دکتر صالحی عمران: تلاش ما حاکمیت برنامه های درسی بر فعالیت های آموزشی است

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۴۰۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۹۱۴
کارگاه آموزشی با عنوان " تدوین برنامه درسی مهارتی بر اساس مدل دیکوم" برگزار شد

این کارگاه که از سوی دفتر برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای دانشگاه فنی و حرفه ای برنامه ریزی شده بود، در اولین ساعات امروز سه شنبه بیست و ششم آذرماه با حضور برخی از مدیران گروه و استادان دانشکده و آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور به میزبانی دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی برگزار گردید.
دکتر صالحی عمران (رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای) در ابتدا به سیر تحولات برنامه ریزی درسی، طی سالهای متمادی اشاره نموده و بیان فرمودند:
" رویکرد دانشگاه فنی و حرفه ای در این زمینه با سایر دانشگاه ها متفاوت است. اگر دانشگاه های دیگر ماموریت توسعه مرزهای دانشگاه  را جهت ورود دارند، وظیفه و ماموریت خاص دانشگاه فنی و حرفه ای رویکرد تربیت دانشجو به بازار کار، حرفه و مشاغل متناسب با رشته ها و نیاز بازار کار است. برگزاری این جلسه و خروجی مطلوب آن قطعا می تواند، اثرات خوبی بر برنامه ریزی های بهتر و آینده نگرانه تر داشته باشد. موضوعی که اکنون به آن نیاز داریم، همین برنامه ریزی درسی است. اگر استادان، همکاران در این امر ما را یاری برسانند و بر اساس ویژگی های موجود دانشگاه فنی و حرفه ای حرکت کنند و برنامه ریزی نمایند، قاعدتا محوریت کارهای خود را باید " حرفه و شغل " بگذارند. بدانند اکنون دانشجو را برای چه حرفه ای و چه مشاغلی آماده کنندو بهبود وضعیت برنامه ریزی و آینده آن، متاثر از همین برنامه های دقیق و موشکافانه خواهد بود. برنامه ریزی بایستی اساس و هسته اصلی کار دانشگاه قرار گیرد. من خود به عنوان رییس دانشگاه فنی و حرفه ای تا آخرین لحظه پای این کار و یاریگر شما خواهم بود. خروجی کار ما قطعا باید دانشجویی توانمند و دارای شایستگی حرفه ای باشد. "
وی در ادامه، برنامه ریزی درسی را امری فعال و انعطاف پذیر ارزیابی نموده و خاطر نشان کردند:
" برنامه ریزی آموزشی مقوله ای است که مرتبا در حال تغییر است و به روز رسانی و بازنگری برنامه های درسی مطابق تغییرات مشاغل روز دنیا بایستی دغدغه کارگروه های برنامه ریزی درسی قرار گیرد."
ایشان در پایان برپایی این جلسه را مهم و اثر بخش دانست و افزود:
" دانشجو، بر اساس همین برنامه ریزی های ماست که مسیرش را به درستی پیدا می کند. با این کار آثار اجتماعی و اقتصادی خوبی را شاهد خواهیم بود."
پس از خیرمقدم رئیس دانشکده دکتر شریعتی، اهداف این دوره توسط مدیر کل برنامه ریزی خانم دکتر بارانی تشریح گردید.
در بخش بعدی دکتر خراسانی به بررسی و تجزیه و تحلیل مطالب دیگر خود پرداخت.
سپس بخش نخست این برنامه را آقای دکتر خراسانی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) بعنوان استاد دوره، عهده دار بودند.
وی ضمن مروری بر استانداردهای آموزشی در دنیا از جمله iso 10015، IWA22004 ،ANSI  و ... به تشریح مدل DACUM و آموزش عملی آن پرداختند.
ایشان اشاره کردند که " ابزار به کارگیری آموزش بسیار مهم است. خوشبختانه این برنامه و روشی که در برنامه ریزی دروس شما ( انشعاب مراکز در سراسر کشور و استان ها و انسجام موجود) انجام می شود در خیلی از کشورهای دنیا هم با همین سبک و سیاق اجرا می گردد. همه برنامه ریزان و مرتبطان با این مقوله باید بدانند که در حوزه برنامه ریزی درسی، الزامات و استانداردهای مناسبی وجود دارد که بایستی این استانداردها را بشناسیم و در تدوین برنامه ها از آنها استفاده نماییم. "
ایشان در ادامه با بررسی پنج استاندارد جهانی برنامه ریزی درسی اظهار داشت:
" چندین روش برای تدوین برنامه های درسی از جمله تایلر، اکر، DACUM و TATADO وجود دارد. دیکوم یکی از بهترین روش تدوین یک برنامه ریزی درسی است. روشی موثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل یا حرفه می باشد. "
دیکوم مبتنی بر سه فرض مطلق و دارای مزایای زیر می باشد:
-کارکنان خبره دقیق تر از سایر افراد می توانند شغل یا حرفه خود را توصیف نمایند.
- یک راه موثر برای تعریف و تببین یک شغل یا حرفه عبارتست از توصیف دقیق و ظایفی که کارکنان خبره انجام می دهند.
-انجام درست هر وظیفه مستلزم به کارگیری دانش، مهارت ها، ابزارها و رفتارهای مثبت کارکنان است.
- ریشه و خاستگاه اصلی دیکوم که ار مراکز آموزش و پرورش و استخدام کشور آمریکا توسعه یافته است و دارای تجزیه و تحلیل های متعددی می باشد.
از مزایای این روش می توان به تعامل گروهی، استفاده از بارش مغزی، هم افزایی گروهی، توافق گروهی، جلب حمایت کارمندیا یادگیرنده و در نهایت آینده محوری اشاره کرد.

