می‌توانند افراد را به یک کارآفرین تبدیل کند.همچنین از دیگر نکات مهم می‌توان به ارتباط مستمر و هم تنیدگی دانشگاه با صنعت اشاره کرد که به عنوان یک راهبرد مطرح است.از طرفی توجه به تحولات فناوری می‌تواند دانشگاه را به سمت کارآفرینی سوق دهد زیرا آموزش‌های مجازی و فناوری‌های نوین در برنامه‌های درسی مبتنی بر کارآفرینی مؤثر است در مقوله کارآفرینی سیاست‌ درهای باز جامعه می‌تواند نقش محوری داشته باشد. به این معنی که مسیری که برای دانشجویان تا زمان فارغ‌التحصیلی در نظر گرفته‌ایم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید با برنامه درسی مبتنی بر شایستگی و اشتغال پذیری همراه شود. البته توجه به مراکز نوآوری و مراکز رشد و تجاری سازی آموزش از دیگر مباحث مهم در نظام آموزش کشور است در واقع باید بگویم فعالیت کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجازی از کارهای خوبی است که این دانشگاه انجام داده و همچنین افزایش رشته مبتنی بر نیاز بازار کار و ارتباط با جامعه می‌تواند مراکز علمی را به یک مرکز کارآفرین تبدیل کند.
13980915000476_Test_PhotoN.jpg
* ماموریت دانشگاه در سال جاری تبیین شعار جهش تولید است
فارس: آیا فعالیتی برای شعار سال دارید؟
صالحی عمران: بله، ماموریت دانشگاه در سال جاری تبیین شعار جهش تولید است و نقش خاصی در گفتمان سازی تولید و رونق دارد به طوری که به مقوله " فرهنگ تولید" می پردازد از طرفی به مجموعه دولت و نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی در حل مسائل کمک می کنیم به طور مثال اگر در اشتغال گره و مشکل وجود دارد بخشی از توانایی خود را به رفع این مسئله برده و راهکار ارائه می کند.
*  باید به اشتغال  صنایع کوچک پرداخته شود
فارس: به عنوان یک استاد دانشگاه پیشنهادی برای تحقق "جهش تولید" در کشور دارید؟
صالحی عمران: بله، به عقیده من رونق تولید و اقتصاد مقاومتی از ماموریت های انقلاب اسلامی بوده و باید این شعارها نه تنها برای یکسال بلکه همیشه برای حفظ و منافع و اقتصاد کشور به آنها پرداخته شود در واقع برای تحقق جمله "آتش به اختیار" مقام معظم رهبری  باید به اشتغال های صنایع کوچک پرداخته شود و در قالب اردوی مدیریت جهادی باید از تولید حمایت کرد.
تاریخ انتشار: ۱۹ ساعت پیش

کلید واژه ها: رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در مصاحبه فارس: اساتید کارآفرین راهکاری جدی برای مهارت افزایی دانشجویان/کارآفرینی دانشگاه ها باعث رشد اقتصادی می شود


نظر شما :