دکتر صالحی عمران: مهم ترین عنصر جهش تولید، نیروی انسانی دانشگاهی است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹ کد : ۱۷۱۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۶۵
به نقل از ستاد مرکزی سایت دانشگاه فنی و حرفه ای


رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: مهم ترین عنصر جهش تولید نیروی انسانی دانشگاهی است که می توان با سرمایه گذاری بر روی تنظیم برنامه‌های آموزشی مناسب، اقتصادی‌ترین نوع آموزش که مهارتی و فنی و حرفه‌ای است را انجام داد.

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه  مهم ترین عنصر جهش تولید نیروی انسانی دانشگاهی است ، گفت: عامل اساسی برای افزایش تولید ، نیروهای انسانی هر جامعه‌ای می‌باشند که اساسی‌ترین نقش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در فرایند تولید بازی می‌کنند که سوابق و تجربیات کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه هم این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اثبات کرده است چرا که معمولا برای هر تولید ابتدا باید کمتر مصرف کرد و بیشتر سرمایه‌گذاری کرده و یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها سرمایه‌گذاری آموزشی است.

* باید در منابع انسانی سرمایه‌گذاری کرد

وی افزود: باید با طراحی سیستم‌های آموزش کیفی و تنظیم برنامه‌های آموزشی مناسب، دانش‌ها، ارزش‌ها و مهارت‌ها به منابع انسانی منتقل شود که این امر به تعبیر اقتصاددانان تحت عنوان سرمایه انسانی قید شده است بنابراین اگر جهش تولید برای کشور مهم تلقی شود باید در منابع انسانی سرمایه‌گذاری کرد و اساسی‌ترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری آموزشی است، اما این نوع سرمایه‌گذاری مثل سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارای اصول و ضوابط خاصی است به طوری که باید نوع و کیفیت آموزش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر گرفت و یکی از موثرترین و اقتصادی‌ترین نوع آموزش‌ها، آموزش‌های مهارتی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.

 
* آموزش‌ها با نیازهای اقتصادی کشور هماهنگ شود

صالحی عمران با بیان اینکه محتوا و کیفیت آموزش مهارتی بسیار مهم  است  ،گفت: اگر آموزش‌های مهارتی مبتنی بر نیازهای بازار کار  و رشته‌ها و برنامه‌های آموزشی آن بر اساس نیازهای دقیق صنعت، کشاورزی و خدمات باشد و سپس محتواهای رشته‌ها بر اساس نیازسنجی دقیق آموزشی برنامه ریزی شود و هدف انتقال یک سری شایستگی‌ها و صلاحیت‌های مورد نیاز بازار کار باشد، می‌توان انتظار داشت که تولید افزایش خواهد یافت و آموزش‌ها با نیازهای اقتصادی کشور نیز هماهنگ هست.


* برای تولید باید نیازهای اقتصادی و بازار کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناخت

وی ادامه داد: برای تولید باید نیازهای اقتصادی و بازار کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شناخت و بر اساس درک و شناسایی درست اقتصادی جهان و سطح ملی به تنظیم برنامه‌های مناسب برای منابع انسانی کشور اقدام کرد و بر این اساس تحقق این هدف دور از دسترس نخواهد بود.


* این دانشگاه  ۵ برنامه‌ جدی برای افزایش و رونق تولید دارد 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطر نشان کرد: این دانشگاه  ۵ برنامه‌ جدی برای افزایش و رونق تولید دارد که می توان به ساماندهی رشته‌های دانشگاه و به‌روزرسانی رشته‌ها با نیازهای بازار کار و اقتصاد منطقه‌ای و نیازهای سرزمین اشاره کرد به طوری که آمایش آموزش‌های مهارتی جزء اولویت اصلی دانشگاه‌ است و گسترش دانشگاه با نیازهای ملی و منطقه‌ای همراه خواهد بود.


*  باید کارفرمایان بخش‌های خصوصی با برنامه‌های آموزشی همراه شوند

صالحی عمران با اشاره به نقش ارتباط دائم با کارفرمایان، صاحبان صنعت، کشاورزی و خدمات افزود: اعتقاد دانشگاه بر آن است که برای ارتقای کارایی و اثربخشی آموزش و تربیت صحیح نیروهای کاردان باید نیازهای آموزش و شایستگی‌های لازم را از کارفرمایان پرسید، رونق تولید به ارتباط متقابل و مداوم دانشگاه فنی و حرفه ای با خارج از سیستم آموزشی است، دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم و دانشگاه کارآفرین باید کارفرمایان بخش‌های مختلف خصوصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با برنامه‌های آموزشی خود همراه کند چراکه آموزش صحیح یعنی ارتباط متقابل. 

 

*  تغییر سرفصل‌های آموزشی  از برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای است

وی اضافه کرد: تغییر سرفصل‌های آموزشی رشته‌های کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته از برنامه های دانشگاه فنی و حرفه ای است که اساس تغییر سرفصل‌های مهم با هماهنگی سه ذی‌نفع اصلی یعنی دانشگاه صنعت، سیستم آموزش عمومی و متخصصین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اصحاب علم و فن صورت می‌گیرد. نکته دیگری که مد نظر تحول برنامه‌های درسی این دانشگاه قرار گرفته توجه به شایستگی و صلاحیت‌محور کردن برنامه‌های درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.


* توجه به مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان در برنامه‌های آموزشی و درسی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: توجه به مهارت‌های اشتغال‌پذیری دانشجویان در برنامه‌های آموزشی و درسی اصل بسیار مهمی است که در برنامه‌های تحولی این دانشگاه مدنظر قرار گرفته است به طوری که توانمندسازی اساتید و مربیان با توجه به تحول برنامه‌های درسی و تحولات علمی و فناوری یکی از عناصر مهم آموزش مهارت، توجه به ارتقاء دانش‌ها، ارزش‌ها و مهارت‌های اساتید و مربیان دانشگاه‌هاست. حضور اساتید در محیط‌های کار و کارخانه‌ها و بخش‌های اشتغال می‌تواند به صورت جدی به جهش تولید کمک کند.


* توجه جدی به کارورزی فرصت‌های اشتغال و بهره‌وری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیاد خواهد کرد

وی یادآور شد: توجه جدی به کارورزی، انجام پروژه‌ها و کار عملی در محیط‌های واقعی برای دانشجویان، یکی از نهادهای جدی حضور برای دانشجویان و حضور مداوم دانشجویان در محیط‌ های واقعی کار هست که مسلماً این کار هم زمینه‌های یادگیری مهارت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می‌آورد و هم فرصت‌های اشتغال و بهره‌وری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیاد خواهد کرد.

کلید واژه ها: دکتر صالحی عمران: مهم ترین عنصر جهش تولید، نیروی انسانی دانشگاهی است


نظر شما :