همچنین در این کارگاه آموزشی مهندس موسوی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص تدوین برنامه ریزی درسی مهارت و شایستگی محور، نکاتی را بیان نمود.
وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه  پراکندگی آموزش، باعث شده، نگاه به آموزش های فنی و حرفه ای دچار انحراف شود، اظهار داشت: آموزش های فنی و حرفه ای باید بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و حداقل به 4 ضرورت اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و تکنولوژی بپردازد.
مهندس موسوی در ادامه با اشاره به سیستم توانمندی بین المللی حرفه(ایسکو) و توصیه به مطالعه و آشنایی با آن، تاکید نمود: دانشگاه فنی و حرفه ای باید افراد را برای حرفه تربیت نماید تا تکنولوژی به درستی در بازار وارد و استفاده شود.
وی تصریح کرد: نگاه به آموزش های فنی و حرفه ای باید با رویکرد سیستمی باشد که باعث ارتباط قوی، رشد بالای اقتصادی، بهره وری ، اثربخشی نیروی کار و اقتصاد پایدار شود.
مهندس موسوی در ادامه به بحث ابعاد تحول و بازنگری در آموزش های فنی و حرفه ای پرداخت و گفت: تغییر و بازنگری سرفصل ها باید حداقل بر اساس 5 محور جامعیت در همه رشته ها، آموزش مشاغل سبز، فراگیری در قشر محرومین و روستاییان، عدالت در دسترسی اقشار خاص و  بر اساس نیاز بازار کار، صورت گیرد و سلیقه ای انجام نشود، چرا که سیستم را بهم می ریزد.
رئیس نظارت و ارزیابی دانشگاه فنی و حرفه ای در بخش بعدی سخنان خود به ارائه ی مدل های سیستم آموزش سفارش و تقاضا محور، تدوین سرفصل آموزش مبتنی بر حرفه و CBT داده های صنعت و سازمان آموزش به برنامه های درسی، پرداخت.

 

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی با عنوان " تدوین برنامه درسی مهارتی بر اساس مدل دیکوم"


نظر شما :